Schotse ambulancedienst start project met echo tijdens reanimatie

Auteur Topic: Schotse ambulancedienst start project met echo tijdens reanimatie  (gelezen 5335 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Resuscitation Council (UK) fund prehospital cardiac ultrasound project
The RRG have embarked on a one year project to investigate the role of cardiac ultrasound in prehospital management of OHCA.

This January, Dr Matt Reed from the Emergency Medicine Research Group at the Royal Infirmary of Edinburgh was awarded nearly £20,000 by the Resuscitation Council (UK) to fund a one year project with collaborators Gareth Clegg, Richard Lyon, Rachel O’Brien and Steven Short from the Resuscitation Research Group, Colin Crookston from the Scottish Ambulance Service and Jim Connolly from the Royal Victoria Infirmary in Newcastle-upon-Tyne.

The project, known as the PUCA (Paramedic Ultrasound in Cardiac Arrest) study will look at the feasibility of training 3RU (Resuscitation Rapid Response Unit) paramedics in focussed Echo in Life Support (ELS) during out of hospital cardiac arrest . We also plan to observe in real time, the change in cardiac echo characteristics from when the 3RU team arrive shortly after cardiac arrest, until the patient reaches hospital.

The initial phases of the project are underway with selection of a suitable ultrasound machine to use in the demanding the pre-hospital environment and initial echo training of the study team. During the next phase of the project, the study team will start collecting cardiac images in the pre-hospital arena, and by summer, will embark on training the 3RU paramedics. An exciting project hoping to further improve the quality of pre-hospital cardiac arrest care in Edinburgh.

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 14 september 2014, 05:10:17
Gaan ze nu een echo van het hart maken tijdens het reanimeren? Ik snap het doel van de studie niet.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 14 september 2014, 08:38:53
Citaat van: Kanarie link=msg=1295356 date=1410664217
Gaan ze nu een echo van het hart maken tijdens het reanimeren? Ik snap het doel van de studie niet.

Ja..en..word in nld ook al wel eens gedaan als het mmt bij een rea is en je hebt persisterend asystolie....

En obv je wandbewegingen kun je het effect van je rea zien....als ze meer/beter worden doe je het goed..

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 14 september 2014, 12:40:16
OK. Dus de BLS wordt onderbroken? Ik ken het fenomeen echo bij reanimaties alleen als iemand weer output heeft, zodat vervolgens iets gedaan kan worden aan de ischemie/longembolie/tamponade.
Wat voor beelden willen ze zien?
Wat doen ze met die informatie in de pre-hospitale setting?

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 14 september 2014, 14:37:53
Citaat van: Kanarie link=msg=1295393 date=1410691216
OK. Dus de BLS wordt onderbroken? Ik ken het fenomeen echo bij reanimaties alleen als iemand weer output heeft, zodat vervolgens iets gedaan kan worden aan de ischemie/longembolie/tamponade.
Wat voor beelden willen ze zien?
Wat doen ze met die informatie in de pre-hospitale setting?

BLS wordt alleen onderbroken om te zien of er output is, al of niet met behulp van echografie. Bekijken/beoordelen van echo cor bij thoraxompressie is nogal lastig maar t kan.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 15 september 2014, 11:45:42
Citaat van: 024
Echo kan nuttig zyn prehospitaal; herkennen omkeerbare oorzaken (bij niet schokbaar ritme) harttamponade, hypovolemie, bepalen echte PEA (elektr mech dissociatie) of pseudo PEA (gecoord elktr activit. bij polsloos) en bij vermoeden longembolie.

Citaat van: Pleegje_ link=msg=1295360 date=1410676733
Ja..en..word in nld ook al wel eens gedaan als het mmt bij een rea is en je hebt persisterend asystolie....
En obv je wandbewegingen kun je het effect van je rea zien....als ze meer/beter worden doe je het goed..
Echo van weinig waarde, by 3/4 reanimaties zie je wand niet met echo

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 15 september 2014, 19:10:52
Citaat van: RAdeR link=msg=1295627 date=1410774342
Echo van weinig waarde, by 3/4 reanimaties zie je wand niet met echo

Wat jij wilt...

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 15 september 2014, 19:48:07
Echografie tijdens ALS heeft met name een rol in de hypothesevorming, een deel van de 4H's/T's kan je daarmee aantonen danwel 'uitsluiten'. De vraag is of het uitvoeren van pre-hospitale echografie door een paramedisch/ambulanceverpleegkundige veel zin heeft, als hij niet de middelen heeft om te handelen naar zijn bevindingen. Als dat niet zo is, dan levert het vooral vertraging op.

Los daarvan is echografie tijdens een reanimatie niet makkelijk, je moet daar veel voor oefenen en de beelden zijn lang niet altijd optimaal.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 15 september 2014, 19:49:44
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1295360 date=1410676733
...
Hoe moet ik me dat voorstellen? Dat je tijdens het masseren wandbewegingen ziet verbeteren?

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 15 september 2014, 19:54:03
Citaat van: Lunatum link=msg=1295751 date=1410803384
Hoe moet ik me dat voorstellen? Dat je tijdens het masseren wandbewegingen ziet verbeteren?

als je van niets naar iets gaat dan heeft het dus effect,....(logica????)

bij een summiere echo-cor beoordeel je dus de kleppen en wandbewegingen...zie je geen bewegingen en er is geen sprake van een obstructie die dit onmogelijk maakt, dan heb je een extra reden om te stoppen bij persisterend asystolie