RTL Nieuws: 'Minder blauw op straat, duizenden banen weg bij politie'

Auteur Topic: RTL Nieuws: 'Minder blauw op straat, duizenden banen weg bij politie'  (gelezen 19446 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #20 Gepost op: 18 september 2014, 08:42:06
Ik denk dat er heel veel bespaard kan worden door wat slimmer te kijken naar de inzet van personeel tijdens bijvoorbeeld evenementen. Als ik kijk dat er soms voor een boerendorpsfeest soms wel 10 man worden ingezet, dan kan dat toch wel een stuk handiger.

Daarnaast zou de Nationale Politie eens aan de slag moeten gaan met zaken als Lean (Six Sigma) en andere procesverbeteringsprogramma's. Ik denk dat je het werk voor iedereen beter, leuker en goedkoper kan maken.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 18 september 2014, 08:45:56
Citaat van: kaasje link=msg=1296401 date=1411021943
Alsof dat ook maar één recht geeft. Dagelijks vliegen overal mensen bij bedrijven eruit met vaste dienstverbanden. Het enige recht wat het geeft is een opzegtermijn van 3 maanden i.p.v. 1 maand en soms een goede oprotpremie.

Het ontslaan van ambtenaren ligt nog wel iets lastiger dan het ontslaan van werknemers in het bedrijfsleven. Dat blijft voor politieambtenaren voorlopig ook zo, want het wetsvoorstel om het ambtenarenrecht af te schaffen geldt niet voor politieambtenaren.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 18 september 2014, 09:10:20
Citaat van: kaasje link=msg=1296403 date=1411022526
Ik denk dat er heel veel bespaard kan worden door wat slimmer te kijken naar de inzet van personeel tijdens bijvoorbeeld evenementen. Als ik kijk dat er soms voor een boerendorpsfeest soms wel 10 man worden ingezet, dan kan dat toch wel een stuk handiger.

Daarnaast zou de Nationale Politie eens aan de slag moeten gaan met zaken als Lean (Six Sigma) en andere procesverbeteringsprogramma's. Ik denk dat je het werk voor iedereen beter, leuker en goedkoper kan maken.
Ik heb nog nooit politie inzet gezien bij ons boeren dorpsfeest. En de politiebegeleiding bij de intocht Sinterklaas is ook wegbezuinigd.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 18 september 2014, 09:28:12
Citaat van: JJ75 link=msg=1296406 date=1411024220
Ik heb nog nooit politie inzet gezien bij ons boeren dorpsfeest. En de politiebegeleiding bij de intocht Sinterklaas is ook wegbezuinigd.
Er is soms geen lijn op te trekken, best wel grote zaken is niemand of gedeelde inzet, intocht sinterklaas soms om te helpen met oversteken of dat soort domme zaken, andere keer een feestje van niks met 10 collega's.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 18 september 2014, 11:26:44
Citaat van: scorpio link=msg=1296395 date=1411009199

Maar op 19 juli 2012 schreef de Minister aan de Tweede Kamer iets heel anders. Want ondanks dat hij "zeer tevreden was dat de operationele sterkte veel groter was als met de kamer was afgesproken, zal de operationele sterke in de periode 2015 niet zakken onder de 49.500 FTE die met de kamer is afgesproken"

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/07/19/operationele-sterkte-politie-ultimo-2011/operationele-sterke-politie-ultimo-2011.pdf

Mooie analyse! Zoals je al aangeeft moet je goed kijken/luisteren naar wat een politicus nu echt zegt. Niets is wat het lijkt.
Dit is wat de Minister letterlijk zegt in dat Kamerstuk:

Citaat
Veel medewerkers die op basis van bestaande regelingen kunnen kiezen voor een (vroeg) pensioen, hebben deze keuze nog niet gemaakt. Op zich een goede ontwikkeling in de ambitie van dit Kabinet om langer door te werken. Dit in combinatie met een geslaagde instroom van ca. 1.850 aspiranten in 2011 heeft er voor gezorgd dat er zelfs meer operationele sterkte is dan met uw Kamer voor 2011 afgesproken. Ik ben daar zeer tevreden over. De operationele sterkte zal in de periode tot en met 2015 niet zakken onder de 49.500 ft

Het lijkt mij dat de Minister dus tevreden is met de sterkte (in 2012), en aangeeft dat er de komende jaren meer dan 49.500 FTE zullen blijven.

