ALS zorg op evenementen

Auteur Topic: ALS zorg op evenementen  (gelezen 60147 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #290 Gepost op: 14 juli 2016, 14:17:38
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1436516 date=1468497839
Klopt, het komt voort uit de vergunningseisen. Vaak proberen (met name de commerciële partijen) een totaal pakket aan te bieden, zie bijvoorbeeld dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=98257 gewoon een EHBO club, maar op verzoek leveren ze meer.

Het kan ook zijn dat de evenementen organisatie geen zin heeft om met 2 partijen zaken te doen, alles bij de ALS provider inhuren is te duur, die vragen meer voor hun EHBO'ers dan een vrijwilligers organisatie. Je kunt dat omzeilen door als organisator van een evenement de goedkoopste EHBO club te zoeken en zeggen: Ik heb 6 EHBO'ers nodig volgens mijn vergunning, daarnaast moet er ook een ALS team zijn, regelen jullie dat ook ff, stuur de factuur maar door.

Het komt bij ons nooit voor dat een evenementenorganisator het Rode Kruis belt voor inhuur EHBO-ers en ze gelijkertijd vraagt om ook even de ALS-zorg te regelen en de factuur daarna door te sturen.

Onze ambulancedienst wil dat de factuur voor aanvang van evenement voldaan is. We houden ons materieel en personeel in de schuur als de organisator de factuur niet voldaan heeft waardoor het evenement geen doorgang kan vinden. De organisator voldoet dan niet aan de vergunningsvoorwaarden.

Het Rode Kruis bij ons voelt niet de behoefte om de factuur van de ambulancedienst te voldoen en vervolgens zelf de factuur naar de organisator te verzenden.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #291 Gepost op: 14 juli 2016, 14:22:21
Facturen kunnen uiteraard ook op voorhand doorgestuurd worden. Dat hoeft het punt niet te zijn en lijkt me ook niet relevant. Iedere ondernemer bepaalt zelf zijn debiteurenbeleid.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #292 Gepost op: 14 juli 2016, 17:09:35
Citaat van: oma link=msg=1436511 date=1468496764
Hoezo? De vergunningverlener (gemeente/GHOR advies) geeft aan dat er BLS/EHBO aanwezig dient te zijn. De organisator weet dat hij dit kan inhuren bij EHBO-aanbieders.

Als er een combinatie van beide noodzakelijk is geeft de vergunningverlener dit wel aan. De organisator moet dan EHBO inhuren bij de EHBO-aanbieders en de ALS-zorg bij een erkende zorgaanbieder.

Ik werk vaak op evenementen samen met vrijwilligers van het Rode Kruis. Ik ken deze mensen niet en heb nog nooit met ze samen gewerkt. In de afgelopen 4 jaar heeft geen enkele EHBO-er mij ooit gevraagd of ik mijn zaakjes wel op orde heb. Ik heb niet eens de behoefte om ze eerder te ontmoeten. Ik heb ook nooit gemerkt dat de Rode Kruis vrijwilligers wel de behoefte hebben om eerst de mensen van de publieke ambulancedienst persoonlijk te ontmoeten voor ze ingezet gaan worden op een evenement.


MAI een dochter van RAV UMCG Drenthe heeft een ALS-tak en een BLS-tak en is ook een erkende zorgaanbieder. Het kan dus blijkbaar wel.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #293 Gepost op: 14 juli 2016, 23:13:02
Limburg Noord kent ook zo'n constructie: http://www.oceanbv.nu/
Citaat
OCEAN AmbulanceZorg Limburg-Noord BV

OCEAN AmbulanceZorg Limburg-Noord BV, gevestigd te Venlo, is een dochterbedrijf van
AmbulanceZorg Limburg-Noord.

OCEAN beschikt over een opleidingscentrum waar brand- en medisch gerelateerde cursussen worden gegeven voor particulieren, ketenpartners, bedrijven en instellingen. Verder biedt OCEAN medische assistentie bij evenementen en verzorgt het  repatriëring uit het buitenland. Het werkgebied van OCEAN is uitgestrekt over Limburg en Brabant.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #294 Gepost op: 17 juli 2016, 08:52:48


