GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (flat) Beukenhorst - Diemen 04-09-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (flat) Beukenhorst - Diemen 04-09-2014  (gelezen 62653 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #170 Gepost op: 8 september 2014, 17:22:52
Citaat van: 7131 link=msg=1294228 date=1410188894
Ja, en dus ? Dan maar niet de brandweer bellen en het bevestigen van de gas uitloop, het meten van de concentratie en het ontruimen overlaten aan een instantie die op weg naar de melding gewoon voor het rode verkeerslicht moet staan wachten ? Ik begrijp niet zo goed wat je nu precies probeert te "zeggen"........... . De verantwoordelijkheid van de provider is die om het lek zo snel mogelijk te dichten, of zie ik het nu verkeerd ? En dan is het toch aan de brandweer die met prio 1 terplaatse komt, de situatie consolideert en vervolgens, als het (meeste) gevaar is geweken de provider de gelegenheid geeft om het lek te dichten, toch ? En als je de brandweer nu laat rijden bij iedere melding van een gaslucht kun je volgens mij dus bijna niet meer "nat" gaan.

Bij een gaslucht komt de brandweer in bijna alle gevallen ook zonder spoed terplaatse. Waarom begrijp ik soms ook niet, want van de laatste 5 gasluchten hier waren er 4 van het niveau grippen, grote HV, ontruimingen en explosiewaardes. Misschien allemaal vage meldingen, maar wel erg serieus.

Bij een echt lek wordt er wel prio 1 gereden overigens.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #171 Gepost op: 8 september 2014, 17:24:34
Als ik gas ruik bel ik 112 of 8844, een beetje afhankelijk van de situatie. Dan mag de centralist uitmaken wie hij/zij stuurt. En aan de meelezende reacties te zien komt eerst de brandweer en even later de gasmaatschappij.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #172 Gepost op: 8 september 2014, 17:30:55
Citaat van: 7131 link=msg=1294235 date=1410189669
Het is aannemelijk dat de twee slachtoffers niet waren gevallen als de brandweer was gebeld voor of meteen nadat de provider was gebeld.
Ik vind dit een gewaagde uitspraak zolang het onderzoek nog loopt...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

7131

• Senior gebruiker
Reactie #173 Gepost op: 8 september 2014, 17:38:23
Citaat van: Red link=msg=1294239 date=1410190255
Ik vind dit een gewaagde uitspraak zolang het onderzoek nog loopt...

Dat mag jij.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #174 Gepost op: 8 september 2014, 17:39:24
Citaat van: 7131 link=msg=1294228 date=1410188894
Ja, en dus ? Dan maar niet de brandweer bellen en het bevestigen van de gas uitloop, het meten van de concentratie en het ontruimen overlaten aan een instantie die op weg naar de melding gewoon voor het rode verkeerslicht moet staan wachten ? Ik begrijp niet zo goed wat je nu precies probeert te "zeggen"........... . De verantwoordelijkheid van de provider is die om het lek zo snel mogelijk te dichten, of zie ik het nu verkeerd ? En dan is het toch aan de brandweer die met prio 1 terplaatse komt, de situatie consolideert en vervolgens, als het (meeste) gevaar is geweken de provider de gelegenheid geeft om het lek te dichten, toch ? En als je de brandweer nu laat rijden bij iedere melding van een gaslucht kun je volgens mij dus bijna niet meer "nat" gaan.

Hier in België hebben de netbeheerders wel prioritaire busjes met OGS.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #175 Gepost op: 8 september 2014, 17:47:10
Zoals hier:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/brussel/1.948050

Misschien het hoe handelen bij een gaslek afsplitsen naar een apart topic?

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #176 Gepost op: 8 september 2014, 18:44:13
Hmm, Liander weet het zelf ook niet zo goed.

Op hun site kan je informatie vinden over veiligheid en preventie.

Onder "gas op het werk" wordt de volgende checklist gegeven voor het ruiken van een gas lucht:

Buiten het bereik van de gaslucht bellen met het Nationaal storingsnummer 0800-9009 (gratis en 24 uur per dag bereikbaar) en het mogelijke gaslek melden.
    Meld de locatie waar u de gaslucht ruikt.
    Open ramen en deuren. Ventileer om de gasconcentratie zo snel mogelijk te verlagen.
    Doof open vuur om explosies te voorkomen. Zelfs het vonkje van een lichtschakelaar kan gas al laten ontploffen. Maar ook een mobieltje of deurbel kunnen gevaar opleveren.
    Sluit de hoofdkraan bij de gasmeter in de meterkast.
    Blijf uit de buurt van de gaslucht.
    Buiten bereik van de gaslucht direct het alarmnummer 112 bellen.