Vervolgens zegt hij ook dit:

Citaat
hoewel de sterkte feitelijk hoger was dan met uw kamer afgesproken- de huidige sterkte van 50.587 fte niettemin voor ieder korps betaalbaar was. Dat zal ook in de komende jaren voor de met uw kamer afgesproken operationele sterkte het geval zijn. In de begroting 2013 zal ik hier nader inzicht in geven.

Als je niet verder kijkt dan zou je kunnen denken dat de operationele sterkte de komende jaren dus niet afneemt.

Echter als je vervolgens kijkt naar die rijksbegroting voor 2013, dus gemaakt in 2012, voor de indicatoren van de Operationele Sterkte:
JaarSterkte
2011  50.587
2012  51.124
2013  50.688
2014  49.972
2015  49.809

dus feitelijk blijkt dat de Minister in het kamerstuk uit 2012 bedoelde dat de sterkte betaalbaar bleef gebaseerd op de afname van FTE's. Niet dat de "2012" sterkte gehandhaafd kon/zal worden.

In de rijksbegroting 2014, gemaakt in 2013, staat er over de sterkte:
JaarSterkte
2012  51.037
2013  51.279
2014  50.712
2015  50.069
2016  49.654

Daarover zegt de Minister dit:
Doelstelling is om via een daarop toegesneden instroom van aspiranten in de komende jaren geleidelijk de afgesproken omvang voor de operationele sterkte van 49.500 fte te bereiken en die daarmee betaalbaar te houden. De onvoorspelbaarheid van de uitstroom op grond van leeftijd (keuze in de pensioenleeftijd) maakt dat de ontwikkeling van de sterkte lastig is te voorspellen. Verwachting is dat ondanks een voorzichtige instroom van aspiranten de operationele sterkte de komende jaren boven de afgesproken 49.500 fte blijft, maar wel zal dalen.

Het lijkt mij dus dat de huidige plannen gewoon het bestaande beleid voortzetten.  

Over de 105 miljoen "extra", werd in de begroting 2014, gemaakt in 2013, dit gezegd:

Inzet intensivering € 105 mln.

Met de intensivering veiligheid wordt vanaf 2015 het fundament van de politie versterkt. In 2014 wordt reeds gestart met deze versterking en wordt dekking gevonden binnen de begroting van VenJ. Door in te zetten op het verbeteren van efficiëntie en kwaliteit – zaken slimmer en beter aanpakken – wordt de inzetbaarheid en productiviteit van de politie vergroot en stijgt de verdachtenratio. Dit gebeurt uiteraard met oog voor de balans in de(strafrecht)keten, waar de politie onderdeel van uitmaakt. Concreet wordt:

•  van aangifte tot overdracht de kwaliteit van politieproces en -producten als basis van de strafrechtketen versterkt;
    •  met «Mobiel Effectiever Op Straat» beter, meer en efficiënter gebruik gemaakt van bestaande contactmomenten tussen politie en burger;
    •  de uitvoering van executie- en betekeningopdrachten in de keten door de politie effectiever en efficiënter ingericht waardoor vonnissen vaker en sneller tot uitvoer gebracht worden en de politie meer ruimte voor de uitvoering van haar kerntaken krijgt;
    •  flitsboetes efficiënter verwerkt door het overhevelen van een niet-kerntaak van de politie naar het CJIB waardoor er – bij gelijkblijvende operationele politiesterkte – meer blauw op straat komt.

Zoals ik het begreep waren die 105 Miljoen dus nooit bedoeld om de operationele sterkte te verhogen. Hoewel ik me altijd heb afgevraagd hoe je meer "blauw op straat" krijgt bij gelijkblijvende operationele sterkte.  Minder mensen voor opsporing?

