Politiemedewerkers verdacht van corruptie bij aanbesteding dienstauto's en portofoons

Auteur Topic: Politiemedewerkers verdacht van corruptie bij aanbesteding dienstauto's en portofoons  (gelezen 40687 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1302300 date=1413460729
Pon zal zich als bedrijf niet heel erg druk maken hooguit vallen er binnen PON VW een aantal spaanders maar daar houd het wel een beetje op denk ik. Veel mensen hebben geen weet van welke merken PON de importeur is. (elk voertuig uit de VAG en merken waar VAG een aanmerkelijk belang heeft, m.u.v. Scania) wordt door PON geïmporteerd, daarnaast importeren ze ook nog merken als Caterpillar en Continental. Het is niet voor niks dat elk door PON geimporteerd voertuig in Nederland op Continental banden staat ook wanneer af fabriek andere merken worden gemonteerd daartoe heeft men in Leusden een speciale hal en in Amersfoort een mooi bedrijf dat de velgen (welke gedemonteerd zijn in Leusden) van conti's worden voorzien.

Nog zo'n weetje, geen enkel VAG voertuig staat in NL op de velgen die er af fabriek onder zaten.
Dat bandenwisselbedrijf in Amersfoort bestaat niet, aangezien de bandenwissel van elk ander merk naar Continental banden bij het Continentalmagazijn  aan de Nijverheidsweg in Barneveld gebeurd.
De reden dat ik dat weet is dat ik deze rit een aantal maal zelf heb gereden.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: HIT link=msg=1302324 date=1413465979
Als we gaan kijken naar de reisjes die zijn gedaan voor het inkopen dan is het hek helemaal van de dam, er is geen enkel merk dat de inkoopteams niet heeft uitgenodigd om te komen kijken naar het productieproces en kwaliteitsproces van de voertuigen. Dit is een standaard aanbieding en heeft nog niets met "omkopen" te maken.
Het wordt pas omkopen als er producten worden aangeboden die niets, maar dan ook helemaal niets te maken hebben met het kunnen maken van een beslissing over het onderwerp.

In principe zegt de model-gedragsregel voor ambtenaren, dat een ambtenaar een uitnodiging voor een reis/congres/bezichtiging mag aannemen na overleg. Wel dient de overheid dan de reis- en verblijfskosten te betalen. (Er is wel een grijs gebied als je denkt aan Lunch/Diner/etc waar men wel een uitnodiging voor aan mag nemen.)

Dit model is door de meeste overheidsorganisaties, landelijk provinciaal en lokaal, gebruikt om hun eigen gedragscodes op te stellen. Natuurlijk weet ik niet of dit bij de Politie ook zo gebruikt is, maar in het algemeen ligt de tijd van de "gratis reisjes" voor ambtenaren wel achter ons.

Citaat van: HIT link=msg=1302324 date=1413465979
Het wordt pas omkopen als er producten worden aangeboden die niets, maar dan ook helemaal niets te maken hebben met het kunnen maken van een beslissing over het onderwerp.
"Omkopen" gaat verder dan alleen het aanbieden van producten. Het kan ook gaan om gunsten of diensten.
De kern is volgens mij niet of het te maken heeft met het kunnen maken van een beslissing, maar of er expliciet of impliciet een tegenprestatie wordt verwacht.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998

Dan nog zal de "schade" voor PON zich beperken tot VW want niet PON als Holding is betrokken (voor alsnog) alleen VW en dus blijven de andere merken uit Leusden voorlopig buiten schot, dat zijn opzich staande bedrijven ...
Volgens mij staat nergens dat het alleen VW betreft. Als er ook al brand is bij defensie, heb ik het vermoeden dat het diep is ingevreten bij PON...


Remco Electrostart

  • Eigenaar Electrostart BV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
    • Electrostart Bv
Hier staat dat het gaat om de adefensie anbesteding met Renault's http://www.ftm.nl/exclusive/corruptie-renault-dealer-vkv-loste-prive-auto-af-van-defensie-ambtenaar/
Of de aanschaf van de Amaroks ook in twijfel getrokken kan worden .. geen idee.
Wel vind ik het raar dat eerst alle Mercedes G's onderhouden werd bij Defensie en dat die 1600 Amarok's bij de vw dealers onderhouden moeten worden.
Dan weet je toch zeker dat je als defensie meer kwijt bent? De VW dealer geeft je geen 55%-60% korting op de delen, die je bij de onderdelen grossier wel kan krijgen bij die aantallen.

