Variabele voertuigbezetting het idee erachter opzich is niet verkeerd, alleen we kennen inmiddels pilots die even uit de grond zijn gestampt zonder verder na te denken hoe het verder wordt ingekleed. De veiligheidsregio Zeeland zou het goed doen om eerst eens in de andere regio's te gaan kijken hoe het daar wordt ingevuld, en te kijken naar de diverse ervaringen die inmiddels op zijn gedaan. Maar vooral ook naar wat de arbeidsinspectie er van vindt.
En dan zich nog eens af gaan vragen of variabele voertuigbezetting een goed idee is.
Ik ken bv het eiland Walcheren erg goed, ik weet zo ongeveer in welke gemeentes een brandweerpost staat, en dat is al niet te dik bezaaid. In lang niet elke dorp/gehucht is een brandweerpost te vinden. Voor de andere eilanden is het even gokken, maar ik ga er een beetje van uit dat die situatie niet anders zal zijn of erg veel zal verschillen.
Je zit dus met erg veel platteland, wat langere aanrijtijden tussen de diverse dorpen. Zeker midden in het toeristenseizoen. Dus als het mis gaat, kan het ook meteen goed mis gaan. Nu staan er overal TS6 op Koudekerke na, dat zou dan overal TS4 worden. Ja, je kunt sneller weg zijn, maar je zit toch ook meteen met een langere opkomst van een TS6.
Dat is altijd het bijzondere ervan. Er worden dus 2 manschappen wegbezuinigd. In het geval van een woningbrand de waterwinning en de 2de straal. Vervolgens schaft men een voertuig aan met amper tot geen watertank aan boord, en een HD haspel waar vaak zeepsop uitkomt wat ook nog eens minder bruikbaar is. Als men vervolgens ook nog even de brandkraan weg gaat bezuinigen is elke inzet echt ten dode opgeschreven.
Heel simpel, kom je met een TS2 of TS4 terplaatse bij een flinke woningbrand, en is het niet meer verantwoordt naar binnen te gaan blijf je gewoon buiten. Jammer voor dat slachtoffer wat binnen zit. Maar dit wordt automatisch wel de insteek.