Mijn eerste reactie: Wat vreemd dat een discussie over hoe te rijden bij mist en het wel of niet aanwezig zijn van een 27mc de boventoon voert terwijl hier een enorm drama is gebeurd. Waarom lees ik hier niets over doden die te betreuren zijn, nabestaanden die achter blijven, vele getuigen die de meest verschrikkelijke dingen hebben gezien. Kunnen we het hier niet beter hebben over hoe dat allemaal een plek moet krijgen? Want dat schijnt niet heel makkelijk te zijn.
Anderzijds snap ik wel dat hier allerlei verhalen los komen over hoe dit voorkomen had kunnen worden. Want we willen dit met z'n allen voorkomen.
En dat is dan gelijk het punt: hier zijn eigenlijk geen schuldigen. Dit waren zeer bijzondere omstandigheden en er zijn gewoon mensen die niet snappen hoe ze daar mee om moeten gaan. Oprecht niet snappen, geen kwade wil, want niemand wil dit veroorzaken. En gelukkig hadden verzekeringen dit ook in de gaten. Hier is vrijwel niet meer te reconstrueren wat er precies gebeurd is. Natuurlijk kan de VOA van alles aflezen aan het ongeval. Maar meestal is de echte veroorzaker van een ongeval op de snelweg al vertrokken... In dit geval de mist. De zeer dichte mist.
Het was een bizarre dag, en dat kan ik vertellen uit eigen ervaring: eerste ambulance ter plaatse. een dag waarop iedereen zijn steentje heeft bijgedragen om goed te doen. Van de eerste leken die hulp verleenden tegen hun walging van wat ze zagen in, tot de professionele hulpdiensten, maar zeker niet te vergeten de burgers die geheel belangeloos hulp aanbieden in de zin van drinken en eten uitdelen, wc rollen (!!!) en een praatje maken met mensen die aangedaan op de vangrail zitten. Dit zijn de echte helden van die dag.
Wat in elk geval ook helpt is om als je -met of zonder schade- stil komt te staan dan meteen de auto uit te gaan en achter de vangrail te gaan staan. Iemand die jou van achter raakt raakt komt meestal pas een aantal seconden later.
En stop aub met het geven van dit soort adviezen. als iedereen in zijn auto was gebleven dan was dit ongeval misschien wel een stukje minder dramatisch afgelopen...