Stroomstootwapen (taser)

Auteur Topic: Stroomstootwapen (taser)  (gelezen 241010 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen1982

• Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #750 Gepost op: 4 januari 2017, 11:20:21
Citaat van: silque link=msg=1470816 date=1483380091
Klinkt goed! Heb je hier ook een bron van?
Dat van die spijkermatten begrijp ik nog steeds niet, wij hebben een hele stapel liggen op het bureau die gewoon weg aan het stoffen zijn!

Interne bron die in de landelijk BUK commissie zit. Ga ik hier niet op een openbaar forum met naam en toenaam delen.

Weet alleen wel dat na de geslaagde pilot met de AT's er dus een pilot aan zit te komen voor de BT's en een bijzondere eenheid.

Welke BT? Geen idee.
Welke bijzondere eenheid? Geen idee maar heb de naam van team surveillancehonden horen vallen.

Dus geen conctrete info verder enkel meer WIS.

Jeroen1982

• Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #751 Gepost op: 4 januari 2017, 11:24:18
Citaat van: schuimer link=msg=1470830 date=1483386845
https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/f7302c94ec11c6b4d9fba41e160adfc4/cid/1447259

Dus bij dezen mijn WIS info bevestigd 098uo
Blijft de alleen vraag welk BT en welke bijzonder team de "Taser" krijgt voor de pilot.

Persoonlijk vermoed ik dat dit "zoals zo vaak" het randstedelijk gebied zal worden want hier in het (noord)oosten is ja zogenaamd nooit wat aan de hand  98uiye

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #752 Gepost op: 4 januari 2017, 13:14:30
Citaat van: Flavius link=msg=1470943 date=1483441240
Nu hopen dat surveillanten deze Tasers ook krijgen!

Laat ze de surveillanten en vrijwilligers eerst maar eens voldoende opleidingen aanbieden waaronder een vuurwapenopleiding, dan koop ik wel een taser op de kermis. Geen onderscheid meer binnen het korps als het gaat om uitrusting en bewapening. 98uiye

guest16442

• Gast
Reactie #753 Gepost op: 4 januari 2017, 15:39:14
Citaat van: Maxell01 link=msg=1471132 date=1483532070
Laat ze de surveillanten en vrijwilligers eerst maar eens voldoende opleidingen aanbieden waaronder een vuurwapenopleiding, dan koop ik wel een taser op de kermis. Geen onderscheid meer binnen het korps als het gaat om uitrusting en bewapening. 98uiye
Ik ben ook van mening dat wij vuurwapendragend zouden moeten zijn, maar als er Tasers gaan komen dan zou het toch wel mooi zijn als wij die ook krijgen. Het is toch een stapje beter dan pepperspray.

EvEs

• HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
Reactie #754 Gepost op: 4 januari 2017, 16:58:20
Een aanbesteding doen heeft volgens mij al geen zin meer :D

In het pakket van eisen staat dat het stroomstootwapen minimaal twee keer direct achter elkaar een schot moet kunnen afvuren.
Voor zover mijn google kunsten gaan, kan alleen de Taser X2 dit.

Citaat
(4.4) Dubbelschots of enkelschots stroomstootwapen in de pilot?
De politie is zich ervan bewust dat in de markt diverse stroomstootwapens beschikbaar zijn; zowel enkelschots als dubbelschots. Deze marktconsultatie heeft als doel om vast te stellen welk stroomstootwapen in de markt beschikbaar is voor deze pilot.

Uit onderzoek in het buitenland (zie voetnoten 2, 3 en 4) blijkt dat niet in alle gevallen het eerste schot met het stroomstootwapen het gewenste effect heeft en dat een tweede schot nodig is.

Een stroomstootwapen wordt afgevuurd op een afstand van maximaal 6 a 7 meter. Indien het eerste schot faalt, is er in deze inzetsituatie geen tijd meer om de afgevuurde cartridge te vervangen, opnieuw te richten en te vuren. Daarmee ontstaat de noodzaak om het vuurwapen te gebruiken. Hoewel het ook met het vuurwapen mogelijk is om iemand niet-letaal te verwonden, is het risico op ernstig letsel en/of de dood veel groter dan bij gebruik van een stroomstootwapen. Ook de veiligheid van politiemedewerkers is daarbij in het geding.

