Politiemedewerkers verdacht van corruptie bij aanbesteding dienstauto's en portofoons

Auteur Topic: Politiemedewerkers verdacht van corruptie bij aanbesteding dienstauto's en portofoons  (gelezen 40385 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Collega's terug op de werkvloer
Laatste update: 02-02-2015 | 14:38

Den Haag - Twee inkoopmedewerkers die in oktober buiten functie zijn gesteld, gaan vandaag weer aan het werk. Beide collega’s zijn en waren niet betrokken bij het strafrechtelijk onderzoek door de Rijksrecherche naar de Landelijke Aanbesteding PolitieVoertuigen.

Aangezien het interne onderzoek voorlopig nog niet is afgerond, is in overleg met de betrokkenen besloten dat zij voorlopig tijdelijk andere werkzaamheden verrichten en zij nog niet terugkeren op hun oude functie.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vragen en antwoorden aanbestedingen

http://www.politie.nl/themas/qa-aanbestedingen.html

Hebt u nog vragen over het besluit van korpschef Gerard Bouman om vijf medewerkers buiten functie te stellen, of over de procedures die de politie volgt in aanbestedingstrajecten, kijk dan bij deze Vragen en Antwoorden.

Waarom zijn de vijf medewerkers per direct buiten dienst gesteld?
Aanleiding voor het besluit vormde nieuwe informatie die bekend is geworden bij de korpsleiding. Over de nieuwe informatie worden geen mededelingen gedaan in belang van het lopende onderzoek. Voor alle duidelijkheid: drie van de vijf collega’s zijn op non-actief gesteld omdat tegen hen de verdenking bestaat dat zij niet-integere, strafbare handelingen hebben verricht bij de aanbesteding van politievoertuigen. De twee anderen zijn leidinggevenden. Zij zijn op non-actief gesteld vanwege het voorgenomen, brede en diepgaande onderzoek naar het totale inkoopproces. Inmiddels zijn twee inkoopmedewerkers die in oktober buiten functie zijn gesteld, weer aan het werk gegaan. Beide collega’s zijn en waren niet betrokken bij het strafrechtelijk onderzoek door de Rijksrecherche naar de Landelijke Aanbesteding PolitieVoertuigen. Aangezien het interne onderzoek voorlopig nog niet is afgerond, is in overleg met de betrokkenen besloten dat zij voorlopig tijdelijk andere werkzaamheden verrichten en zij nog niet terugkeren op hun oude functie.

Om welke collega’s gaat het in het Rijksrechercheonderzoek?
Wij hebben geen namen genoemd en zullen dat ook niet doen. De namen die opduiken in de krant zijn conclusies die de media zelf hebben getrokken. Wel is concreet gezegd dat het mede ging om de directeur FM. Het onderzoek van de Rijksrecherche is nog in volle gang en het mag helder zijn dat de betrokken collega’s voor ons onschuldig zijn totdat het tegendeel bewezen is.
In de Telegraaf verscheen op enig moment een foto van een man in een luxeauto. Het onderschrift luidde dat de persoon op de foto een van de geschorste medewerkers was. De persoon op de foto is echter géén politiemedewerker. De Telegraaf heeft de foto inmiddels verwijderd uit het artikel.

Waarover informeerde de minister de Tweede Kamer op 14 oktober?
De minister informeerde de Kamer al op 19 september over mogelijke onregelmatigheden in de aanbesteding van politievoertuigen. In een nieuwe brief d.d. 14 oktober aan de Tweede Kamer gaf hij aan dat er opnieuw kritisch wordt gekeken naar twee aanbestedingen: randapparatuur C2000 (portofoons) en ademtestapparatuur. Verder meldde hij dat hij in afstemming met de korpschef had besloten de al bestaande, onafhankelijke Expertgroep Aanbestedingen, die de belangrijkste aanbestedingen van de politie volgt, aan te vullen met materiedeskundigen.

