GRIP 3 Grote hulpverlening (Monstertruck in publiek) Stationsstraat - Haaksbergen 28-09-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening (Monstertruck in publiek) Stationsstraat - Haaksbergen 28-09-2014  (gelezen 121840 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: StevenQ link=msg=1298903 date=1411925683
Dat is een evenement met monstertrucks, dezelfde als bij dat ongeval in Haaksbergen, dus dat heeft er ALLES mee te maken.

ongeacht wat de reden is van het ongeluk was die plek op dat kleine plein met het publiek zo dichtbij onverantwoord.


Waar baseer je op dat de locatie te klein was, anders dan de reden "het is toch fout gegaan" die reden wil ik niet horen want als het niet fout was gegaan had hier geheel geen topic gestaan.

Zoals ik eerder aangegeven heb huurt een organisator een act in, de eigenaar van de act geeft aan welke veiligheidsmaatregelen er nodig zijn en of zij die zelf neemt of dat dit voor rekening van de organisator komt. De organisator maakt melding in zijn vergunning aanvraag bij de verantwoordelijke (gemeente neem ik aan) die laat vervolgens de aanvraag beoordelen door een aantal deskundigen die ook de veiligheidsmaatregelen ter inzage krijgen en oordelen op basis daarvan of e.e.a. verantwoord is en geven een advies, al of niet met aanvullende eisen.

Kennelijk hebben de deskundigen hier positief geoordeeld en is de vergunning afgegeven, dit kun je de organisator niet aanrekenen noch kun je als leek oordelen of een locatie al of niet geschikt is. Hier spelen kennelijk een aantal zaken die onderzoek rechtvaardigen, buiten de directe oorzaak, dan kun je denken aan:
- heeft de eigenaar van de act voldoende maatregelen aangegeven en genomen (kennis van de risico's van zijn act)
- heeft de adviseur van de vergunning verlener voldoende kennis van de risico's gehad en daar zijn bevindingen eventueel op aangepast.

Ik mag hopen dat deze vragen onderzocht worden, ik neem aan van wel, om in de toekomst dit soort ongevallen te voorkomen althans de kans te verkleinen, nu oordelen dat het terrein ongeschikt was is een open deur intrappen dat is zelfs voor Jules de Korte duidelijk zichtbaar.

Dus StevenQ kom eens met argumenten buiten de reden "het is gebeurd dus ik heb gelijk" waarom je dit terrein afgekeurd zou hebben want kennelijk beschik je over kennis die velen van ons ontberen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Beelden kunnen als schokkend worden ervaren
http://www.npo.nl/nos-journaal/28-09-2014/POW_00722301
Extra NOS uitzending van 17.00  (1:25) uitzending begint met de crash


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: StevenQ link=msg=1298909 date=1411926204
ik zie het niet als discussie maar als feit, nogmaals ONGEACHT de reden DAT het misging, je moet er gewoon rekening mee houden dat het mis kan gaan.

en daar is hier overduidelijk onvoldoende rekening mee gehouden.

Dus als ik je hier goed begrijp dan werk je ook niet, er kan op je werk immers iets misgaan en daar houd je rekening mee...
Rijd je geen vervoermiddel, er kan immers iets misgaan en daar houd je rekening mee
Je maakt geen gebruik van het OV want .....

wat zul jij een saai leven hebben.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1298913 date=1411926826
Dus als ik je hier goed begrijp dan werk je ook niet, er kan op je werk immers iets misgaan en daar houd je rekening mee...
Rijd je geen vervoermiddel, er kan immers iets misgaan en daar houd je rekening mee
Je maakt geen gebruik van het OV want .....

wat zul jij een saai leven hebben.

je leest duidelijk niet goed: als je zo'n evenement organiseert moet je zorgen voor goede veiligheidsmaatregelen, en die waren hier dus overduidelijk niet, de locatie is te klein waardoor er geen ruimte is voor fouten/technische problemen en het publiek stond ook overduidelijk te dicht bij(filmpjes zat waarop dat toch heel duidelijk is)

en je verdere opmerking is belachelijk, dat is een totaal onvergelijkbare situatie, en NEE inderdaad: ik werk niet als de situatie daar niet veilig is: jij bent hopelijk ook zo wijs.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Er wordt bij ieder evenement een plan+ gemaakt waarin wordt rekening gehouden met dat het misgaat. Niet voor niets is er vanmiddag binnen 2 minuten opgeschaald naar GRIP 1. Tja, het is nu mis gegaan. Nu is het zaak om de feiten op tafel te krijgen zodat er ook een zuivere discussie kan plaats vinden. Vandaar ook dat de onderzoeksraad er nu al is. Pas dan kun je een goede discussie opstarten en bekijken hoe dit in de toekomst kan worden voor komen, of de gevolgen van dit soort incidenten zo klein mogelijk kunt houden. Conclusies die nu worden getrokken zijn vaak conclusies op basis van emotie, niet de zuiverste conclusies.


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1298910 date=1411926656


Waar baseer je op dat de locatie te klein was, anders dan de reden "het is toch fout gegaan" die reden wil ik niet horen want als het niet fout was gegaan had hier geheel geen topic gestaan.

