Brancherichtlijn

Auteur Topic: Brancherichtlijn  (gelezen 20144 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #10 Gepost op: 22 september 2014, 14:07:34
De centralist / OVD-OC hebben zeer zeker de bevoegdheid om je 'te laten stoppen'.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #11 Gepost op: 22 september 2014, 14:17:39
Bestaat tevens altijd nog het dienstbevel


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #12 Gepost op: 22 september 2014, 14:30:27
Citaat van: DiNozzo link=msg=1297355 date=1411387072
En er staat verderop dat de bestuurder het meld en dat de meldkamer adviseert maar de bestuurder beslist.

De bestuurder moet melden dat hij/zij voornemens is de richtlijn te overschrijden. De meldkamer kan/moet daarin alleen slechts adviseren. De meldkamer kan dus geen toestemming geven om de richtlijn te overschrijden, de beslissing om dat te doen blijft dus de eindverantwoordelijkheid van de bestuurder en niemand anders. En dat kan en zal dus leiden tot strafrechtelijke vervolging wanneer het mis gaat.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1297355 date=1411387072
Maw de brancherichtlijn is onduidelijk

Ik vind het niet onduidelijk. Zeker als je gewoon even het volgende leest:

"Daarnaast moet de brancherichtlijn worden gezien als de maximaal toelaatbare grens voor het rijden met de algemene vrijstelling van de bepalingen van het RVV90."

Dit staat zelfs tot 2x toe genoemd in de richtlijn, en dit is ook waar de rechter in Hoger Beroep naar verwijst. En ja, er staat een uitzondering in, namelijk dat er de normen in de richtlijn mogen worden overschreden in "bijzondere situaties". De onduidelijk begint dus pas als het gaat om de definitie van bijzondere situaties. Als ik echter lees dat iets (bijna) dagelijks aan de orde is, dan zijn dat wat mij betreft (maar belangrijker nog, ook in de ogen van rechters) dus geen bijzondere situaties. In de door mij genoemde uitspraak heeft de rechter het bijvoorbeeld over "de voor hem ingevolge het LBVP geldende maximumsnelheid van 120 km/uur (80 + 40)" (het ging om een provinciale weg).

Ik denk dat het dus NIET toegestaan is om dagelijks zelf de beslissing te nemen om de maximum snelheid met maximaal 40 km (of andere normen) te overschrijden, maar dat die 40 km dus gewoon het maximum is. Pas in uitzonderlijke situaties, die dus zeker niet dagelijks plaatsvinden, zou een politieambtenaar die beslissing mogen nemen. Echter dient daarbij dus wel even VOORAF (behalve voor een aantal eenheden die allemaal aanvullende rijopleidingen hebben) OVERLEGD te worden, met als kennelijk doel dus ook om vast te stellen of het hier om een dergelijke uitzonderlijke situatie gaat.

Als jij het een onduidelijk vind, maar jij hebt er wel (dagelijks) mee te maken, zou het dan niet handig zijn om er eens wat meer over te weten te komen? Kijk, ik wil best geloven wat het in de praktijk niet werkt. Alleen dat betekend nog niet dat je het zo maar naast je neer kunt leggen, of alleen dat wil lezen wat het beste uitkomt. Politieambtenaren zijn er voor om wetten en regels te handhaven. Om dat te doen heeft men een aantal tools. Zo mag men geweldsmiddelen dragen en gebruiken, maar uiteraard zijn daar regels aan verbonden. Ook heeft men een algemene vrijstelling van de bepalingen van het RVV90, maar ook dit is niet onbeperkt. Daarvoor is dus de brancherichtlijn, die aangeeft tot hoever men in de regel kan gaan. En zelfs is daarbij ook opgenomen, dat in uitzonderlijke situaties deze normen overschreden mogen worden. Maar als je dus in de dagelijkse praktijk je gaat beroepen op die uitzonderlijke situaties, dan ben je volgens mij dus verkeerd bezig, en belangrijker, dat vinden rechters dus ook.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1297355 date=1411387072
en tegenstrijdig.

