Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 241837 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

HAPRPAA

• Forum gebruiker
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #440 Gepost op: 16 juni 2013, 21:18:58
Citaat van: 7194 link=msg=1173524 date=1371235730
Laten we de Verenigde Staten inderdaad niet met Nederland vergelijken. Daar hebben ze ook literflessen pepperspray (een aantal malen sterker dan de Nederlandse variant). Daar gebruikt men de Taser al zodra iemand niet luistert. Zo ver gaat dat in Nederland natuurlijk niet.
Als ik nu al zie hoe terughoudend veel collega's zijn in hun geweldsmiddelen denk ik niet dat de Taser ineens rambo's van deze collega's maakt.

Ik ben voor een Taser, uiteraard met een goede beschrijving in de ambtsinstructie. Een welkome aanvulling. Ik heb al te vaak (onnodig) gevochten met coke doorgesnoven mafketels, letsel opgelopen en toegebracht, terwijl dit niet nodig was geweest!

Vrijwel alle landen in de EU hebben dat soort flessen, alleen het braafste jongetje van de klas niet! Recent stond er hier elders op het forum bijvoorbeeld een filmpje van de rellen bij de inhuldiging van PSG in Parijs waarbij een cameraman met de AE mee liep waar men dat soort geweldige flessen gebruikten.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #441 Gepost op: 16 juni 2013, 21:28:35
Citaat van: HAPRPAA link=msg=1174132 date=1371410338
Vrijwel alle landen in de EU hebben dat soort flessen, alleen het braafste jongetje van de klas niet!
Jaja, we hebben als politie Nederland een zorgplicht opgesteld omdat het langdurig blootgesteld worden aan pepperspray onwenselijk is en het dusdanige effecten heeft op mensen dat ze niet meer zelfredzaam zijn.

Overigens, je kan ons best het braafste jongetje van de klas noemen, we zijn nog steeds een van de weinige landen waarbij de politie een bevoegdheid heeft om ter aanhouding iemand neer te schieten... In de meeste landen kent men slechts noodweervuur. Hoezo braafste jongetje van de klas.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

HAPRPAA

• Forum gebruiker
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #442 Gepost op: 16 juni 2013, 21:41:56
Citaat van: Red link=msg=1174136 date=1371410915
Jaja, we hebben als politie Nederland een zorgplicht opgesteld omdat het langdurig blootgesteld worden aan pepperspray onwenselijk is en het dusdanige effecten heeft op mensen dat ze niet meer zelfredzaam zijn.

Overigens, je kan ons best het braafste jongetje van de klas noemen, we zijn nog steeds een van de weinige landen waarbij de politie een bevoegdheid heeft om ter aanhouding iemand neer te schieten... In de meeste landen kent men slechts noodweervuur. Hoezo braafste jongetje van de klas.

Kijkend naar de ambtsinstructie kan je in situaties met (vuur)wapens je al snel beroepen op noodweervuur wellicht dat dat bij diverse landen het aanhoudingsvuur overbodig maakt.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #443 Gepost op: 16 juni 2013, 21:57:21
Denk je? Ik denk het niet....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #444 Gepost op: 16 juni 2013, 22:14:20
De trend op IBT is juist dat we aangespoord worden eerder ter aanhouding te schieten dan op het laatste moment naar noodweer te moeten grijpen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #445 Gepost op: 17 juni 2013, 11:15:27
Jep, achterliggende gedachte is om erger letsel te voorkomen. Aanhouding = benen, noodweer = dodelijk.

Ontopic?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #446 Gepost op: 17 juni 2013, 11:18:21
Aanhoudingsvuur hoeft niet op de benen. Dat is nergens vastgelegd. Het moet wel zo proportioneel mogelijk en dat is het hoofd niet ;).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #447 Gepost op: 17 juni 2013, 11:53:41
Het staat dan wellicht niet vastgelegd, het is wel wat we aangeleerd krijgen. Daarmee gaat nog steeds op dat aanhoudingsvuur niet dodelijk is en noodweervuur over het algemeen wel.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Di-Commandore

• Junior gebruiker
  • **
  • ≤|≡∞≡|≥
Reactie #448 Gepost op: 26 juni 2013, 19:04:08
Het grote voordeel van de Taser ligt hem in het gemak, daarbij brengt het ook (andere) nadelen met zich mee. Ikzelf heb geen behoefte aan een wapen tussen mijn pepperspray en de Walther en vind het dan ook voor een groot deel symboolpolitiek. Ook het vervangen van de Pepperspray, door de taser vind ik niet nodig. Daarbij moet je in je achterhoofd houden, dat het ook weer extra trainingsuren vereist ( die er gewoon simpelweg niet zijn ). Bij  AT- eenheden kan ik de switch ( of de toevoeging ) begrijpen, omdat bij zwaardere aanhoudingen een Taser gemakkelijker is, dan een pepperspray. Bij de gewone gang van zaken vind ik het dan ook overbodig, daar werkt de  pepperspray naar mijn mening ( met de juiste training  ::) ) voldoende.

Venture

• Eenheid AD
  • Senior gebruiker
Reactie #449 Gepost op: 26 juni 2013, 21:13:57
Citaat van: Di-Commandore link=msg=1177866 date=1372266248
Het grote voordeel van de Taser ligt hem in het gemak, daarbij brengt het ook (andere) nadelen met zich mee. Ikzelf heb geen behoefte aan een wapen tussen mijn pepperspray en de Walther en vind het dan ook voor een groot deel symboolpolitiek. Ook het vervangen van de Pepperspray, door de taser vind ik niet nodig. Daarbij moet je in je achterhoofd houden, dat het ook weer extra trainingsuren vereist ( die er gewoon simpelweg niet zijn ). Bij  AT- eenheden kan ik de switch ( of de toevoeging ) begrijpen, omdat bij zwaardere aanhoudingen een Taser gemakkelijker is, dan een pepperspray. Bij de gewone gang van zaken vind ik het dan ook overbodig, daar werkt de  pepperspray naar mijn mening ( met de juiste training  ::) ) voldoende.

Hoe vaak heb jij de pepper gebruikt?