Wat gebeurt er met de aanbesteding ademtestapparatuur?
De aanbesteding van ademtestapparatuur gaat om zogenaamde voorselectieapparatuur waarmee de politie langs de weg de eerste test uitvoert. Over deze aanbesteding is bij het Openbaar Ministerie aangifte gedaan en ook de korpsleiding heeft hierover een klacht in ontvangst genomen. Naar aanleiding van deze klacht is de definitieve gunning van het nog lopende perceel uitgesteld. Inmiddels is gebleken dat er mogelijk meetfouten zijn gemaakt in de testprocedure die door een derde partij is uitgevoerd. Pas wanneer hier volstrekte duidelijkheid over is verkregen, zal een besluit worden genomen over het vervolg van deze aanbesteding.

Wat gebeurt er met de aanbesteding randapparatuur C2000?
Hoewel de politie streeft naar standaardisatie van de eisen aan deze apparatuur, mogen de eisen niet zijn toegeschreven naar één specifiek type portofoon en/of één specifieke leverancier. De oorspronkelijke aanbesteding is al getoetst door de Expertgroep Aanbesteding van de Rijksoverheid. De korpsleiding heeft aangegeven de procedure toch nog een keer tegen het licht te willen houden. Mocht daaruit alsnog blijken dat de specifieke eisen op voorhand slechts kunnen leiden tot één merk portofoon of mobilofoon, dan zal de aanbesteding worden teruggetrokken.

Hoe staat het ervoor met de Landelijke Aanbesteding Politievoertuigen (LAPV)?
Het onderzoek van de Rijksrecherche naar de Landelijke Aanbesteding Politievoertuigen (LAPV) loopt nog. Voertuigcontracten worden opnieuw aanbesteed. Wat betreft de bestaande contracten is de politie momenteel met de betrokken bedrijven in gesprek om te komen tot een overbruggingsovereenkomst. Belangrijkste uitgangspunten daarbij zijn de continuïteit van de operatie en de rechtmatigheid van de overbrugging.

Hoe gaat de politie om met overige aanbestedingen?
Buiten de hiervoor genoemde aanbestedingen zal een aantal andere belangrijke aanbestedingen extra tegen het licht worden gehouden. Dit doet de Expertgroep Aanbestedingen van de Rijksoverheid. Hieraan worden enkele onafhankelijke materiedeskundigen toegevoegd.

Als ik een klacht over het proces wil melden of een vraag heb die de integriteit van de politie dan wel dit specifieke onderwerp raakt, waar kan ik dan terecht?
Integriteit is de basis voor politiewerk. Alle meldingen van integriteitschendingen neemt de politie daarom uiterst serieus. Wilt u iets melden, stuur dan een e-mail naar de afdeling Veiligheid Integriteit en Klachten (VIK) van de Korpsstaf. Ook kunt u terecht bij het Landelijk Meldpunt Misstanden.

Hoe verloopt een aanbestedingsproces eigenlijk?
Dit staat beschreven op de pagina Zakendoen met de politie.

Is er al meer duidelijkheid over de overbrugging van de Landelijke Aanbesteding Politie Voertuigen?
Het is nog te vroeg om inhoudelijk iets mede te delen over de overbrugging. Er zijn gesprekken met de leveranciers om te komen tot een overbruggingsovereenkomst. Belangrijkste uitgangspunten daarbij zijn de continuïteit van de operatie en de rechtmatigheid van de overbrugging. Zoals de minister in zijn brief van 19 september jl. heeft aangekondigd neemt een nieuwe aanbesteding van deze aard en omvang in de regel meer dan een jaar in beslag

Klopt het dat de interim-Aanbesteding Randapparatuur C2000 niet geldt tijdens de pauze rond de ARC?
Er is geen sprake van een interim-ARC. Er is, tussen het beëindigen van de contracten van LARA-2 en de nog af te sluiten contracten van de ARC, een overbrugging ingelast. Deze overbrugging staat geheel los van de ARC. In deze overbrugging is/wordt een aantal randapparaten aangeschaft. De overbrugging wordt geheel volgens plan afgerond.

Is hiermee de interim-ARC afgelopen?
Als alle aanschaffingen die in de in de overbrugging gepland zijn ook daadwerkelijk gerealiseerd zijn, is de overbrugging beëindigd.

