Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 241679 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #200 Gepost op: 30 september 2012, 12:39:39
Ik neem toch wel aan dat de Taser, als vervanging van de pepperspray komt!

Ik zie namelijk niet de meerwaarde van pepperspray, als je al een taser aan je koppel heb hangen!
En dan wordt er weer geklaagd over het gat tussen stok en taser ;). Laat dan gewoon 1 collega met pepperspray lopen en 1 met taser en wel gewoon vuurwapen beide, dan heb je een aardige hoeveelheid aan materialen in huis ;)

Daarnaast vind ik alsmaar de vergelijking met de states nogal dom. Er wordt daar nou eenmaal makkelijker naar een wapen gegrepen.

M.b.t. het aantal doden veroorzaakt door taser kan je het ook omdraaien. Hoeveel verdachten (die zijn doodgeschoten) zouden er nu nog hebben geleefd als de agenten een andere uitvlucht dan het vuurwapen zouden hebben gehad?
Hobby Bobby eenheid Den Haag

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #201 Gepost op: 30 september 2012, 13:08:17
En dan wordt er weer geklaagd over het gat tussen stok en taser ;). Laat dan gewoon 1 collega met pepperspray lopen en 1 met taser en wel gewoon vuurwapen beide, dan heb je een aardige hoeveelheid aan materialen in huis ;)

Dat is leuk bedacht, echter ik zit 95% van mijn diensten op de motor. Ik doe dus alles alleen. Ik ga echt niet bij elke staande houding er via de meldkamer of het betreffende district er een auto bijvragen.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #202 Gepost op: 30 september 2012, 13:17:36
Dat is leuk bedacht, echter ik zit 95% van mijn diensten op de motor. Ik doe dus alles alleen. Ik ga echt niet bij elke staande houding er via de meldkamer of het betreffende district er een auto bijvragen.
Tuurlijk je hebt altijd weer de lui die het moeilijk maken ;)  O0 In dat geval zou ik dus kiezen voor de zwaarste combi, vuurwapen + taser ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag

r1200gs

• Senior gebruiker
Reactie #203 Gepost op: 30 september 2012, 14:58:26
He strijder wanneer komen jij en ik nu in de problemen. Wij hebben onze pen, o nee pda. Immers de pen is toch krachtiger dan het zwaard.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #204 Gepost op: 30 september 2012, 15:04:23
He strijder wanneer komen jij en ik nu in de problemen. Wij hebben onze pen, o nee pda. Immers de pen is toch krachtiger dan het zwaard.

O0  Dat is dan ook wel weer zo.

Het ging in deze alleen om de uitspraak van Kaasje om het te verdelen over 2 collega's. Die vlieger gaat in ons geval als motards niet op.

DKAG

• Forum gebruiker
Reactie #205 Gepost op: 1 oktober 2012, 15:38:04
De geweldsinstructie in de VS is niet te vergelijken met die te NL. De teaser in de VS kan daar al gebruikt worden als “stopper” indien er geen gehoor gegeven wordt aan een aanwijzing. De betrokkene hoeft daar niet voor gewapend te zijn. Daarnaast bestaat er in de VS geen algemene geldende geweldsinstructie. Die verschilt tussen de diverse soorten handhavingdiensten en dus ook het gebruik van de teaser. Zelfs burgerwachten zijn in sommige staten officieel uitgerust met teasers. Ik denk persoonlijk dat de teaser een effectief middel kan zijn, mits het concreet beschrijven van de geweldsinstructiegaten tussen handen, stick/spray en vuurwapen iets is waar aandacht naar toe gaat. Dit vooral met de achtergrond dat het gebruik van de teaser in sommige gevallen tot hartstilstand kan leiden.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #206 Gepost op: 1 oktober 2012, 15:45:27
Ik ben ook voor.
En dan zelfde gebruikscriteria als pepperspray.

Meneer

• Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
    • Politieserie
Reactie #207 Gepost op: 1 oktober 2012, 16:00:43
pff, nog meer aan je koppel. Ben ooit begonnen met alleen een paar handboeien en een portofoon aan mijn koppel. Moet eens kijken wat er nu allemaal aan hangt. En dan beperk ik me nog tot het strikt noodzakelijke. Moet je hem gaan dragen tussen je vuurwapen en je pepperspray? Of in het toekomstige vest? Volgens mij doen ze dat in Engeland nl.
In Amerika zie je ook vaak dat de taser aan de andere zijde van de koppel word gedragen en dan gedraaid. Dus voor rechtshandig: Vuurwapen rechts, kolf naar achter. Taser links, kolf naar voren. In dat geval dus voor de boeien. Zo kun je hem met je rechter hand links pakken.

Persoonlijk weet ik niet goed wat ik van de taser vind. Ik spuit liever iemand pepper in z'n ogen dan dat ik hem een onnatuurlijk hoog voltage op hem afschiet. Overigens volledig gebaseerd op gevoel en niet op ervaring uit de praktijk.

Ik ben vooral bang dat het middel 'te laag' ingeschat word. Op een schaal van 1-10
1 - Verbaal
2 - Duw
3 - Stoot
4 - Wapenstok
6 - Pepperspray
10 - Vuurwapen

Waar plaats je in dit geval de taser en wanneer zet je het geweldsmiddel in? Ik neig naar een 9, maar ben bang dat het richting de 7 zou kunnen gaan. In de reacties hierboven zie je dit ook al terug komen. 'Ik neem aan dat het in plaats van pepper komt'.. Dit lijkt me een verkeerde gedachtegang.
Als het doorgevoerd zou worden zou het mooi zijn als dit als een hoog geweldsmiddel gezien word en alleen bepaalde personen de beschikking hebben over dit wapen. Denk aan hondengeleiders en/of enkele brigadiers in de noodhulp.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #208 Gepost op: 1 oktober 2012, 16:39:31
Als het doorgevoerd zou worden zou het mooi zijn als dit als een hoog geweldsmiddel gezien word en alleen bepaalde personen de beschikking hebben over dit wapen. Denk aan hondengeleiders en/of enkele brigadiers in de noodhulp.

Dat is het hem nu net... Is veel gevallen kun je die niet afwachten. Dan moet je een keuze maken, pepperspray (in de hoop dat het werkt), of het vuurwapen erop. Maar ja, dat laatste gebruik je ook niet bij een doorgesnoven mafketel zonder wapens in zijn handen.

r1200gs

• Senior gebruiker
Reactie #209 Gepost op: 1 oktober 2012, 17:10:23
Sta er niet raar van de kijken als ze het op zelfde niveau van de pepperspray plaatsen. Is het gat naar het vuurwapen opgelost en heb je ook iets voor de personen die onder invloed zijn van weet ik wat.