(En bij de versie voor "thuis" wordt alleen aangeraden om 0800-9009 te bellen: http://www.liander.nl/liander/veiligheid_preventie/veilig_met/gaslucht.htm.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #177 Gepost op: 8 september 2014, 18:51:26
Citaat van: 7131 link=msg=1294235 date=1410189669
Ik denk dat de explosie bij de Beukenhorst genoeg zegt toch ? De provider kwam pas terplaatse toen de explosie al was geweest, niet zo gek als deze op weg naar de melding gewoon voor het rode verkeerslicht moet wachten. Het is aannemelijk dat de twee slachtoffers niet waren gevallen als de brandweer was gebeld voor of meteen nadat de provider was gebeld. Ik zeg ook niet dat de provider niet gebeld moet worden, graag zelfs, maar laat die dan meteen nadat ze de melding hebben ontvangen de brandweer in kennis stellen. En nog beter, laat de brandweer de provider bellen, dan is alles meteen afgedekt. Mag ik mijn verbazing uitspreken omtrent het feit dat ik dit zo aan een brandweerman "moet" uitleggen ?
Wat er aan de Beukenhorst is gebeurd zal nader onderzoek moeten uitwijzen, uitspraken als dat het aannemelijk is dat de slachtoffers niet waren gevallen als de brandweer direct was gebeld zijn gelukkig voor jouw rekening. Dat zijn uitspraken die op dit moment al helemaal niet handig zijn.
En als je nu eens de moeite gaat nemen om mijn berichten eens goed te gaan lezen zul je lezen dat er niets op tegen is als de brandweer een kijkje gaat nemen bij meldingen van gas.
Zeker als iemand zijn gaskraan wagenwijd open heeft gezet ten doel om zijn huis op te blazen, dan zeg ik ook direct brandweer sturen. Maar gaan we iedere keer rijden als iemand zo dom is geweest met zijn klopboormachine door een gasleiding te boren? Laat die vent zijn gaskraan dicht draaien en zijn gasbedrijf of installateur bellen.

7131

• Senior gebruiker
Reactie #178 Gepost op: 8 september 2014, 19:33:30
Citaat van: Peter71 link=msg=1294254 date=1410195086
Wat er aan de Beukenhorst is gebeurd zal nader onderzoek moeten uitwijzen, uitspraken als dat het aannemelijk is dat de slachtoffers niet waren gevallen als de brandweer direct was gebeld zijn gelukkig voor jouw rekening. Dat zijn uitspraken die op dit moment al helemaal niet handig zijn.
En als je nu eens de moeite gaat nemen om mijn berichten eens goed te gaan lezen zul je lezen dat er niets op tegen is als de brandweer een kijkje gaat nemen bij meldingen van gas.
Zeker als iemand zijn gaskraan wagenwijd open heeft gezet ten doel om zijn huis op te blazen, dan zeg ik ook direct brandweer sturen. Maar gaan we iedere keer rijden als iemand zo dom is geweest met zijn klopboormachine door een gasleiding te boren? Laat die vent zijn gaskraan dicht draaien en zijn gasbedrijf of installateur bellen.

Inderdaad, touche. Voor iemand die altijd roept dat "aannames dodelijk kunnen zijn" is deze uitspraak uit mijn "mond" idd niet handig. En voor de rest hebben we een verschillende mening hier omtrent en daar laat ik het verder bij want daar gaan wij samen toch niet uitkomen.

Vuurbaas

• Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
Reactie #179 Gepost op: 8 september 2014, 20:48:36
"Maar gaan we iedere keer rijden als iemand zo dom is geweest met zijn klopboormachine door een gasleiding te boren? Laat die vent zijn gaskraan dicht draaien en zijn gasbedrijf of installateur bellen."

In een woning slaat de B klep van de gasmeter dicht als het drukverval groter is dan x millibar. ( als het goed is.... )
De leiding die jn Beukenhorst is geraakt kan van een hele andere orde zijn, als dit een leiding is die naar een CV ruimte loopt om ketels te voeden die de flat verwarmen. Andere diameter en druk. En bovendien zoals ik al eerder vermeldde : in een besloten ruimte !
Dan zou ik toch graag zien dat wij gebeld worden voor de klap !, bovendien vragen onze centralisten wel uit en zal de ernst van een situatie snel genoeg worden ingeschat/opgeschaald en sturen ze ons uit of niet
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !