Brancherichtlijn

Auteur Topic: Brancherichtlijn  (gelezen 20119 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Gepost op: 22 september 2014, 01:54:31
Afgesplist uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=86609
Citaat van: EvEs link=msg=1297180 date=1411313798
Ik denk dat de gemiddelde blauwe vriend wel toe is aan een sneller voertuig.

Waarbij jij volledig voorbij gaat aan het gegeven, dat de gemiddelde blauwe vriend, nog afgezien van de vraag of ze het wel of niet kunnen, alleen in "uitzonderlijke situaties", en dan nog alleen na overleg met de meldkamer, dergelijke snelheden mag rijden!

Als het de bedoeling was dat er regelmatig sneller gereden moet worden, denk jij dan dat men bij het huidige type Touran uit was gekomen?




DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #1 Gepost op: 22 september 2014, 10:07:31
Citaat van: scorpio link=msg=1297272 date=1411343671
dan nog alleen na overleg met de na melding aan de meldkamer
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #2 Gepost op: 22 september 2014, 10:18:30
Citaat van: DiNozzo link=msg=1297303 date=1411373251
dan nog alleen na overleg met de na melding aan de meldkamer

In de brancherichtlijn staat toch echt dat er overleg plaats dient te vinden:

"Maximumsnelheid
De rijbaan wordt bereden met een snelheid van maximaal 40 km per uur boven de ter plaatse geldende maximumsnelheid. In overleg met de meldkamer mag hier in uitzonderlijke gevallen van worden afgeweken."

http://www.infopuntveiligheid.nl/Infopuntdocumenten/2011329%20Brancherichtlijn%20Optische%20en%20geluidssignalen%20Politie.pdf


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #3 Gepost op: 22 september 2014, 10:29:28
Citaat van: scorpio link=msg=1297307 date=1411373910
In de brancherichtlijn staat toch echt dat er overleg plaats dient te vinden:

"Maximumsnelheid
De rijbaan wordt bereden met een snelheid van maximaal 40 km per uur boven de ter plaatse geldende maximumsnelheid. In overleg met de meldkamer mag hier in uitzonderlijke gevallen van worden afgeweken."

http://www.infopuntveiligheid.nl/Infopuntdocumenten/2011329%20Brancherichtlijn%20Optische%20en%20geluidssignalen%20Politie.pdf
In de brancherichtlijn staat ook:
Citaat
In het kader van de uitoefening van de politietaak is het de individuele politieambtenaar in
bijzondere situaties toegestaan om af te wijken van de normen gesteld in de brancherichtlijn. Deze
bevoegdheid tot afwijking geldt voor alle politieambtenaren, specialistisch of niet-specialistisch.
De politieambtenaar stelt altijd vooraf de meldkamer op de hoogte van zijn of haar beslissing tot
afwijking van de brancherichtlijn.
De meldkamer, in zijn rol als professionele ondersteuner, bevraagt en adviseert de betrokken
politieambtenaar over proportionaliteit en subsidiariteit van zijn of haar voorgenomen beslissing. De
betrokken politieambtenaar blijft eindverantwoordelijk voor afwijking van de brancherichtlijn.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #4 Gepost op: 22 september 2014, 10:35:42
Citaat van: scorpio link=msg=1297307 date=1411373910
In de brancherichtlijn staat toch echt dat er overleg plaats dient te vinden:

"Maximumsnelheid
De rijbaan wordt bereden met een snelheid van maximaal 40 km per uur boven de ter plaatse geldende maximumsnelheid. In overleg met de meldkamer mag hier in uitzonderlijke gevallen van worden afgeweken."

http://www.infopuntveiligheid.nl/Infopuntdocumenten/2011329%20Brancherichtlijn%20Optische%20en%20geluidssignalen%20Politie.pdf

Scorpio ik zal je een klein voorbeeldje noemen van dat overleg:

Agent: Hb hier de 61.11, we hebben achtervolging, we voeren ogs en we overschrijden snelheid van de richtlijn, over.

Centralist: 61.11, dat is begrepen, achtervolging, wat is uw positie en rijrichting ? Over.

Etc etc. Het wordt over het algemeen gewoon gemeld. Daarbij is het zo dat ik niet elke overschrijding ga melden. Dat hebben we een dienst gedaan en toen kwam al het bericht dat dit niet wenselijk was. Want in onze regio hebben we vrij veel provinciale wegen waar je 80 mag. Met het achterhalen van een voertuig (met anpr controles etc etc) ga je al snel over de 120 heen.

Je bent verantwoordelijk voor je eigen rijgedrag en daar zal de bestuurder hoofdelijk op worden aangekeken. De gemiddelde middenklasser rijdt met gemak 200. Dit zou, naar mijn bescheiden mening, dan een politie-auto dan ook minimaal moeten kunnen halen. Niet de 170 echte kilometers die de Tourans nu halen. Ik kan dus op de snelweg in ons district niet eens de brancherichtlijn daar overschrijden want er is 130 toegestaan... :D
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #5 Gepost op: 22 september 2014, 11:04:48
Citaat van: grizz link=msg=1297312 date=1411374942
Scorpio ik zal je een klein voorbeeldje noemen van dat overleg:

Agent: Hb hier de 61.11, we hebben achtervolging, we voeren ogs en we overschrijden snelheid van de richtlijn, over.

Centralist: 61.11, dat is begrepen, achtervolging, wat is uw positie en rijrichting ? Over.

