GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (flat) Beukenhorst - Diemen 04-09-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (flat) Beukenhorst - Diemen 04-09-2014  (gelezen 64368 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #160 Gepost op: 8 september 2014, 16:05:16
Citaat van: 7131 link=msg=1294095 date=1410129874
Gaslucht = brandweer bellen. In dit geval heeft de aannemer zijn verantwoordelijkheid gepakt en heeft gebeld. Alleen heeft de gebelde provider kennelijk verzuimd om door te melden danwel de melder te instrueren om de brandweer te waarschuwen. Indien men zo naïef is om Liander (of om het even welke provider) te bellen dient die (de provider) te controleren of de brandweer reeds in kennis is gesteld en indien dat niet het geval is meteen door te melden. Het heeft in dit geval overduidelijk te lang geduurd voordat er kundige diensten terplaatse waren die wellicht erger hadden kunnen voorkomen.

En kan je mij uitleggen waarom de brandweer niet ingezet zou moeten worden bij een melding van een gaslucht ?
Weet wat je roept, met gaslucht = brandweer bellen. Dat hebben Gilles en GLZ ook al uit proberen te leggen. Is elke gaslucht meteen een brandweerinzet waardig? Niet elke gaslucht hoeft meteen problemen te veroorzaken. En als de gasboeren al niet weten hoe en wie er direct verantwoordelijk ervoor is. Moet de brandweer dan maar weer meteen in dat gat stappen?

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #161 Gepost op: 8 september 2014, 16:27:16
Even heel kort door de bocht: ja.

De brandweer kan namelijk heel snel een inschatting maken welke maatregelen nodig zijn. In deze casus zien we nu juist wat er gebeurd als het probleem niet tijdig op waarde wordt geschat.

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #162 Gepost op: 8 september 2014, 16:36:00
"gaslucht = brandweer bellen"

100% zeker ja! Zoals ik net uitlegde, kan dan altijd nog bepaald worden of er een inzet gepleegd wordt. Laat dat maar aan de brandweer over, die inschatting. En ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat 9 van de 10 centralisten hier een perfecte inschatting op kunnen maken.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #163 Gepost op: 8 september 2014, 16:52:34
Citaat van: Rotterdammertje link=msg=1294195 date=1410184547
We weten natuurlijk (nog) niet wat er geploft is. Maar aangezien het in de berging is gebeurd... waar meestal de verdeling plaats vindt.

In de bergingen zul je geen gasverdeelstations treffen in de zin van het reduceren van hoge naar lage gasdruk. Dat zijn door de bank genomen de stations die je in woonwijken vind. Ook het verdelen naar de verschillende wooneenheden zal niet in de berging plaats vinden en indien dat we het geval zou zijn dan is het verdeelstation vast en zeker voorzien van een drukklep die dicht valt wanneer er een drukval plaats vind als gevolg van een grotere lekkage.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #164 Gepost op: 8 september 2014, 16:56:57
Citaat van: Diamondback link=msg=1294205 date=1410186436
Even heel kort door de bocht: ja.

De brandweer kan namelijk heel snel een inschatting maken welke maatregelen nodig zijn. In deze casus zien we nu juist wat er gebeurd als het probleem niet tijdig op waarde wordt geschat.
Begrijp me goed, ook ik vindt dat het beter is dat die rode auto gaat rijden. Maar hier ligt vooral de verantwoordelijkheid voor de netbeheerders maar zeker ook bij de aannemers die hier werkzaam zijn geweest. We kunnen als brandweer enkel maar bevestigen dat er gas vrij komt, en we kunnen eventueel explosiegevaar constateren en eventueel ontruimen maar dan houdt het verder al snel op en ligt het kunstje toch weer bij het gasbedrijf. ;)

7131

• Senior gebruiker
Reactie #165 Gepost op: 8 september 2014, 16:57:19
Idd, gaslucht = brandweer bellen. Zekerheid voor alles.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #166 Gepost op: 8 september 2014, 17:04:16
Citaat van: FF4266 link=msg=1294166 date=1410177835
Ach, al die storingsnummers.. Ik zeg altijd, direct 112 bellen bij een gaslucht.