Als een politie-eenheid nu randapparatuur wil inkopen, hoe gaat dat dan in zijn werk?
Als de overbrugging beëindigd is kunnen er geen aankopen meer gedaan worden. Pas als er nieuwe contracten zijn kan weer worden ingekocht.

Zijn er mutaties in het inkoopteam rond de Aanbesteding Randapparatuur C2000?
Nee, er zijn geen mutaties in het projectteam ARC.

In het eerste halfjaar 2014 zijn er - zoals uit wob-verzoek blijkt - in totaal 569 bestellingen gedaan. Zal er in het laatste halfjaar 2014 nog hetzelfde aantal besteld worden of wordt dat gestopt?
Het is nog te vroeg om inhoudelijk iets mede te delen over de overbrugging. Er zijn gesprekken met de leveranciers om te komen tot een overbruggingsovereenkomst. Belangrijkste uitgangspunten daarbij zijn de continuïteit van de operatie en de rechtmatigheid van de overbrugging. Zoals de minister in zijn brief van 19 september jl. heeft aangekondigd neemt een nieuwe aanbesteding van deze aard en omvang in de regel meer dan een jaar in beslag.

En worden er nog bestellingen gedaan ná 1 januari 2014 of is het dan enkel onderhoud?
Het is nog te vroeg om inhoudelijk iets mede te delen over de overbrugging. Er zijn gesprekken met de leveranciers om te komen tot een overbruggingsovereenkomst. Belangrijkste uitgangspunten daarbij zijn de continuïteit van de operatie en de rechtmatigheid van de overbrugging. Zoals de minister in zijn brief van 19 september jl. heeft aangekondigd neemt een nieuwe aanbesteding van deze aard en omvang in de regel meer dan een jaar in beslag.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Aanbestedingen

http://www.politie.nl/themas/aanbestedingen.html

De directeur Facility Management en vier andere medewerkers die betrokken zijn of waren bij de inkooptaak van de politie zijn dinsdag 14 oktober op non-actief gesteld. Korpschef Gerard Bouman nam dit ingrijpende besluit, omdat de integriteit van de politie boven alle verdenking moet zijn verheven. Zijn besluit is geen beschuldiging aan de betrokken medewerkers, maar ‘het belang van de integriteit van de politie moet in deze kwestie nu gaan voor hun persoonlijk belang.’ Hieronder vindt u meer informatie over dit besluit en over de procedures die de politie volgt in aanbestedingstrajecten.

Korpschef grijpt in bij Inkoop
Met zware maatregelen heeft de korpschef ingegrepen in het dossier Inkoop. Vijf politiemedewerkers zijn op non-actief gezet en er is een breed onderzoek naar de ‘integriteit en cultuur van de inkoopfunctie’ gestart. Verder zijn enkele onafhankelijke materiedeskundigen toegevoegd aan de al bestaande Expertgroep Aanbestedingen, die een aantal aanbestedingen kritisch beoordeelt. Inmiddels zijn twee inkoopmedewerkers die in oktober buiten functie zijn gesteld, weer aan het werk gegaan. Beide collega’s zijn en waren niet betrokken bij het strafrechtelijk onderzoek door de Rijksrecherche naar de Landelijke Aanbesteding PolitieVoertuigen. Aangezien het interne onderzoek voorlopig nog niet is afgerond, is in overleg met de betrokkenen besloten dat zij voorlopig tijdelijk andere werkzaamheden verrichten en zij nog niet terugkeren op hun oude functie.

De zaak rond de aanbesteding van voertuigen speelt al enkele jaren, twee andere cases zijn van recentere datum. De aanbestedingseisen voor de aankoop van 40.000 portofoons zouden naar één leverancier zijn toegeschreven en ook bij de aankoop van nieuwe ademtestapparatuur dreigt volgens een klacht onjuist te worden gehandeld. Bij de reorganisatie naar één korps is ook de inkoop van ons materieel en personeel opnieuw geregeld. Waar vroeger 26 (regio)korpsen en de voorziening tot samenwerking Politie Nederland apart inkochten, gebeurt dit nu als één politie. In recente publicaties wordt de integriteit betwijfeld waarmee de politie dit doet. Terwijl de nieuwe inrichting van de aanbesteding dit nu juist moet voorkomen.