ALS zorg op evenementen moet er altijd op gericht zijn alleen een eerste opvang te kunnen doen op ALS niveau voor het slachtoffers waarbij dit nodig is en dit slachtoffer zo spoedig als mogelijk overdragen aan de ambulancedienst voor transport naar het ziekenhuis. Er zou dus geen ALS zorg op een evenement langer als 15 minuten moeten duren.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #295 Gepost op: 17 juli 2016, 10:46:11
Zie dat toch wel vaak anders gaan.
Heb zelf meegemaakt op een klein evenement dat de ambulancedienst een SO die telkens wegviel door waarschijnlijk GHB in eerste instantie niet mee wilde nemen. De AVK zei dat het een kwestie was van dat ik haar met een paar vrienden naar huis moest sturen en dat ze daar haar roes moest uitslapen.
Ik heb toen gezegd dat ik dat niet ging zeggen en dat hij de zorg had overgenomen en als hij haar naar huis wou sturen hij dat maar zelf moest doen.
Uiteindelijk heeft haar toch bij het ziekenhuis gepresenteerd hoorde ik later dus hij durfde het ook niet aan.
Dus de RAV zijn niet happig op zulke SO mee te nemen. Als zulke SO op een groot evenement worden bewaakt door ALS verpleegkundigen om te verkoeveren is dat wel een grote ontlasting van de RAV en de SEH. Of dat medisch verantwoord is laat ik over aan de verpleegkundigen die daar werken. Degene waarmee ik gewerkt heb waren over het algemeen AVK of verpleegkundigen die op de SEH werkten en op ieder moment een dokter konden bellen als achterwacht. Deze werden ingehuurd door het RK en hadden zelf ALS tassen bij zich met monitor om een ecg uit te kunnen draaien.
Ik vond dit prettig werken want de drempel naar de profs wordt kleiner om even advies te vragen en de SO waar ik normaal een ambu voor bel konden nu bijkomen in de tent onder professionele bewaking.
Of dat wenselijk is weet ik niet maar voor de SO scheelt het vaak 370 euro eigen risico en in de rest van de keten veel capaciteit die toch al niet zo groot is als je kijkt naar de wachttijden als je op de SEH bent

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk



Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #296 Gepost op: 17 juli 2016, 12:47:53
Citaat van: Juffie link=msg=1437282 date=1468738368

ALS zorg op evenementen moet er altijd op gericht zijn alleen een eerste opvang te kunnen doen op ALS niveau voor het slachtoffers waarbij dit nodig is en dit slachtoffer zo spoedig als mogelijk overdragen aan de ambulancedienst voor transport naar het ziekenhuis. Er zou dus geen ALS zorg op een evenement langer als 15 minuten moeten duren.


Daar ben ik het mee eens. Alleen is ALS er niet voor bedoeld om langdurig zorg te dragen voor mensen die bijvoorbeeld de negatieve bij-effecten ondervinden van middelenmisbruik.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #297 Gepost op: 17 juli 2016, 13:52:47
Citaat van: jelte link=msg=1437294 date=1468745171
............................................
Degene waarmee ik gewerkt heb waren over het algemeen AVK of verpleegkundigen die op de SEH werkten en op ieder moment een dokter konden bellen als achterwacht. Deze werden ingehuurd door het RK en hadden zelf ALS tassen bij zich met monitor om een ecg uit te kunnen draaien.
............................................
Of dat wenselijk is weet ik niet maar voor de SO scheelt het vaak 370 euro eigen risico en in de rest van de keten veel capaciteit die toch al niet zo groot is als je kijkt naar de wachttijden als je op de SEH bent
Gaat het meenemen met of zonder toestemming van de baas van ALS tassen incl. monitor ten laste van mijn immer oplopende persoonlijke bijdrage aan de schatkist  >:( , of wordt dit doorberekend aan de opdrachtgever  :| ?
Met de eerste optie heb ik grote moeite, de tweede uiteraard niet.

Ik zie en snap dat sommigen het echt niet breed hebben en moeite hebben om dit bedrag op tafel te leggen, echter het is eenmalig €370 (plus elke jaar verhoging). Er zijn ook betaalregelingen en zelfs kwijtscheldingen mogelijk als het even niet meer lukt om te betalen.
Met het weigeren van spoedeisende hulp om te voorkomen dat de verplichte bijdrage moet worden betaald heb ik moeite, omdat de algehele gezondheidstoestand (sterk) achteruitgaat en daardoor de uiteindelijke kosten door verwaarloosde letsels en stoornissen vele malen hoger zullen uitvallen. Je snijdt jezelf bij weigering in je eigen vingers, ten koste van mede belastingbetalers.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #298 Gepost op: 17 juli 2016, 14:10:24
Op de grotere festivals is meestal "ALS" zorg aanwezig. Daar zijn wij van de ambulancedienst wel blij mee. Wij hebben op dit moment geen capaciteit om al deze mensen te beoordelen of te vervoeren naar het ziekenhuis. Men de huidige drukte op de SEH's en ambulancezorg zit men ook niet op deze patiëntengroep te wachten. Deze kunnen hun roes ook uitslapen in de tent van de EHBO/ALS. Of dit alles wenselijk is dat is vraag 2. Maar op dit moment is het helaas niet anders.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #299 Gepost op: 17 juli 2016, 14:29:17
Voor het leer proces van die slachtoffers zou het slim zijn als ze wel eens in het ziekenhuis wakker worden en hun eigenrisico mogen aftikken.