Ik kan mij het echt wel voorstellen dat het zo in de praktijk gaat. Alleen zegt de brancherichtlijn dat dit overleg toch echt anders zou moeten gaan:

"De politieambtenaar stelt altijd vooraf de meldkamer op de hoogte van zijn of haar beslissing tot afwijking van de brancherichtlijn.
De meldkamer, in zijn rol als professionele ondersteuner, bevraagt en adviseert de betrokken politieambtenaar over proportionaliteit en subsidiariteit van zijn of haar voorgenomen beslissing"


Citaat van: grizz link=msg=1297312 date=1411374942
Etc etc. Het wordt over het algemeen gewoon gemeld. Daarbij is het zo dat ik niet elke overschrijding ga melden. Dat hebben we een dienst gedaan en toen kwam al het bericht dat dit niet wenselijk was.

Alleen denk ik dat hier het probleem ontstaat. Want als jij dus tijdens een gemiddelde dienst niet eens meer elke overschrijding meld omdat dat "niet wenselijk is", dan hebben we het dus kennelijk niet meer over "uitzonderlijke situaties", maar over de "dagelijkse praktijk". De brancherichtlijn is de "maximaal toelaatbare grens voor het rijden met de algemene ontheffing van de bepalingen van het RVV90" maar in de dagelijkse praktijk wordt deze grens dus regelmatig overschreden.

Citaat van: grizz link=msg=1297312 date=1411374942
Want in onze regio hebben we vrij veel provinciale wegen waar je 80 mag. Met het achterhalen van een voertuig (met anpr controles etc etc) ga je al snel over de 120 heen.

Je bent verantwoordelijk voor je eigen rijgedrag en daar zal de bestuurder hoofdelijk op worden aangekeken.

Precies. En wanneer dat dus mis gaat, dan mag je dus aan de rechter uit gaan leggen dat jij, al dan niet na overleg of melding aan de meldkamer besloten hebt de richtlijn te overtreden, en dan is het maar de vraag of de rechter daarvoor begrip op kan brengen. Voor wat betreft het rijden op provinciale wegen heb ik laatst een uitspraak van een rechter laten zien, die daar dus geen begrip voor op kon brengen. En die heeft behalve het stukje wat jullie steeds als "argument" aandragen, net als mij ook even de rest van de richtlijn gelezen.

Citaat van: grizz link=msg=1297312 date=1411374942
De gemiddelde middenklasser rijdt met gemak 200. Dit zou, naar mijn bescheiden mening, dan een politie-auto dan ook minimaal moeten kunnen halen.

Tja, en dat is dus jouw mening, en kennelijk van vele van jou collega's. Alleen heeft hogerhand jullie een richtlijn gegeven die anders zegt. En daar halen jullie altijd maar weer hetzelfde stukje aan waarin jullie kennelijk lezen dat jullie zelf alles mogen bepalen, en daarbij voor het gemak voorbij gaan aan wat er verder in de richtlijn staan. En ongetwijfeld zal dat met de beste bedoelingen zijn om "boeven te vangen" of "mensenlevens te redden". En ik zou ook heel blij zijn als er iets met mij of mijn familie aan de hand is en jullie zijn er net even een minuutje eerder. Maar wanneer het mis gaat, en jullie komen niet maar andere collega's komen dan later, en nog erger, het gaat zodanig mis dat anderen gewond raken en/of zelfs gedood worden, dan ben ik helemaal niet blij.

Citaat van: grizz link=msg=1297312 date=1411374942
Niet de 170 echte kilometers die de Tourans nu halen. Ik kan dus op de snelweg in ons district niet eens de brancherichtlijn daar overschrijden want er is 130 toegestaan... :D

Precies. En zou daar wellicht een achterliggende reden voor zijn?


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #6 Gepost op: 22 september 2014, 11:12:36
Citaat van: Dion link=msg=1297310 date=1411374568
In de brancherichtlijn staat ook:....

Precies. Daar staat dus ook dat de bestuurder het meldt, en dat er dan vervolgens overleg plaats moet vinden!


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #7 Gepost op: 22 september 2014, 11:16:20
Citaat van: scorpio link=msg=1297324 date=1411376688
Ik kan mij het echt wel voorstellen dat het zo in de praktijk gaat. Alleen zegt de brancherichtlijn dat dit overleg toch echt anders zou moeten gaan:
[...]

Precies. En zou daar wellicht een achterliggende reden voor zijn?

Die achterligende gedachte is dat de huidige brancherichtlijn niet meer van deze tijd is.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #8 Gepost op: 22 september 2014, 11:22:21
Citaat van: Matth link=msg=1297328 date=1411377380
Die achterligende gedachte is dat de huidige brancherichtlijn niet meer van deze tijd is.

Dat kan wel wezen, maar zoals de rechter zegt:

"Gelet op zijn functie van en zijn training tot politieagent mocht van verdachte worden verwacht dat hij in de onderhavige situatie conform de daarvoor gestelde regelgeving zou optreden."


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #9 Gepost op: 22 september 2014, 13:57:52
Citaat van: scorpio link=msg=1297327 date=1411377156
Precies. Daar staat dus ook dat de bestuurder het meldt, en dat er dan vervolgens overleg plaats moet vinden!

En er staat verderop dat de bestuurder het meld en dat de meldkamer adviseert maar de bestuurder beslist. Maw de brancherichtlijn is onduidelijk en tegenstrijdig.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein