Google is zo makkelijk:
http://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=bbe8c65a-7b25-4788-9152-7910e048e820&title=RICHTLIJN%20TOEPASSING%20STROOMSTOOTWAPEN.pdf
Nu nog uitgewerkt voor het AOT, maar ik verwacht dat deze regels 1-op-1 overgenomen worden in de ambtsinstructie.
Ik denk het zelf niet, in het evaluatierapport hebben de AOT's een paar aanpassingen voorgesteld.
Ook ouderen
zijn voor de respondenten een groep waar over na wordt gedacht of de
Taser wel op ingezet moet worden.
Daarnaast maak ik uit onderstaand citaat op dat het wenselijk is dat hartproblemen concreet vermeld wordt in de ambtsinstructie, onder de gevallen waarbij het gebruik van een taser niet toegestaan is. Men spreekt namelijk over hartproblemen, terwijl dit nog nergens in de richtlijn vermeld staat:
alleen is het voor hen lastig om de mensen met ademhalingsproblemen
of hartproblemen te herkennen.
Uiteraard staat in hetzelfde citaat dat dit moeilijk te herkennen is, maar het benadrukt wel het risico van het gebruik van de Taser in het geval van hartproblemen.
En dan vervolgens dit:
Er zijn ook personen die wel
onder invloed / psychotisch zijn, maar waarbij er geen sprake is van
een direct levensbedreigende situatie: zij willen bijvoorbeeld alleen maar
hun cel of huis niet uit. In de praktijk handelen de meeste arrestatieteams
dan naar hun discretionaire bevoegdheid en wordt in sommige
gevallen toch de Taser ingezet.
Hebben agenten op straat dezelfde discretionaire bevoegdheid als arrestatieteams? Wanneer dat niet het geval is, lijkt het me wenselijk dat gekeken wordt OF, en op welke manier het gebruik van de Taser in bovengenoemde situaties opgenomen wordt in de ambtsinstructie.
Daarnaast:
Mocht de politie kiezen voor de X2, dan heeft men de mogelijkheid om een tweede keer te vuren, zonder te herladen. In dat geval moet naar mijn mening in de ambtsinstructie vermeld worden dat het verboden is een tweede keer te vuren wanneer de eerste keer duidelijk effect had. Een tweede schot moet bestemd zijn voor een tweede verdachte of wanneer het eerste schot miste. Het is namelijk bij de X2 door het tweede schot mogelijk met 4 pijltjes tegelijk de verdachte onder stroom te zetten. Dit lijkt mij niet gewenst. Als het eerste schot raak was, en een extra stroomstoot is nodig, dient dit te gebeuren via de pijltjes die al in het lichaam van de verdachte zitten.
Interessant om te vermeldden is dat Taser International in 2009 politiekorpsen aangeraden heeft om niet langen op de borst te schieten met de Taser, hierover is verder niks terug te vinden is in de richtlijn. Ik kan helaas geen citaat aanhalen (link werkt niet meer), maar er wordt wel over gesproken in dit artikel uit The Guardian:
http://www.theguardian.com/uk-news/2013/jul/14/police-tasers-cardiac-arrest-warningsAls ik het goed begrijp heeft Taser dit vooral gedaan om aanklachten te vermijden, en niet omdat per se bewezen is dat het extra schade kan veroorzaken. Uiteraard is het in veel gevallen bij inzet haast onmogelijk om de borst te vermijden, maar mocht het voorkomen dat je die mogelijkheid hebt, dan is het misschien wel handig als agent om te weten dat 'safe' spelen betekent het vermijden van de (linker) borst.