Kritisch en onafhankelijk kijken
Bij de bouw van de nieuwe inkooporganisatie worden de aanbevelingen toegepast uit het rapport van de Commissie Schouten/Telgen, waarin onder andere op het belang van ‘tegenspraak’ werd gewezen. Oftewel: zorg dat aanbestedingen zakelijk en zorgvuldig worden uitgevoerd. Daarom zorgt de politie dat bij een aanbesteding op meerdere momenten een onafhankelijke beoordeling wordt uitgevoerd.
In het nieuwe aankoopsysteem is ook een soort onderlinge correctie ingebouwd. De verantwoordelijkheden van het inkoopmanagement (IKM) aan de ene kant (rechtmatigheid) en het producten- en dienstenmanagement (PDM) aan de andere kant (doelmatigheid) leiden tot tegenspraak. Een voorbeeld: als het PDM voor een pen specificaties opstelt waaraan alleen het allerduurste exemplaar voldoet, kan het IKM een voorstel doen dat leidt tot een andere, even bruikbare, maar minder dure pen. Een stuurgroep bepaalt uiteindelijk welk product bruikbaar en betaalbaar is en naar wie de opdracht gaat. Het is dus ondenkbaar dat de inkoopafdeling, laat staan één enkele inkoper, beslist met welke leverancier de politie in zee gaat.

Portofoons
Recent kwam de klacht dat onze aanbesteding expres zó is geformuleerd, dat maar één merk portofoon aan de eisen kan voldoen. Daarom is de korpsleiding in overleg getreden met verschillende leveranciers. De uitkomsten daarvan worden zorgvuldig gecontroleerd en beoordeeld. Mocht blijken dat in de aanbestedingsdocumenten zodanig specifieke eisen zijn geformuleerd dat die slechts kunnen leiden tot één merk/type en/of leverancier, dan zal de aanbesteding worden teruggetrokken.

Grootschaliger
Maar het kan ook zijn dat er niets aan de hand is. Het korps koopt grootschaliger in, waardoor de politie een betere prijs betaalt. Maar nog belangrijker: het korps wil één, uniforme werkwijze voor het hele land met dezelfde, uitwisselbare apparatuur. Reden voor deze standaardisatie is de uitwisselbaarheid en uniformiteit in gebruik en opleiding. De portofoon bijvoorbeeld vormt net als het vuurwapen een zeer belangrijk onderdeel van de uitrusting van alle politiemedewerkers en is dusdanig van belang voor hun veiligheid dat standaardisatie in het gebruik gewenst is.

Geen enkele twijfel
De politie wil open en transparant zijn over haar aanbestedingen. De huidige publiciteit raakt naast alle betrokkenen ook de politie als geheel. De korpsleiding wil geen enkele twijfel over de integriteit laten voortbestaan. Niet bij Inkoop, nergens.

Perscontact
Voor vragen over het inkoopdossier van de politie kunt u contact opnemen met de landelijke woordvoerders. Zij zijn bereikbaar via 088-1699030.

Integriteit
Integriteit is de basis voor politiewerk. Alle meldingen van integriteitschendingen neemt de politie daarom uiterst serieus. Wilt u iets melden, stuur dan een e-mail naar de Afdeling Veiligheid Integriteit en Klachten (VIK) van de Korpsstaf. Ook kunt u terecht bij het Landelijk Meldpunt Misstanden.

Nieuws
20 oktober - Politie stopt aanbesteding ademtestapparatuur
17 oktober - Korpschef blogt over inkoopbeleid
14 oktober - Politie stelt medewerkers buiten dienst

Downloads
Interview Gerard Bouman met het ANP
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Politie herziet aanbesteding portofoons

http://www.politie.nl/nieuws/2015/februari/10/00-politie-herziet-aanbesteding-portofoons.html
10-02-2015 | 17:00

Den Haag - Aanbevelingen na externe toetsing van de aanbestedingsdocumenten hebben de korpsleiding van de politie op 10 februari doen besluiten om de lopende aanbesteding voor portofoons stop te zetten en te herzien.

