Zoals ik al zei, we ontkomen niet aan bezuinigingen. Dat gebeurd in ieder bedrijf, dus waarom niet bij de brandweer. Alleen ga wel goed nadenken hoe je kunt bezuinigen. Als ik even voor Utrecht kijk hebben ze tot nog toe redelijk schadeloos kunnen bezuinigen. Door alleen maar bv vacatures niet op te vullen, en dan ook op alle lagen de vacatures niet op te vullen.
Maar jammer genoeg wordt er vaak alleen maar gesneden aan de onderzijde van de repressieve dienst, terwijl aan de top juist de grootste winst te behalen valt. Ik bedoel dit nu eens niet lelijk, maar zo is het wel.
Over centraal aanschaffen van materieel en materiaal kunnen we kort zijn, en dan het liefst met meerdere regio's. Kun je weer de kosten drukken.
Moet je een TS wel na zoveel jaar in ruilen? Of kan hij na een flinke update nog wat jaren langer mee. Waarom kan het bv in Duitsland wel?
Dan nog de grootste kostenpost, de variabele voertuigbezetting. Het heeft inmiddels klauwen vol aan geld gekost, aan de tig pilots die erop los zijn gelaten, elke keer weer vond en vind men het wiel opnieuw uit. Tot overmaat van ramp worden er vevolgens allerlei kleine SIVjes en andere kleinere TSen aangeschaft tbv variabele voertuigbezetting. Lieve mensen, ook die NIEUWE voertuigen kosten klauwen vol geld. En zeker in het eerste jaar kun je het geld weg horen plonzen door afschrijving van dat voertuig. Zonde geld, dat geld komt echt niet meer terug. En terugverdienen lukt al helemaal niet.
En dan hebben we het nog niet gehad over de opleidingen die het brandweerpersoneel moest ondergaan. De mensen die met de SIV gaan uit rukken moeten worden opgeleid daarvoor. Ze volgen een opgepluste opleiding. Ga je navragen wat die opleiding precies inhoud kom je tot de ontdekking dat het om binnenbrandbestrijding en RSTV gaat, en het leren omgaan met 1-7. Weer een hoop geld over de balk geknikkerd. Een beetje regio bied zij mensen tijdens de verplichte dagen realistisch oefenen al RSTV aan, dus hoezo opgepluste opleidingen?
Als eerst eens goed nagedacht was, over hoe de bezuinigingen op een verantwoorde wijze hadden kunnen worden gedaan hadden we nu niet al die ellende gehad..