Het valt me wel vaker op dat brandweervoertuigen zoals hoogwerkers, dicht bij bovenleidingen van de tram staan.1.Welke maatregelen worden getroffen om incidenten met bovenleidingen te voorkomen?
2.Gaat men wel al aan de slag als er nog spanning op de leidingen staat?
1.De standaard procedure is de spanning eraf (zoals Breathe aangeeft)voordat je met de hoogwerker of de ladder aan de gang gaat.
2.Dat is niet zo verstandig, je bent tenslotte bij brandbestrijding bezig in een natte omgeving en naarmate alles natter wordt wordt de geleiding beter.
Je kunt allerlei voorzorgsmaatregelen nemen, zoals bijv. het afstempelen op rubber blokken (kunnen ook nat worden) maar er bestaat altijd het risico op enige geleiding, denk o.a. aan de (natte) brandslangen die op het redvoertuig zijn gekoppeld.
Het hang natuurlijk ook af van de mogelijke minimum afstand van de arm tot de leiding waarop de spanning staat. Nmm zijn hier ook richtlijnen voor o.a. voor het spoor.
Ui
t :Risico's bij brand signaleren
Oefenkaart 101A Risico's bij brand signaleren
Lesstof Leerboek Manschap A, Brandbestrijding
Deel A-2 RSTV Model
Deel D-1 Inzet bij Brandbestrijding (par. 6.1 Kelderbranden)
Deel D-2 Gevaren bij brandbestrijding
Overige bronnen Lesboek en DVD bij bijscholing Veilig repressief optreden bevelvoerders, Hoofdstuk 3
Operationeel Handboek Regionale Brandweer Amsterdam en omstreken
Werkinstructie 0.09-E Bouwconstructies (www.brandweerkennisnet.nl)Zorg ervoor dat bij het blussen de afstand tussen de spuitmond en de bovenleiding van een trein (of ander spanningvoerend deel) tenminste 7 meter is.