Geachte collega's onlangs heb ik de LPA 8 onder ogen gekregen. Daarin valt op dat er niet meer gesproken wordt van een hyperventilatieaanval, maar van een angststoornis. Ik werk enkele jaren als ambulanceverpleegkundige en heb altijd de richtlijn van de LPA gevolgd. In ons huidig protocol is het mijn/onze taak om te kijken of er onderliggend lijden is, welke de ontregelde ademhaling kan veroorzaken. Indien er geen aanwijzing zijn voor somatische problematiek, en de klachten normaliseren binnen 15 minuten door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen, mogen wij patiënten verwijzen naar (eigen) huisarts of HAP.
In ons nieuw LPA 8 dien je bij een angst / paniekaanval somatische klachten uit te sluiten, zoals
- respiratoire problematiek (bv longembolie)
- hart en vaatziekten
- metabole stoornissen
- pijn
Een aantal zaken kunnen wij met onze materialen en onderzoeksmethodes uitsluiten, maar zeker niet alle. Dit zou dus ook kunnen betekenen dat je alle patiënten met een angststoornis altijd zou moeten insturen voor aanvullende diagnostiek. En dan rijst bij mij de vraag, is het ziekenhuis wel de beste plek?
Graag hoor ik, hoe jullie omgaan met angststoornissen/paniekaanvallen? Sturen jullie alles in of hebben jullie nog te maken met andere regionale afspraken?