Garanderen? Door een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag (WBDBO) of te wel een brandwerende scheiding.
Tja een explosie is iets waar het bouwbesluit geen rekening mee houdt. Het is dan ook verboden om explosieven te bewaren als burger. En als bedrijf heb je dan aanvullende (brand)veiligheidsvoorzieningen te nemen die niet in het bouwbesluit staan maar in je milieuvergunning o.i.d.
Duidelijk! Maar hoe kan je garanderen dat die vluchtroute 20-30 minuten te gebruiken blijft? Bijvoorbeeld bij een explosie kan ik me voorstellen dat ineens alle mogelijke vluchtroutes geblokkeerd zijn. Of een brand ontwikkeld zich sneller dan vooraf gedacht. (ben een nieuwsgierige leek wat dit betreft.. )
Nee, dat kan ik niet aangeven. Heb de betreffende brandweerman slechts kort gesproken en op omroep brabant staat ook maar een kort stukje tekst erover. Helaas... Het is denk ik wel een zeer interessante discussie.
Brandveiligheidsconcepten houden geen rekening mee met het feit hoe laat een brand uit breekt, deze zal meestal binnen 15 minuten opgemerkt worden. Misschien is hierbij wel van het worst case scenario uitgegaan en dus van 's nachts.....
Het tijdstip van ontstaan van brand en of een pand voldoet aan de voorschriften staat ook weer los van elkaar. Raar dat je deze aan elkaar koppelt. Natuurlijk houdt ik, als bevelvoerder, er rekening mee dat panden niet voldoen. Maar ze behoren wel te voldoen. Maar gezien de uitspraken in Leeuwarden is dit strafbaar........
Tijdstip uitbreken brand is ook zeer belangrijk. In dit geval in het holst van de nacht, dus de kans dat een brand langer onopgemerkt kan ontwikkelen is erg groot. Dan, je kunt wel elk pand ophangen aan een bouwbesluit van 2012, maar je kan en mag er niet vanuit gaan dat elk pand daar aan kan voldoen. Zeker oudere panden niet. En dat weet uiteindelijk elke brandpreventist.