Fire Defender aanhanger brandweer Gilze

Auteur Topic: Fire Defender aanhanger brandweer Gilze  (gelezen 26867 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2014, 10:45:48
Citaat van: Jims link=msg=1288864 date=1407782815
Foto's van inzet Fire Defender vandaag: http://firedefender.nl/nieuws/

Sow! Da's effectief zo'n "firedefender"  :-\
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2014, 10:54:05
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1288954 date=1407833148
Je weet waarvoor de firedefender gebruikt wordt?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2014, 10:58:36
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1288954 date=1407833148

Als je het systeem eenmaal vroegtijdig hebt aangelegd is het verder weinig arbeidsintensief en de brandweerlieden hoeven niet meer op gevaarlijke plaatsen te komen.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2014, 12:07:59
Citaat van: Thor link=msg=1288956 date=1407833916
Als je het systeem eenmaal vroegtijdig hebt aangelegd is het verder weinig arbeidsintensief en de brandweerlieden hoeven niet meer op gevaarlijke plaatsen te komen.
Ik vind de 'sproeihoogte' wat laag blijven. Als de stralingsbron wat hoger komt straalt deze gewoon over de defender heen.

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 12 augustus 2014, 12:11:24
Citaat van: JJ75 link=msg=1288961 date=1407838079
Ik vind de 'sproeihoogte' wat laag blijven. Als de stralingsbron wat hoger komt straalt deze gewoon over de defender heen.

Je pakt toch al wel een behoorlijke hoek weg hoor, zeker omdat de "kern" van een brand zich vaak al snel richting de vloer verplaatst.
Bijdragen op persoonlijke titel.

guest12562

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 12 augustus 2014, 12:18:25
Ik kan me best situaties voorstellen waarin de fire defender nut kan hebben, zeker gezien op hun site, maar in dit geval op deze foto zie ik de meerwaarde niet.

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 12 augustus 2014, 12:34:57
Citaat van: JJ75 link=msg=1288961 date=1407838079

In theorie gaat de sproeihoogte van het onderhavige systeem dat werd ingezet tot 10 meter (althans volgens eerdere opgaven), maar aan de hand van de foto's krijg je de indruk dat het in dit onderhavige geval bij 6-7 meter ophoudt.
(Mogelijk onvoldoende druk bij het waterverbruik.)

Je kunt de sproeihoogte vergroten door de diameters van de buizen te vergroten, andere nozzles er op te zetten, het watervolume te vergroten en de druk te verhogen. Dan moet je natuurlijk wel en de nodige wateraanvoer hebben en er voldoende autospuiten op kunnen koppelen vanwege het behoud van de druk over de lengte van het systeem en het  benodigde volume.

Op de website van fire defender staat onder toepassingen, downloads, helemaal aan het eind van het verhaal een (theoretische ?) tabel waar je het een en ander over de diverse lengten van het systeem, drukken en volumes, kunt bestuderen.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 12 augustus 2014, 13:18:34
Citaat van: Thor link=msg=1288967 date=1407839697
In theorie gaat de sproeihoogte van het onderhavige systeem dat werd ingezet tot 10 meter (althans volgens eerdere opgaven), maar aan de hand van de foto's krijg je de indruk dat het in dit onderhavige geval bij 6-7 meter ophoudt.
(Mogelijk onvoldoende druk bij het waterverbruik.)

Je kunt de sproeihoogte vergroten door de diameters van de buizen te vergroten, andere nozzles er op te zetten, het watervolume te vergroten en de druk te verhogen. Dan moet je natuurlijk wel en de nodige wateraanvoer hebben en er voldoende autospuiten op kunnen koppelen vanwege het behoud van de druk over de lengte van het systeem en het  benodigde volume.

Op de website van fire defender staat onder toepassingen, downloads, helemaal aan het eind van het verhaal een (theoretische ?) tabel waar je het een en ander over de diverse lengten van het systeem, drukken en volumes, kunt bestuderen.
Ik denk dat de wind ook grote invloed heeft op de effectieve sproeihoogte.

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 12 augustus 2014, 13:38:01
Citaat van: JJ75 link=msg=1288975 date=1407842314
Ik denk dat de wind ook grote invloed heeft op de effectieve sproeihoogte.

Wat versta je onder de effectieve sproeihoogte. De volle straal of de top die aan het "vernevelen" is. Op de volle straal heeft de wind betrekkelijk weinig invloed, op het gedeelte dat aan het vernevelen is heeft de wind meer invloed.
Ook bij worplengten van waterkanonennen etc. is het arbitrair wat de afstand is, wordt aangegeven het uiterste punt dat een druppeltje bereikt of de plek waar de bulk van het water terecht komt. Om nog maar niet te spreken over de hoogte die kan worden bereikt.
Aan de hand van foto's genomen op de juiste manier kun je het een en ander wat nauwkeuriger bepalen door op die foto's middels een goede referentie de afstanden af te meten.