Een aantal in de aanbesteding gemaakte keuzes en gestelde eisen blijkt onvoldoende onderbouwd te zijn. Dat staat goede marktwerking mogelijk in de weg. Bovendien zijn tekortkomingen geconstateerd in de wijze waarop de beheer- en onderhoudskosten zijn uitgevraagd in de aanbesteding.

Grondig voorbereid
De politie bereidde de aanbesteding voor nieuwe portofoons uitvoerig en grondig voor. Professionals die dagelijks dergelijke apparaten hanteren, hebben aangegeven waaraan een goede portofoon in hun ogen moet voldoen. De geformuleerde eisen en wensen zijn dus gebaseerd op de wensen van honderden agenten in het land. Voor elke gebruikersgroep is beschreven aan welke specificaties de portofoons en mobilofoons moeten voldoen.

Veiligheid leidend
Daar komt bij dat de portofoon onderdeel uitmaakt van onze veiligheidsuitrusting, stelt Dick Heerschop. Hij heeft als lid van de korpsleiding de portofoonaanschaf in portefeuille. ‘De korpsleiding wil dat alle executieve politiemensen zijn uitgerust met hetzelfde type wapen, hetzelfde uniform en dus ook dezelfde portofoon. Dat vergroot de veiligheid en sluit aan bij onze ambitie om waar mogelijk in het hele land met standaardmiddelen te werken. Het gevolg is wel dat een aantal typen portofoons dan bijna per definitie niet voldoet. Het korps is zich terdege bewust dat daardoor slechts een beperkt aantal typen overblijft, waarop marktwerking van toepassing is. Wij begrijpen wat het voor leveranciers betekent om de politie als klant te verliezen. Voor ons is echter altijd de veiligheid voor medewerkers leidend. Daarnaast streven wij naar maximale marktwerking binnen de door ons gestelde kaders: iedereen mag inschrijven, maar uiteindelijk kiezen we één portofoon per gebruikersgroep.’

Wensen blijven overeind
Politiecollega’s zijn dus nauw betrokken bij de eisen die gesteld moeten worden aan de nieuwe portofoon. Volgens lid korpsleiding Dick Heerschop blijft dat zo: ‘Uit externe toetsing blijkt dat het formuleren van deze eisen op zich geen probleem is, maar dat wij beter moeten onderbouwen waarom het stellen van deze eisen noodzakelijk is. Door niet afdoende onderbouwing is het lastig om de noodzakelijkheid ervan te beoordelen en hebben de eisen beperkte waarde als ze gehanteerd worden in het keuzeproces. De wensen van de collega’s blijven overeind, maar de formulering van de eisen zal beter onderbouwd moeten worden.’

Spoed
De korpsleiding betreurt de vertraging van de vervanging van de huidige portofoons. Heerschop: ‘Portofoons zijn immers de levenslijn van politiemedewerkers. De betrouwbaarheid ervan is absoluut een vereiste. Zeker in een tijd dat de veiligheid van politieagenten zo’n belangrijk thema vormt. Met de grootst mogelijke spoed passen wij daarom de aanbesteding aan en zetten deze opnieuw in de markt.’
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Korpsleiding weerlegt kritiek op aanschaf portofoons

http://www.politie.nl/nieuws/2015/februari/14/00-korpsleiding-weerlegt-kritiek-op-aanschaf-portofoons.html
14-02-2015 | 00:33

Den Haag - Vanzelfsprekend is er geen sprake van dat de politie minister Opstelten van Veiligheid en Justitie zou misleiden, stelt korpschef Gerard Bouman. Ook niet op het punt van aanbestedingen, zoals De Telegraaf vandaag suggereert. De krant wekt de indruk dat de politie al geruime tijd weet heeft van onrechtmatigheden bij de aanschaf van portofoons en deze desondanks doorzette.

‘Erg jammer dat de politie door De Telegraaf niet om een toelichting is gevraagd’, reageert korpschef Gerard Bouman. ‘Wij zijn juist open en transparant over onze aanbestedingen. De politie bracht bijvoorbeeld deze week zelf het nieuws naar buiten dat wij de lopende aanbesteding van portofoons terugtrekken vanwege geconstateerde tekortkomingen in de aanbestedingsprocedure. Natuurlijk heeft de korpsleiding dit vooraf aan de minister gemeld. Deze heeft vervolgens op 10 februari per brief de Tweede Kamer hierover geïnformeerd.’

Levenslijn
‘Eind 2013 bleken niet alle politieportofoons betrouwbaar’, legt Bouman uit. ‘En portofoons zijn de levenslijn van politiemedewerkers. De betrouwbaarheid ervan is absoluut een vereiste. Daarom besloot het korps om de betreffende portofoons snel te vervangen. Want de veiligheid van medewerkers en de continuïteit van de operatie staan voor ons centraal. Wij wilden alles wat operationeel dringend noodzakelijk is zo snel mogelijk in orde hebben.’

Offertes
Het contract waaronder deze portofoons vervangen konden worden, was op dat moment echter verlopen. Voor deze vervanging zijn daarom offertes uitgevraagd bij verschillende leveranciers. De politie benaderde alle partijen die oorspronkelijk betrokken waren bij de aanbesteding. Niet alle offertes voldeden aan de gestelde eisen.

Dringend nodig
Uiteindelijk bleven vier leveranciers over die drie merken portofoons leveren. Zij hebben de portofoons vervangen die onvoldoende functioneerden. De politie had twee redenen om voor drie merken te kiezen. Ten eerste werken diverse eenheden al met deze portofoons. Door portofoons te vervangen met apparaten van hetzelfde merk is de overstap makkelijker en is het niet nodig om enkele duizenden gebruikers opnieuw te instrueren Ten tweede kwamen deze leveranciers met het beste aanbod en konden zij het snelst leveren wat de politie op korte termijn dringend nodig had. Hoewel voor de politie rechtmatige aanschaf van producten zeer belangrijk is, is destijds in overleg met het Ministerie van Veiligheid en Justitie gekozen voor het onrechtmatig maar zo snel mogelijk vervangen van onbetrouwbare portofoons. Dit vanwege het grote belang van de veiligheid van onze medewerkers.

Openheid
‘Dit alles gebeurde zoals gebruikelijk in nauw overleg en afstemming met de minister en zijn departement’, besluit korpschef Bouman.’Ook de politievakorganisaties, de Centrale Ondernemingsraad en uiteraard de leveranciers waren hier vanzelfsprekend bij betrokken. Ik zou werkelijk niet weten hoe de politie meer openheid kan betrachten dan zij wil en doet. Al helemaal als het gaat om onze aanbestedingen.’

Verrast
De politie is daarom ook verrast dat De Telegraaf komt met deze berichtgeving. In zijn brief aan de Tweede Kamer van 14 oktober 2014 heeft de minister gemeld dat er sprake is geweest van onrechtmatige aanschaf van circa 10.000 portofoons en 800 mobilofoons. Dit is tevens aan de Kamer gemeld in reactie op vragen van het lid Oskam in september 2014. Ook schreef de minister toen dat hij het beeld niet deelt, dat de korpsleiding een onjuiste voorstelling van zaken heeft gegeven.
Samen sterk in de hulpverlening!


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Citaat van: Live link=msg=1330788 date=1423957853
Korpsleiding weerlegt kritiek op aanschaf portofoons

http://www.politie.nl/nieuws/2015/februari/14/00-korpsleiding-weerlegt-kritiek-op-aanschaf-portofoons.html
14-02-2015 | 00:33

Verrast
De politie is daarom ook verrast

Nou.... de politie niet, wel degenen die de stoute schoenen moeten aantrekken. Op de werkvloer wisten we dit al jaren. Maar ja praten mag, als je maar niet buiten het boekje spreekt.

Nog even en ik zit bij een verjaardag en ik hoor niet alleen de verhalen aan van de ongehoord hoge boetes maar ook van de aanbestedings schandalen, het rampzalige oplossingspercentage en het zelfverrijkingsgedrag van onze korpsbobo's en armlastige vakbondsdienaren. Nee, wat ben ik trots dat ik bij de Politie werk!

2015 wordt het jaar van: Je maintiendrai?!  e050
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Onderzoek inkooporganisatie politie afgerond

Laatste update: 15-12-2015 | 11:46

Nederland - Er bestaat geen aanleiding om een strafrechtelijk onderzoek te starten naar inkoopmedewerkers bij de politie. Dat is de belangrijkste uitkomst van het interne, oriënterende InExtenso-onderzoek naar de inkooporganisatie. De inkoopmedewerkers zijn op 14 en 15 december geïnformeerd over de belangrijkste resultaten. Zo worden twee aanbestedingen nog nader bekeken en was het werkklimaat in het verleden niet optimaal.

Aanleiding voor het onderzoek InExtenso waren signalen van politiemedewerkers en leveranciers over – in hun ogen – onrechtmatig verlopen aanbestedingen en mogelijk niet-integer gedrag van inkoopmedewerkers. Het korps besloot hierop de inkoopfunctie tegen het licht te houden. In het kader daarvan zijn gesprekken gevoerd met enkele leveranciers, alle huidige en een aantal voormalige inkoopmedewerkers. In totaal zijn 249 personen een of meerdere keren geïnterviewd. Dit eigen InExtenso-onderzoek staat los van het indertijd al lopende Rijksrechercheonderzoek naar de aanbesteding Politievoertuigen en het interne onderzoek door de Afdeling Veiligheid, Integriteit en Klachten dat hier in juni 2015 op volgde.

Gerrit den Uyl, waarnemend directeur van het Politiedienstencentrum, is content met de feitelijke vaststelling dat signalen over vermeend onwettig handelen van inkoopmedewerkers niet terecht blijken: ‘Die signalen kwamen vaak via de media naar buiten en zo’n stigma drukte zwaar op de schouders van de betrokken collega’s. InExtenso toont aan dat inkoopmedewerkers gedreven, vakkundig en betrokken zijn. Zij hebben oog voor detail en over de noodzaak van zowel rechtmatigheid als doelmatigheid bestaat bij hen geen twijfel. Het inkoopproces bij grote organisaties zoals ons korps is uitermate complex en kent onvermijdelijk afbreukrisico’s. De uitkomst van dit InExtenso-onderzoek draagt bij aan interne verbeteringen en versterkt hopelijk onze vertrouwensrelatie met leveranciers.’
Samen sterk in de hulpverlening!


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Even los van het corruptie verhaal,

Heeft iemand al meer duidelijkheid over de STAVAZA betreffende de C2000 aanbesteding?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: moppersmurf link=msg=1330815 date=1423961055
Nou.... de politie niet, wel degenen die de stoute schoenen moeten aantrekken. Op de werkvloer wisten we dit al jaren. Maar ja praten mag, als je maar niet buiten het boekje spreekt.

Nog even en ik zit bij een verjaardag en ik hoor niet alleen de verhalen aan van de ongehoord hoge boetes maar ook van de aanbestedings schandalen, het rampzalige oplossingspercentage en het zelfverrijkingsgedrag van onze korpsbobo's en armlastige vakbondsdienaren. Nee, wat ben ik trots dat ik bij de Politie werk!

2015 wordt het jaar van: Je maintiendrai?!  e050

Een schrale troost,de meeste zinnig denkende mensen zijn het met je eens en zijn best tevreden met jan de agent.De hogere sferen waar je ook kijkt bij de overheid worden steeds bedenkelijker.


guest15549

  • Gast
Citaat van: CopVR3 link=msg=1302868 date=1413718805
Dat G's werden onderhouden door defensie is niet zo raar. Die haal je met een sleuteltje 10 uit elkaar.
De Amarok is gecompliceerder, een en al techniek,  software en alles is connected.
Eigelijk zou defensie alles moeten kunnen wat de dealer ook doet. Dus al het VW computerspul moeten hebben e.d.
Want als zo'n ding in het veldwerk stuk gaat kannie niet eerst naar de dealer.

Maar goed het zal ook wel een garantie verhaal zijn...


Defensie leidt mensen op om complete tanks te onderhouden, dan moet een overmaatse personenauto toch ook wel kunnen lijkt me? Gezien het aantal voertuigen bij defensie lijkt het me toch niet een heel gek idee om intern monteurs op te leiden die de hele dag de defensie-auto's staan te repararen, lijkt me nog goedkoper ook..]


EDIT: oeps, ik zag niet dat het bericht zo oud was...