Op welk punt?


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #13 Gepost op: 22 september 2014, 14:31:35
Citaat van: PietjePuk link=msg=1297360 date=1411387654
De centralist / OVD-OC hebben zeer zeker de bevoegdheid om je 'te laten stoppen'.

Op basis van welke wetgeving/regeling?


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #14 Gepost op: 22 september 2014, 14:34:42
Citaat van: scorpio link=msg=1297368 date=1411389095
Op basis van welke wetgeving/regeling?
Als je je @politie.nl mail adres naar me stuurt zal ik je wat doorsturen.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #15 Gepost op: 22 september 2014, 14:38:38
Citaat van: Matth link=msg=1297362 date=1411388259
Bestaat tevens altijd nog het dienstbevel

En een dienstbevel zou volgens jou kunnen zijn?

"ik beveel u nu om zo hard mogelijk te rijden en de normen in de brancherichtlijn mogen genegeerd worden"

De brancherichtlijn is daar vrij duidelijk over:

"De betrokken politieambtenaar blijft eindverantwoordelijk voor afwijking van de brancherichtlijn."

Net als met het rijden met OGS. Alleen de meldkamer KAN daarvoor toestemming geven, alleen bij Prio1 meldingen, maar niet noodzakelijk bij elke Prio1 melding. Echter, nadat er toestemming is gegeven, bepaald alleen de bestuurder of hij van de toestemming gebruik maakt.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #16 Gepost op: 22 september 2014, 14:39:59
Citaat van: PietjePuk link=msg=1297370 date=1411389282
Als je je @politie.nl mail adres naar me stuurt zal ik je wat doorsturen.

Die heb ik niet (meer)!

Maar is deze wet/regelgeving zo geheim dat deze niet publiek gemaakt kan worden?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #17 Gepost op: 22 september 2014, 14:45:46
Citaat van: scorpio link=msg=1297366 date=1411389027
De bestuurder moet melden dat hij/zij voornemens is de richtlijn te overschrijden. De meldkamer kan/moet daarin alleen slechts adviseren. De meldkamer kan dus geen toestemming geven om de richtlijn te overschrijden, de beslissing om dat te doen blijft dus de eindverantwoordelijkheid van de bestuurder en niemand anders. En dat kan en zal dus leiden tot strafrechtelijke vervolging wanneer het mis gaat.
Te stellen dat het tot vervolging ZAL leiden is nogal kort door de bocht, want ik ken gevallen waar dat niet gebeurd is. En of ik met 50 km/u te snel of met 30 km/u te snel een aanrijding veroorzaak, in beide gevallen zal de zaak in de regel aan de rechter voorgelegd worden. Maakt niet uit, het ergste is dat er in beide gevallen zeer waarschijnlijk iemand gewond is geraakt en de kans op mortaliteit aanzienlijk hoger is bij hoge snelheden.

Citaat
Ik vind het niet onduidelijk. [...]
Als jij het een onduidelijk vind, maar jij hebt er wel (dagelijks) mee te maken, zou het dan niet handig zijn om er eens wat meer over te weten te komen? Kijk, ik wil best geloven wat het in de praktijk niet werkt. Alleen dat betekend nog niet dat je het zo maar naast je neer kunt leggen, of alleen dat wil lezen wat het beste uitkomt. Politieambtenaren zijn er voor om wetten en regels te handhaven. Om dat te doen heeft men een aantal tools. Zo mag men geweldsmiddelen dragen en gebruiken, maar uiteraard zijn daar regels aan verbonden. Ook heeft men een algemene vrijstelling van de bepalingen van het RVV90, maar ook dit is niet onbeperkt. Daarvoor is dus de brancherichtlijn, die aangeeft tot hoever men in de regel kan gaan. En zelfs is daarbij ook opgenomen, dat in uitzonderlijke situaties deze normen overschreden mogen worden. Maar als je dus in de dagelijkse praktijk je gaat beroepen op die uitzonderlijke situaties, dan ben je volgens mij dus verkeerd bezig, en belangrijker, dat vinden rechters dus ook.