De Politie is van mening dat zij het aan de veiligheid van haar medewerkers en van burgers verplicht is om elke kans te benutten die bestaat om de effectiviteit van het stroomstoot-wapen te vergroten en daarmee de noodzaak tot het inzetten van potentieel letaal geweld te voorkomen. Dat is de reden waarom deze pilot uitgevoerd wordt met een stroomstootwapen dat zonder te hoeven herladen minimaal twee keer achter elkaar kan worden afgevuurd.

(5) Het wapen ten behoeve van de pilot
Op basis van bovenstaande is de Politie van mening dat deze pilot uitgevoerd dient te worden met een stroomstootwapen dat aan de volgende functionele kenmerken voldoet:
5.1. De betrouwbare en veilige werking van het stroomstootwapen is gegarandeerd;
5.2. Het stroomstootwapen dient voorzien te zijn van een richtmiddel dat aangeeft waar de darts gaan treffen;
5.3. Het wapen dient na het eerste schot direct een tweede schot te kunnen afvuren zonder dat handmatig herladen noodzakelijk is;
5.4. De politie is een 24/7 organisatie. Het stroomstootwapen dient in alle weers- en lichtomstandigheden gebruikt te kunnen worden;
5.5. Het stroomstootwapen heeft een opvallende kleur (niet zwart) om verwarring met het vuurwapen te voorkomen;
5.6 Het stroomstootwapen is reeds geruime tijd in productie en wordt aantoonbaar gebruikt door meerdere politiekorpsen/overheidsinstanties in de wereld;
5.7 Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeksrapporten beschikbaar waaruit blijkt dat aan het gebruik van het stroomstootwapen geen grote medische risico's zijn verbonden.

Dus dat maakt het geheel lekker makkelijk! Alleen de X2 blijft over. Proefje van een half jaar en invoeren vanaf de zomer 2017.  >:D
Oh nee... het is voor de politie. Dan mogen ze er nog eens 4 jaar langer over doen...

schuimer

• Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
Reactie #755 Gepost op: 4 januari 2017, 19:09:17
Citaat van: Flavius link=msg=1471173 date=1483540754
Ik ben ook van mening dat wij vuurwapendragend zouden moeten zijn, maar als er Tasers gaan komen dan zou het toch wel mooi zijn als wij die ook krijgen. Het is toch een stapje beter dan pepperspray.

Eens!

Vuwa? Na gebleken geschiktheid, ja!
Taser? Qua subsidiariteit, prima verlengde van pepperspray!
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #756 Gepost op: 4 januari 2017, 19:17:51
Citaat van: EvEs link=msg=1471188 date=1483545500
Een aanbesteding doen heeft volgens mij al geen zin meer :D

In het pakket van eisen staat dat het stroomstootwapen minimaal twee keer direct achter elkaar een schot moet kunnen afvuren.
Voor zover mijn google kunsten gaan, kan alleen de Taser X2 dit.
Helemaal waar! Maarja, aanbesteden moet...

7194

• Senior gebruiker
Reactie #757 Gepost op: 5 januari 2017, 02:06:26
Citaat van: Jeroen1982 link=msg=1471102 date=1483525458

Dus bij dezen mijn WIS info bevestigd 098uo
Blijft de alleen vraag welk BT en welke bijzonder team de "Taser" krijgt voor de pilot.

Persoonlijk vermoed ik dat dit "zoals zo vaak" het randstedelijk gebied zal worden want hier in het (noord)oosten is ja zogenaamd nooit wat aan de hand  98uiye

Ik kan je vertellen dat jouw vermoeden niet juist is.  ;) Ik ga alleen niet openbaar op het forum knallen welke teams er dan precies mee doen. Volgens mij is dat nog niet de bedoeling.

JvdG

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #758 Gepost op: 5 januari 2017, 18:26:15
Is op het intranet een lijst te vinden?

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #759 Gepost op: 5 januari 2017, 18:44:00
Nee... althans ik kan hem niet vinden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein