Persoonlijk denk ik dat Opel en Ford toch hele goede kanshebbers zijn. Natuurlijk: BMW en Mercedes zijn nog veel beter, maar prijs speelt (helaas) ook een rol.
Fords rijden namelijk bovengemiddeld en hebben een hele goede wegligging, ook met volle belading. De nieuwe Transit is een heerlijke bus, in tegenstelling tot zijn voorganger die de naam Transit in mijn ogen niet waard was. In iedere grootte hebben ze een model leverbaar die stuk voor stuk allemaal ontzettend goed rijden. Dan krijg je ongeveer de volgende indeling:
- Wijkauto's: Fiesta 1.6 TDCI (95pk)
- Surveillanceauto's: Focus hatchback 1.6 TDCI (115pk) / 2.0 TDCI (163pk)
- Noodhulp: Focus Station of Grand C-max (met schuifdeuren achter) 2.0 TDCI (163pk)
- Bestel/personenbus: Transit/Tourneo Custom 155pk diesel
- Snelle surveillance/snelweg: Mondeo station 2.0 ecoboost (240pk)
- Ford levert ook een pickup: de Ranger met 150 of 200pk diesel
Een erg compleet aanbod.
Opels worden ook steeds (weer) beter. Na een tijdje auto's te hebben geproduceerd die de concurrentie niet konden bijbenen, zijn het tegenwoordig weer bovengemiddelde auto's. Ook is er nu een snelle normale (lees: geen OPC-versie) Insignia leverbaar. Met een Opel kun je tegenwoordig heel goed uit de voeten; alleen hebben de nieuw ontwikkelde motoren hun betrouwbaarheid nog niet kunnen bewijzen.
- Wijkauto's: Corsa 1.3 CDTI (95pk)
- Surveillanceauto's: Astra hatchback 1.6 CDTI (136pk)
- Noodhulp: Astra station / Zafira 2.0 CDTI (165pk of zelfs 195pk)
- Bestel/personenbus: Vivaro (140pk)
- Snelle surveillance/snelweg: Insignia 2.0turbo (250pk)
Opel heeft helaas geen pickup in het assortiment, noch een fatsoenlijke 4x4. Dat is wel het grootste nadeel.
Ik weet uit ervaring dat alle bovengenoemde auto's goed rijden en in de meeste opzichten beter zijn dan vele concurrenten. Onder andere in mijn tijd als chauffeur heb ik bijna alle gangbare auto's en bussen gereden (ben bij 400 gestopt met tellen). Volkswagen is qua voertuigen ook goed merk, maar heeft op andere punten helaas wat steekjes laten vallen zo blijkt
Ook Honda zou een hele goede kanshebber zijn. Deze auto's worden nog steeds zwaar ondergewaardeerd. Echter is hun modellengamma erg klein.