"Omkoop praktijken " komen denk ik eerder voor bij grotere bedrijven.. dan bij de kleinere.
Wij zijn in het verleden ook een order misgelopen van de opbouw van een reddingsvoertuig en later kregen de leden van de reddingsbrigade een etentje van de opbouwer die wel de order had binnen gehaald.
Als klein bedrijf kan je gewoon niet dat risico lopen omdat bij uitkomst je faillissement dicht bij komt..

Ik hoop dat de nieuwe aanbesteding regionaal plaats gaat vinden. Voor de politie kan de aanrijdt tijd dan ernstig verkort worden. Als er bij ons een Ambulance met storing wordt gemeld, dan kan hij bijna altijd nog de zelfde dag gerepareerd worden.
En het is gunstig voor de MKB. De grote jongens zoals Honac,Marelko,signalis,W&G pakken dan evengoed hun marge op de delen.
De taart wordt dan in meerdere stukken verdeelt en de Politie hoeft niet duurder uit te zijn.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
In een ander artikel stond dat het wel over de 1600 Amaroks ging..


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
En als je problemen hebt met je voertuigen is nu gewoon minimaal een week wachten voor hij is gemaakt.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Hier staat dat het gaat om de adefensie anbesteding met Renault's http://www.ftm.nl/exclusive/corruptie-renault-dealer-vkv-loste-prive-auto-af-van-defensie-ambtenaar/
Of de aanschaf van de Amaroks ook in twijfel getrokken kan worden .. geen idee.
Wel vind ik het raar dat eerst alle Mercedes G's onderhouden werd bij Defensie en dat die 1600 Amarok's bij de vw dealers onderhouden moeten worden.
Dan weet je toch zeker dat je als defensie meer kwijt bent? De VW dealer geeft je geen 55%-60% korting op de delen, die je bij de onderdelen grossier wel kan krijgen bij die aantallen.

"Omkoop praktijken " komen denk ik eerder voor bij grotere bedrijven.. dan bij de kleinere.
Wij zijn in het verleden ook een order misgelopen van de opbouw van een reddingsvoertuig en later kregen de leden van de reddingsbrigade een etentje van de opbouwer die wel de order had binnen gehaald.
Als klein bedrijf kan je gewoon niet dat risico lopen omdat bij uitkomst je faillissement dicht bij komt..

Ik hoop dat de nieuwe aanbesteding regionaal plaats gaat vinden. Voor de politie kan de aanrijdt tijd dan ernstig verkort worden. Als er bij ons een Ambulance met storing wordt gemeld, dan kan hij bijna altijd nog de zelfde dag gerepareerd worden.
En het is gunstig voor de MKB. De grote jongens zoals Honac,Marelko,signalis,W&G pakken dan evengoed hun marge op de delen.
De taart wordt dan in meerdere stukken verdeelt en de Politie hoeft niet duurder uit te zijn.
Dat G's werden onderhouden door defensie is niet zo raar. Die haal je met een sleuteltje 10 uit elkaar.
De Amarok is gecompliceerder, een en al techniek,  software en alles is connected.
Eigelijk zou defensie alles moeten kunnen wat de dealer ook doet. Dus al het VW computerspul moeten hebben e.d.
Want als zo'n ding in het veldwerk stuk gaat kannie niet eerst naar de dealer.

Maar goed het zal ook wel een garantie verhaal zijn...


Gast

  • Gast
Volledige tekst en Bron:http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2014/11/omkoopschandaal_politie_groter.html


Citaat
22 november 2014-08:30
Omkoopschandaal politie groter dan gedacht


Bij de auto-aankopen door Defensie en politie, waarbij op 'geraffineerde wijze' smeergeld werd weggesluisd, zijn meer verdachten betrokken dan in de eerste instantie werd gedacht.

De Telegraaf schrijft over een lijst met 36 verdachten. Het gaat hierbij niet alleen om politie- en defensiemedewerkers die de auto's graag voor een leuk prijsje onder de reedt hadden, maar ook om autohandelaren die dit faciliteerden.

Vooral de smeergeldoperatie rondom Jacques H., voormalig wagenparkbaas van Defensie, nam behoorlijk pijnlijke vormen aan. H. besloot dat hij zichzelf wel zag rijden in een Audi A5 TDI, maar is niet bereid om daar veel geld voor neer te leggen. In 2011 deed Defensie aangifte tegen hem.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Ach ja: Smeerput wordt beerput.

Mooie titel voor een eindeloze reeks aan boeken  ;)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens