Al met al een hoop blabla over Skoda, Lada, Vulva en andere a's. Elk merk heeft zijn nadelen, slechte modellen en roestige naatjes. Volkswagen heeft prima spul zolang het in de garage staat, Volvo is het ideale merk als je aandelen hebt in een turboslangen of remschijven fabriek en Renault heeft wat aandeeltjes in de ANWB. Niks mis mee toch?
Maar het gaat nu ff om wat geschikt is voor de Polder Politie's. En dan moet ik heel eerlijk zeggen..... dat is moeilijk! Dacia is lekker goedkoop maar heeft geen smoel. Mercedes en BMW smoelt lekker maar kost te veel. Volkswagen is vervloekt net als de PON-klonen Skoda, Audi, Porsche en Seat. Dan heb je de japaners Toyota, Honda en Mazda maar die leveren geen compleet segment. Daarop aansluitend heb je nog Nissan: die heeft busjes en personenauto's. En eigenlijk zou het prima passen bij de polder polities áls we nou net niet dit jaar over gestapt waren op een nieuw uniform. Want een pantalonnetje met glad gestreken overhemd zou prima passen in een Nissan maar een worker en kistjes....Rest nog het mooie nostalisch merk (dat past bij het nieuwe uniform): FIAT. Maar met de Italianen willen we na HSL affaire en het PON-omkopingsschandaal niet meer geassioceerd worden.
De wandelening gaat vervolgens langs Citroën en Peugeot wat op zich geen slechte keuze zal zijn want we hebben met PON toch al een ANWB contract afgesloten. Maar deze auto's vragen toch enige rijvaardigheid van de diender én daar schort het nogal aan. Een topper zou in dat opzicht wel weer Renault zijn. Renault's staan immers de laatste jaren bekend om hen goede score's bij aanrijdingen met voetgangers. Helaas hebben we in de polder te weinig voetgangers en te veel koeien waar de Renaults nou net niet op getest zijn.
Wat houden we dan nog over? Ford, Hyundai, Kia en Mitsubishi. En dan val ik ineens stil. Al jaren rijden ze bij de rijopleidingen in Amsterdam met Ford Mondeo: nooit problemen. En al jaren wordt de Mitsubishi Pajero gebruikt bij de verschllende andere afdelingen: ook nooit problemen. En ook tegen Hyundia en Kia kan ik niks inbrengen dus die laten we lekker strijden met de andere twee gegadigden.
Uiteraard kunnen we ook wachten tot Spyker omvalt en de boedel van Victor opkopen. Met de know-how die daar zit (saab-veiligheid en spyker-snelheid) kunnen we vast wel een knappe auto bouwen. Alleen is dat nou net niet de Nederlandse spirit: vechten voor waar we voor staan.
Dus ik zeg: Ford met de Mondeo voor de VP's en de S-max en Transit voor de rest. De Pajero voor het pantserwerk in Den Haag en voor op de stranden van Texel en Zandvoort. Hyundai en Kia mogen de met goud bestikte grijze suits verplaatsen: lekker een internationaal alle gaartje. Dan stoot je niemand tegen de borst, ben je het braafste jongetje van de klas en kan je nooit de schijn van partijdigheid tegen je hebben.
Maar eigenlijk moet je gewoon Saab opkopen en daar lekker een productielijntje met witte auto's opstarten. Een paar blauwe lampjes erop, wat stickers aan de zijkant een slap aftreksel van "we serve to protect" erop plakken en gaan met die suikerbiet. Betrouwbare en veilige auto's produceren en het levert werkgelegenheid op (bijvoorbeeld in Born). Daarnaast hebben naast de klompen, kaas, bloembollen en hagelslag ook nog eens een leuk export product (naar Zweden).