Al eerder heb ik gevraagd om welk systeem ( er zijn er nmm meerdere van Drager op de markt) het precies ging. Daar zouden in de tijd mogelijk best de nodige (op het eerste gezicht kleine) afwijkingen in de uitvoering kunnen zijn ontstaan.
Gebruiken is een aspect, omgaan met, onderhoud en vervanging al dan niet volgens de specifieke instructies kunnen ook een rol spelen.
Ademluchtset is inclusief helm en masker aangeboden bij een Europese aanbesteding door de leverancier Dräger. Dus dan mag je als gebruiker er op vertrouwen dat alle componenten bij elkaar horen en in samenstel ook goed functioneren.
Na de eerste incidenten zouden de snelsluiting vervangen worden door een gemodificeerde uitvoering, maar daar waren er niet voldoende van beschikbaar ( Waarom heeft Dräger modificatie onderdelen voor de snelsluiting al liggen
)
De huidige apparatuur is nu ca 3-4 maanden operationeel, en al het onderhoud etc ligt bij de door Drager opgeleide medewerkers van de ademluchtwerkplaats. Helaas blijkt de modificatie ook niet de oplossing voor het probleem te zijn. De snelsluiting kan gewoon geen klappen opvangen zoals de vorige Dräger sets dat wel konden als men op een normale manier met de het toestel zijn werk verricht.
En waarom nu juist in de VRH problemen en nog niet bij andere korpsen ? Het ligt in elk geval niet aan de gebruikers, dat is wel zeker.
Mijn hele carrière al zonder er bij na te denken met Dräger apparatuur mijn werk gedaan, en altijd 1000% vertrouwen er in gehad. Maar dat is nu even weg, en weet niet of ik bij de volgende melding niet even aarzel voordat ik de rook in loop......