Citaat van: FF4266 link=msg=1294214 date=1410186960
"gaslucht = brandweer bellen"

Alleen zegt de veiligheidsinstructie die de gasleverancier uitdeelt "voor in de meterkast" dat je hun nummer moet bellen bij een gaslucht. Maar dan weer niet als het bij je CV ketel is, bel dan de installateur. Niet zo vreemd dus dat een gemiddelde burger het ook niet precies weet... ;)

Let wel, het gaat dus niet om "storing" maar "wat te doen bij een gaslucht"!
Voorbeeld: Continuon deelt kaarten uit die letterlijk zeggen: "Vertrouw op uw "neus" En bel ons als u gas ruikt!" Aan de binnenkant van de kaart wordt ook een gaslucht in ruimtes rondom een woning genoemd, zoals "het halletje", "het portiek", "de galerij" ...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

7131

• Senior gebruiker
Reactie #167 Gepost op: 8 september 2014, 17:08:14
Citaat van: Peter71 link=msg=1294222 date=1410188217
Begrijp me goed, ook ik vindt dat het beter is dat die rode auto gaat rijden. Maar hier ligt vooral de verantwoordelijkheid voor de netbeheerders maar zeker ook bij de aannemers die hier werkzaam zijn geweest. We kunnen als brandweer enkel maar bevestigen dat er gas vrij komt, en we kunnen eventueel explosiegevaar constateren en eventueel ontruimen maar dan houdt het verder al snel op en ligt het kunstje toch weer bij het gasbedrijf. ;)

Ja, en dus ? Dan maar niet de brandweer bellen en het bevestigen van de gas uitloop, het meten van de concentratie en het ontruimen overlaten aan een instantie die op weg naar de melding gewoon voor het rode verkeerslicht moet staan wachten ? Ik begrijp niet zo goed wat je nu precies probeert te "zeggen"........... . De verantwoordelijkheid van de provider is die om het lek zo snel mogelijk te dichten, of zie ik het nu verkeerd ? En dan is het toch aan de brandweer die met prio 1 terplaatse komt, de situatie consolideert en vervolgens, als het (meeste) gevaar is geweken de provider de gelegenheid geeft om het lek te dichten, toch ? En als je de brandweer nu laat rijden bij iedere melding van een gaslucht kun je volgens mij dus bijna niet meer "nat" gaan.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #168 Gepost op: 8 september 2014, 17:13:10
Citaat van: 7131 link=msg=1294228 date=1410188894
Ja, en dus ? Dan maar niet de brandweer bellen en het bevestigen van de gas uitloop, het meten van de concentratie en het ontruimen overlaten aan een instantie die op weg naar de melding gewoon voor het rode verkeerslicht moet staan wachten ? Ik begrijp niet zo goed wat je nu precies probeert te "zeggen"........... . De verantwoordelijkheid van de provider is die om het lek zo snel mogelijk te dichten, of zie ik het nu verkeerd ? En dan is het toch aan de brandweer die met prio 1 terplaatse komt, de situatie consolideert en vervolgens, als het (meeste) gevaar is geweken de provider de gelegenheid geeft om het lek te dichten, toch ? En als je de brandweer nu laat rijden bij iedere melding van een gaslucht kun je volgens mij dus bijna niet meer "nat" gaan.
Gasleveranciers zeggen duidelijk dat in geval van een gaslek zij moeten worden gebeld, dus dan maar weer de vraag waarom de brandweer laten rijden terwijl de verantwoordelijkheid voor de gasleverancier is, en zij die verantwoordelijkheid zelfs naar hun toe trekken middels de storingskaarten. En ook bij de installateurs neerleggen.

https://www.nuon.nl/Images/storingskaart-20068-8261.pdf

7131

• Senior gebruiker
Reactie #169 Gepost op: 8 september 2014, 17:21:09
Citaat van: Peter71 link=msg=1294231 date=1410189190
Gasleveranciers zeggen duidelijk dat in geval van een gaslek zij moeten worden gebeld, dus dan maar weer de vraag waarom de brandweer laten rijden terwijl de verantwoordelijkheid voor de gasleverancier is, en zij die verantwoordelijkheid zelfs naar hun toe trekken middels de storingskaarten. En ook bij de installateurs neerleggen.

https://www.nuon.nl/Images/storingskaart-20068-8261.pdf

Ik denk dat de explosie bij de Beukenhorst genoeg zegt toch ? De provider kwam pas terplaatse toen de explosie al was geweest, niet zo gek als deze op weg naar de melding gewoon voor het rode verkeerslicht moet wachten. Het is aannemelijk dat de twee slachtoffers niet waren gevallen als de brandweer was gebeld voor of meteen nadat de provider was gebeld. Ik zeg ook niet dat de provider niet gebeld moet worden, graag zelfs, maar laat die dan meteen nadat ze de melding hebben ontvangen de brandweer in kennis stellen. En nog beter, laat de brandweer de provider bellen, dan is alles meteen afgedekt. Mag ik mijn verbazing uitspreken omtrent het feit dat ik dit zo aan een brandweerman "moet" uitleggen ?