Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 241909 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #680 Gepost op: 2 april 2016, 16:44:04
Voortdurende maatschappelijke discussie over de risico's van de taser is nodig. Want in sommige landen wordt de taser te lichtzinnig gebruikt door de politie, met veel onnodige gevallen van ernstig letsel tot gevolg. Daardoor is de reputatie van de taser helaas benadeeld.

Als slechts een deel van de Nederlandse politieagenten zou worden uitgerust met de taser, kost dat minder geld qua aanschaf en onderhoud, dan wanneer alle agenten de taser krijgen. Bovendien kan de beperkte groep van taser-dragers daarin dan vaak en langdurig worden getraind, tegen beperkte kosten.  

Beperkte spierkracht hebben, zou bij die selectie één van de criteria kunnen zijn. Dat kan dus gelden voor een aantal vrouwelijke politieagenten. De sterkere en grotere collega's kunnen dan meer de fysieke confrontatie op zich nemen bij een aanhouding. Daarbij kunnen ze dan bij voorbeeld op de achtergrond worden gesteund door een (vrouwelijke) agent met minder spierkracht en een taser, om die in te zetten, als het niet anders kan.  

Daarmee beweer ik niet, dat vrouwelijke politieagenten hun mannetje niet zouden staan in een worsteling. Maar bij zo'n taakverdeling kun je wel rekening houden met lichamelijke verschillen tussen agenten.

Andere mogelijke selectiecriteria kunnen bijvoorbeeld zijn: voorzichtigheid, zelfbeheersing, goede ogen, snel kunnen reageren, en goede aanleg voor nauwkeurig schieten, communicatie en samenwerking.

Na een paar jaar kan dat project landelijk worden geëvalueerd, en kan worden besloten, of het aantal agenten dat een taser draagt, wordt uitgebreid of niet.
Ik stem links.

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #681 Gepost op: 2 april 2016, 19:53:24
Een paar man is geen optie. Iedereen of niemand.

Daarnaast, vrouwen willen het zelfde werk doen en moeten dit mijziens ook doen met dezelfde middelen.

schuimer

• Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
Reactie #682 Gepost op: 2 april 2016, 20:17:58
Citaat van: Matth link=msg=1417081 date=1459619604
Een paar man is geen optie. Iedereen of niemand.

Daarnaast, vrouwen willen het zelfde werk doen en moeten dit mijziens ook doen met dezelfde middelen.

Eens!! Iets met monniken en kappen....
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #683 Gepost op: 3 april 2016, 12:22:55
Mensen die niet sterk genoeg zijn voor het executieve politiewerk, man of vrouw, eruit filteren tijdens de FVT.

En een Taser voor iedereen die de training en toetsing goed afsluit.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #684 Gepost op: 6 april 2016, 15:09:18
Citaat van: LSPD link=msg=1417160 date=1459678975
Mensen die niet sterk genoeg zijn voor het executieve politiewerk, man of vrouw, eruit filteren tijdens de FVT.

En een Taser voor iedereen die de training en toetsing goed afsluit.
Volgens mij heb je een redelijk eenzijdig beeld van het politiewerk.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #685 Gepost op: 6 april 2016, 15:15:39
Citaat van: kaasje link=msg=1417740 date=1459948158
Volgens mij heb je een redelijk eenzijdig beeld van het politiewerk.
Wat dan?

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
Reactie #686 Gepost op: 6 april 2016, 15:16:30
Citaat van: LSPD link=msg=1417742 date=1459948539
Wat dan?
Er is meer dan kracht wat een agent een goed agent maakt. Er zijn talloze agenten die niet bodybuilders zijn die uitstekend werk doen.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #687 Gepost op: 6 april 2016, 15:22:31
Citaat van: LSPD link=msg=1417160 date=1459678975
Wat is sterk genoeg?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #688 Gepost op: 6 april 2016, 15:42:30
Citaat van: Red link=msg=1417745 date=1459948951
Wat is sterk genoeg?
Die definitiemacht ligt bij de mensen die gaan over de inhoud en de normtijden van de FVT. Dus op het moment een kar van 200 kilo(?) kunnen verplaatsen, iets leuks kunnen met medicijnballen van 3 kilo en jezelf op een kast kunnen hijsen binnen de bepaalde tijd.

Citaat van: kaasje link=msg=1417743 date=1459948590
Er is meer dan kracht wat een agent een goed agent maakt. Er zijn talloze agenten die niet bodybuilders zijn die uitstekend werk doen.
Wat is dit nou weer...
Ik heb nergens gezegd dat ik vind dat mensen bodybuilders moeten zijn. Maar in het geval van wat Frank zegt, als je geen wapen omhoog kan houden en de terugslag redelijk kan controleren, of te zwak bent om een actieve bijdrage te leveren bij een aanhouden met verzet, en puur om die reden een Taser zou moeten krijgen, dan ben je wat mij betreft niet geschikt. Of zeg ik hier nu weer iets geks?

Daarnaast ben ik niet degene die heeft bedacht dat er een FVT is die gehaald moet worden hoor en dat dit een moment is waarop er mensen uit gefilterd worden, dit gebeurt al langer.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
Reactie #689 Gepost op: 6 april 2016, 15:50:24
Citaat van: LSPD link=msg=1417747 date=1459950150
Die definitiemacht ligt bij de mensen die gaan over de inhoud en de normtijden van de FVT. Dus op het moment een kar van 200 kilo(?) kunnen verplaatsen, iets leuks kunnen met medicijnballen van 3 kilo en jezelf op een kast kunnen hijsen binnen de bepaalde tijd.
Wat is dit nou weer...
Ik heb nergens gezegd dat ik vind dat mensen bodybuilders moeten zijn. Maar in het geval van wat Frank zegt, als je geen wapen omhoog kan houden en de terugslag redelijk kan controleren, of te zwak bent om een actieve bijdrage te leveren bij een aanhouden met verzet, en puur om die reden een Taser zou moeten krijgen, dan ben je wat mij betreft niet geschikt. Of zeg ik hier nu weer iets geks?

Daarnaast ben ik niet degene die heeft bedacht dat er een FVT is die gehaald moet worden hoor en dat dit een moment is waarop er mensen uit gefilterd worden, dit gebeurt al langer.
FVT gaat over fitheid. Niet over kracht.

En alles heeft zijn grenzen. Als jij met 2 man een jochie probeert aan te houden die stijf staat van de drugs dan moet je het wellicht toch afleggen.