Opvallend is wel dat in de huidige begroting op een aantal plaatsen terug blijft komen dat efficiëntie, maar ook ruimere bevoegdheden, leiden tot meer blauw op straat. Feitelijk is dat nu dus een sigaar uit eigen doos....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

JJ75

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 18 september 2014, 11:40:21
Ik geloof dat ooit een CDA minister heeft gezegd: Je moet een overheid nooit geloven op haar mooie woorden, maar alleen op haar begroting.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #26 Gepost op: 19 september 2014, 14:15:23
Het leuke blijft dat het weer broekzak-vestzak aan het worden is. Politie heeft geen tijd meer voor het foutparkeren en sommige openbare orde handhavingen dus nemen gemeenten BOA's in dienst. De politie gaat geen transportcontroles meer instellen, dus gaat het ILT groeien (met vaak nog voormalige agenten). De politie kan geen capaciteit op de snelwegen leveren dus worden er bij Rijkswaterstaat mensen aangenomen en gepraat over BOA+blauwe lampen (iets wat ze al in de natte sector van de politie hebben overgenomen). Nu met het rapport van de ombudsman dat de politie te veel verkeerde mensen traint. Nog even en de burgers moeten elkaar maar zelf gaan bekeuren, zelf de openbare orde handhaven en aangiften opnemen en behandelen want de politie heeft er geen mensen meer voor of kan het niet meer doen vanwege de klachten.

Citaat van: kaasje link=msg=1296403 date=1411022526
Dit is een grote fout die ligt bij de gemeenten. Als ik hoor dat bepaalde feesten bij mij in de gemeenten aan eisen moeten voldoen (qua openbare orde veiligheid) wat op een beetje dancefeest niet zou misstaan dan zakt mijn broek af. Dit zijn feesten die al jaren gehouden worden en daar zijn eigenlijk nooit echt grote problemen bij geweest (op een enkele vechtpartij daar gelaten). Nu moeten ze grote uitgaven doen aan beveiliging die gewoon niet te doen zijn omdat het gewone dorpsevenementen zijn die al helemaal op vrijwilligers draaien. En als ze dan ook nog eisen dat er een half bureau aan agenten moet rondlopen terwijl de wijkagent het eigenlijk makkelijk kan dan moeten eigenlijk de gemeenten het zich meer gaan afvragen wat ze in .....naam aan het doen zijn.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 19 september 2014, 15:27:21
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1296720 date=1411128923
Nog even en de burgers moeten elkaar maar zelf gaan bekeuren, zelf de openbare orde handhaven en aangiften opnemen en behandelen want de politie heeft er geen mensen meer voor of kan het niet meer doen vanwege de klachten.
kuch[/quote]

Citaat
Dit is een grote fout die ligt bij de gemeenten. Als ik hoor dat bepaalde feesten bij mij in de gemeenten aan eisen moeten voldoen (qua openbare orde veiligheid) wat op een beetje dancefeest niet zou misstaan dan zakt mijn broek af. Dit zijn feesten die al jaren gehouden worden en daar zijn eigenlijk nooit echt grote problemen bij geweest (op een enkele vechtpartij daar gelaten). Nu moeten ze grote uitgaven doen aan beveiliging die gewoon niet te doen zijn omdat het gewone dorpsevenementen zijn die al helemaal op vrijwilligers draaien. En als ze dan ook nog eisen dat er een half bureau aan agenten moet rondlopen terwijl de wijkagent het eigenlijk makkelijk kan dan moeten eigenlijk de gemeenten het zich meer gaan afvragen wat ze in .....naam aan het doen zijn.
Beter nog, het zijn feesten waarbij het vaak beter is om niet te verschijnen.

sylvester1986

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 19 september 2014, 15:47:08
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1296720 date=1411128923
Nog even en de burgers moeten elkaar maar zelf gaan bekeuren, zelf de openbare orde handhaven en aangiften opnemen en behandelen want de politie heeft er geen mensen meer voor of kan het niet meer doen vanwege de klachten.
Kan de politie dan geen aanspraak maken op een deel van het wereld natuur fonds, als ze toch met uitsterven bedreigt worden >:D

JJ75

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 14 november 2014, 08:34:26
Bericht over bericht van de televaag in de Stentor

'Veel minder inzetbare politie op straat'

De zogenoemde operationele sterkte van de Nederlandse politie zou volgens de minister 50.000 man tellen, maar volgens De Televaag gaat het om niet meer dan 16.000 dienders.

http://www.destentor.nl/algemeen/binnenland/veel-minder-inzetbare-politie-op-straat-1.4626062