Beetje vage reactie vanuit de brandweerhoek...
Als je de zwijntjes uit het water hebt gehaald, op de kant hebt gezet en je ziet dan een jachtopziener staan met een geweer om ze af te schieten of er wordt gezegd dat deze er aankomt.
Dan ga je toch als bevelvoerder/brandweerploeg de volgende stap bespreken???
En dat vindt ik nu juist waar het om gaat, wat hebben ze gedaan/besproken brandweer Weert om op deze actie over te gaan, daar ben ik erg benieuwd naar.
De Brandweer Weert had gewoon kunnen weigeren bij hulp van het afschieten van deze beesten en kunnen vertrekken...
Zijn de beestjes zo erg gewond dat afschieten de enige oplossing is, dan nog moet je je afvragen of je je als bevelvoerder/brandweerploeg je wel wil inlaten met deze acties (denk aan veiligheid eigen personeel/taakstelling/gevoel eigen personeel enz.), mogen de beesten wettelijk afgeschoten worden daar aan de waterkant, dan geef je ze af aan de jachtopziener/politie (zet ze in een stuk weiland of aanhanger) en je vertrekt.
Denk dat de bevelvoerder/brandweerploeg van Weert zichzelf wel aardig wat dingen mag afvragen.
Verder zeg ik niets over de jachtopziener wat hij/zij wel/niet fout heeft gedaan, weet de wet niet en kan daar niet over oordelen.
Ondanks dat ik uiteraard weet dat het net altijd anders loopt dan verwacht tijdens een uitruk, maar zo moeilijk is dit incident niet.