Zoals ik eerder aangegeven heb huurt een organisator een act in, de eigenaar van de act geeft aan welke veiligheidsmaatregelen er nodig zijn en of zij die zelf neemt of dat dit voor rekening van de organisator komt. De organisator maakt melding in zijn vergunning aanvraag bij de verantwoordelijke (gemeente neem ik aan) die laat vervolgens de aanvraag beoordelen door een aantal deskundigen die ook de veiligheidsmaatregelen ter inzage krijgen en oordelen op basis daarvan of e.e.a. verantwoord is en geven een advies, al of niet met aanvullende eisen.

Kennelijk hebben de deskundigen hier positief geoordeeld en is de vergunning afgegeven, dit kun je de organisator niet aanrekenen noch kun je als leek oordelen of een locatie al of niet geschikt is. Hier spelen kennelijk een aantal zaken die onderzoek rechtvaardigen, buiten de directe oorzaak, dan kun je denken aan:
- heeft de eigenaar van de act voldoende maatregelen aangegeven en genomen (kennis van de risico's van zijn act)
- heeft de adviseur van de vergunning verlener voldoende kennis van de risico's gehad en daar zijn bevindingen eventueel op aangepast.

Ik mag hopen dat deze vragen onderzocht worden, ik neem aan van wel, om in de toekomst dit soort ongevallen te voorkomen althans de kans te verkleinen, nu oordelen dat het terrein ongeschikt was is een open deur intrappen dat is zelfs voor Jules de Korte duidelijk zichtbaar.

Dus StevenQ kom eens met argumenten buiten de reden "het is gebeurd dus ik heb gelijk" waarom je dit terrein afgekeurd zou hebben want kennelijk beschik je over kennis die velen van ons ontberen.

Iedereen die ook ooit maar 1 autosportevenement heeft gezien weet dat die veiligheidsmaatregelen gewoon te kort schoten in Haaksbergen, dat ziet een blinde nog.

een auto met het dubbele vermogen(1500PK) van een F1 wagen die 5 ton weegt op zo'n klein plein laten rijden terwijl het publiek zo dichtbij staat en slechts achter 1 dranghek is gewoon levensgevaarlijk.


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Bij mijn werk hoef ik idd geen publiek te hebben, juist ivm met de veiligheid. Wil je ergens wel publiek bij hebben moet je die beveiligen. Al helemaal als je gaat spelen met zwaar opgevoerde V8'en in voertuigen met banden en een onderstel dat gemaakt is om met het grootste gemak obstakels te nemen. Zo hoog als een auto. Er was geen beveiliging aanwezig, die hekken stonden er om het publiek tegen te houden.

Als een auto over een hobbel klapt kan er van alles mee gebeuren, denk aan olie boven de zuigers, een brandstofsysteem dat op hol slaat, een coureur die groggy is na een klap enz. enz. Hier dient rekening mee gehouden te worden in de vorm van een buffer en flinke ruimte tussen publiek en show.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: StevenQ link=msg=1298915 date=1411927263
je leest duidelijk niet goed: als je zo'n evenement organiseert moet je zorgen voor goede veiligheidsmaatregelen, en die waren hier dus overduidelijk niet, de locatie is te klein waardoor er geen ruimte is voor fouten/technische problemen en het publiek stond ook overduidelijk te dicht bij(filmpjes zat waarop dat toch heel duidelijk is)

en je verdere opmerking is belachelijk, dat is een totaal onvergelijkbare situatie, en NEE inderdaad: ik werk niet als de situatie daar niet veilig is: jij bent hopelijk ook zo wijs.

Nogmaals waarop baseer je dat de lokatie ongeschikt is anders dan de reden "het is toch gebeurd" geef daar eens antwoord op als je zo'n expert bent als dat je jezelf wilt voordoen want de mensen die het positieve advies voor de vergunning hebben afgegeven hebben jou redenen vast over het hoofd gezien.

Wat we hier doen, met z'n allen dus ook ik, is achteraf lullen en achteraf kijk je een koe in zijn kont
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Je hart staat stil"

Door verslaggever Pauline Broekema

Remko Hoestee (14 jaar) stond vooraan in het publiek bij de autoshow in Haaksbergen waar een monstertruck het publiek inreed. Zijn ouders Suzanne en Erwin hadden een afspraak en lieten hem achter bij het evenement.


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Citaat van: Peter71 link=msg=1298916 date=1411927320
Er wordt bij ieder evenement een plan+ gemaakt waarin wordt rekening gehouden met dat het misgaat. Niet voor niets is er vanmiddag binnen 2 minuten opgeschaald naar GRIP 1. Tja, het is nu mis gegaan. Nu is het zaak om de feiten op tafel te krijgen zodat er ook een zuivere discussie kan plaats vinden. Vandaar ook dat de onderzoeksraad er nu al is. Pas dan kun je een goede discussie opstarten en bekijken hoe dit in de toekomst kan worden voor komen, of de gevolgen van dit soort incidenten zo klein mogelijk kunt houden. Conclusies die nu worden getrokken zijn vaak conclusies op basis van emotie, niet de zuiverste conclusies.

voor de 3e keer: los van WAT er misging, er kan altijd wat misgaan en daarom is er bij andere auto en motorsportevenementen ook altijd uitloopruimte en is het publiek beter beschermd, er zijn hier gewoon onvoldoende veiligheidsmaatregelen genomen.