De brancherichtlijn is tegenstrijdig als in:

Citaat
De rijbaan wordt bereden met een snelheid van maximaal 40 km per uur boven de ter plaatse
geldende maximumsnelheid. In overleg met de meldkamer mag hier in uitzonderlijke gevallen van
worden afgeweken.

Citaat
In het kader van de uitoefening van de politietaak is het de individuele politieambtenaar in
bijzondere situaties toegestaan om af te wijken van de normen gesteld in de brancherichtlijn. Deze
bevoegdheid tot afwijking geldt voor alle politieambtenaren, specialistisch of niet-specialistisch.

De politieambtenaar stelt altijd vooraf de meldkamer op de hoogte van zijn of haar beslissing tot
afwijking van de brancherichtlijn.

De meldkamer, in zijn rol als professionele ondersteuner, bevraagt en adviseert de betrokken
politieambtenaar over proportionaliteit en subsidiariteit van zijn of haar voorgenomen beslissing. De
betrokken politieambtenaar blijft eindverantwoordelijk voor afwijking van de brancherichtlijn.

De ene regel heeft het over overleg, de andere over op de hoogte stellen. Bij beide worden dus andere handelingen verwacht van de chauffeur.

Citaat
Van de verplichting tot melding vooraf aan de meldkamer zijn vrijgesteld: arrestatieteams, observatieteams en eenheden belast met persoonsbeveiliging en eenheden belast met [on]opvallende surveillance t.b.v. de verkeershandhaving.
Ik heb als neventaak verkeer. Ik doe dus net wat meer met verkeer al heb ik behalve de basisrijopleidingen geen enkele aanvullende rijopleiding mogen genieten. Toch surveilleer ik dan ook tbv de verkeershandhaving, net als al mijn 35.000 andere executieve collega's. Ben ik nu wel of niet vrijgesteld van deze meldplicht? Er is nog niemand geweest die mij dat kan vertellen... en ja, ik heb het gevraagd! En zou zijn er nog wel andere voorbeelden bij te halen.

De brancherichtlijn is niet landelijk hetzelfde toepasbaar. Ik werk in Flevoland. De wegen zijn hier heel anders dan op de Veluwe. Door de grote open vlaktes en lange rechte wegen is een snelheid van 150 waar 80 is toegestaan heel anders dan een snelheid van 120 waar 80 is toegestaan midden op de Veluwe waar de wegen bochtiger zijn, de begroeiing dichter en de het zicht daardoor minder.

Ik meld meestal wel, al ben ik een van de weinige. Maar goed, net zoals Grizz meld ik niet als ik eventjes een auto achterhaal die net passeerde. Ik meld langdurige overschrijdingen op weg naar bepaalde meldingen of van A naar B waarbij gewoon flinke haast is vereist. Voor de rest hou ik mij redelijk binnen de grenzen van de brancherichtlijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #18 Gepost op: 22 september 2014, 14:55:18
Citaat van: DiNozzo link=msg=1297374 date=1411389946
@ DiNozzo: Ben ik nu wel of niet vrijgesteld van deze meldplicht? Er is nog niemand geweest die mij dat kan vertellen... en ja, ik heb het gevraagd! En zou zijn er nog wel andere voorbeelden bij te halen.

Ik mag toch aannemen dat men hier de specifieke VHT bedoelt.
In ieder geval een selecte groep onder hen (VHT) die wél aanvullende rijopleidingen heeft gehad en tevens alléén maar met verkeershandhaving bezig zijn. Met een vaste VHT collega draai ik met enige regelmaat diensten en de snelheden lopen hier dikwijls tot (ver) boven de 200 km/u op.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #19 Gepost op: 22 september 2014, 15:01:25
Citaat van: scorpio link=msg=1297372 date=1411389599
Die heb ik niet (meer)!

Maar is deze wet/regelgeving zo geheim dat deze niet publiek gemaakt kan worden?
Ik heb interne stukken, het is niet aan mij om die publiekelijk te maken.