Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 241891 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #580 Gepost op: 11 februari 2016, 20:53:27
Citaat van: LSPD link=msg=1405834 date=1455218443
Ligt de verantwoordelijkheid over de pilot bij deze commissie? Ik dacht altijd dat dat soort zaken bij de minister lagen. Dus volgorde is dan: vormgeven less lethal programma, aanschaffen producten (voor pilot?), starten pilot? Kan dan nog wel even duren  :-\

Het lijkt me logischer, om eerst een proefproject te doen, en om mede op basis van de resultaten daarvan, te beslissen over de vormgeving van het less lethal programma. En dat proefproject kan beperkt zijn, want je kunt gebruik maken van de zeer uitgebreide en jarenlange ervaring met het gebruik van Tasers, die is opgedaan door de politie in veel andere landen, zoals de VS. Daar zijn vermoedelijk ook onderzoeksrapporten over te vinden op internet.

Dus laten we niet wéér proberen om in Nederland telkens het wiel uit te vinden, want dat kost onnodig zeer veel tijd en geld. Daarmee zeg ik helemaal niet dat we kritiekloos achter de VS aan moeten lopen, maar ik vind dat er bij de Nederlandse overheid wel meer gebruik gemaakt moet worden van dergelijke buitenlandse informatiebronnen en van internetcontacten met buitenlandse top-experts.

En dat geldt ook voor de oriëntatie op nieuwere less lethal geweldsmiddelen, die meer recent op de markt zijn gekomen dan de Taser. Politieinnovatie moet zeer veel aandacht hebben, want ook veel criminelen zijn creatief en vernieuwend.

Een proefproject met de Taser kan dus beperkt zijn. Maar aan de andere kant heeft het ook bepaalde voordelen om slechts een deel van de Nederlandse politieagenten te selecteren voor het dragen van de Taser naast pepperspray, wapenstok en pistool. Dan wordt er bijvoorbeeld minder beroep gedaan op de schaarse trainingscapaciteit, kan er geleidelijk ervaring mee worden opgedaan, en is er minder geld voor nodig.
Ik stem links.

Jeroen1982

• Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #581 Gepost op: 12 februari 2016, 12:08:05
Ik heb inderdaad ook het verslag van de BUK groep gelezen.

Jammer dat er ook van tevoren geen budget voor was vastgelegd. De komende jaren moeten we het nog gaan doen met de onbetrouwbare pepperspray (ook al komt er een zwaardere binnenkort) en het grote gat dat tussen wapenstok/pepper en de walther ligt.

Blijft eerst afwachten.

Daarnaast zal de nieuwe telescopische wapenstok ook pas in 2017 worden aanbesteed. De Proef in voorm. Regio Ijsselland was wel een succes begreep ik.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #582 Gepost op: 12 februari 2016, 12:15:39
Waar kan ik dat verslag vinden?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Jeroen1982

• Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #583 Gepost op: 12 februari 2016, 12:22:20
Citaat van: silque link=msg=1405978 date=1455275739
Waar kan ik dat verslag vinden?

Als je een Politie + account hebt dan daarop in de BUK groep.

Is trouwens een samenvatting hoor

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #584 Gepost op: 12 februari 2016, 12:36:53

De komende jaren moeten we het nog gaan doen met de onbetrouwbare pepperspray (ook al komt er een zwaardere binnenkort)
Krijgen we die pepper in brandblusserformaat?  :P  :P

Jeroen1982

• Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #585 Gepost op: 12 februari 2016, 12:56:27
Citaat van: CopVR3 link=msg=1405988 date=1455277013

Nee dat zou mooi zijn. Zoals de Duitse ME idd met 5 liter bussen de protestanten groepsgewijs de B*K vol spuit  ;D

Maar ja, je mag hier niet op groepen hé  998765

Nee men is enkel bezig met een "scherpere" variant met een hoger percentage van de werkende stof (capsaicumnogwatdinges)

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #586 Gepost op: 12 februari 2016, 13:18:41
Bedoel je niet de demonstranten?  e050
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Jeroen1982

• Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #587 Gepost op: 12 februari 2016, 13:19:35
Citaat van: silque link=msg=1406008 date=1455279521
Bedoel je niet de demonstranten?  e050

Klopt die ook  ;D (Vauwtje, bedaknt)

Jeroen1982

• Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #588 Gepost op: 12 februari 2016, 13:22:47
Citaat van: Jeroen1982 link=msg=1405997 date=1455278187
Nee dat zou mooi zijn. Zoals de Duitse ME idd met 5 liter bussen de protestanten groepsgewijs de B*K vol spuit  ;D

zie deze link:  https://www.youtube.com/watch?v=QlLcY_cE8w8

Maar ja, je mag hier niet op groepen hé  998765

Nee men is enkel bezig met een "scherpere" variant met een hoger percentage van de werkende stof (capsaicumnogwatdinges)

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #589 Gepost op: 12 februari 2016, 13:38:30
Citaat van: CopVR3 link=msg=1405988 date=1455277013
Het lijkt me goed als er in de kofferbak van elke politieauto twee grotere bussen pepperspray zouden liggen. Bijvoorbeeld twee bussen van elk twee liter, met een schouderband. Of één bus van een liter, in een kleine politieauto.

Die grotere bussen pepperspray kunnen worden ingezet, als er te weinig mankracht is bij dreigend groepsgeweld, eventueel ook ter afschrikking. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan horeca-diensten, en aan eerdere rellen in Hoek van Holland en Haaren.

Pepperspray is goedkoop en betrekkelijk veilig. En die grote bussen vragen niet heel veel extra training, want er is al veel ervaring met kleine busjes. In meerdere landen worden grotere bussen pepperspray gebruikt voor riot control. Onnodige provocatie van groepsgeweld moet natuurlijk sowieso worden voorkomen.

Ik stem links.