GRIP 3 Grote hulpverlening (Monstertruck in publiek) Stationsstraat - Haaksbergen 28-09-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening (Monstertruck in publiek) Stationsstraat - Haaksbergen 28-09-2014  (gelezen 121804 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
Update ongeluk

29-09-2014 Vlag halfstok
Bel voor slachtofferhulp:
- Tijdens kantooruren 0900 - 0101
- Buiten kantooruren 0900 - 8844
 
Vandaag staat in het teken van de slachtoffers van het ongeluk. De plek van het ongeval is vrijgegeven en hier is een plek ingericht om bloemen te leggen. De vlaggen van het gemeentehuis en diverse instanties in Haaksbergen hangen vandaag halfstok. Burgemeester en wethouders leggen vandaag zoveel mogelijk contact met slachtoffers om hen steun te bieden.
 
“De gesprekken zijn hartverscheurend. De schok is groot en het verlies enorm. Als kleine gemeenschap hebben we de taak elkaar te steunen in deze moeilijke tijd. Wij leven intens mee met alle slachtoffers en geven gehoor aan de wens om snel bij elkaar te komen. Dat doen wij vanavond,” aldus burgemeester Hans Gerritsen. Vanavond wordt om 20.30 uur een bijeenkomst gehouden voor betrokkenen.
 
Direct na het ongeluk is de hulpverlening adequaat op gang gekomen. In de ziekenhuizen in Enschede, Almelo, Winterswijk, Deventer en Groningen zijn de gewonden opgevangen. Er zijn 3 dodelijke slachtoffers te betreuren (1 man, 1 vrouw, 1 kind). Het slachtoffer-beeld is ongewijzigd ten opzichte van vanmorgen. Op dit moment liggen nog 5 slachtoffers die zwaargewond zijn in het ziekenhuis en zijn er 18 gewonden.
 
Vanuit verschillende kanten krijgt de gemeente vragen over de benadering door media van betrokkenen, inwoners en omstanders en worden zorgen geuit over de ‘dwingende manier’ waarop dit wordt gedaan. Wij verzoeken journalisten om respect te hebben voor de individuele afwegingen van inwoners om al dan niet media te woord te staan. Wat betreft de bekendmaking van namen van de slachtoffers verzoeken wij de privacy te respecteren en de wensen van de nabestaanden centraal te stellen.
 
De gemeente Haaksbergen werkt al direct vanaf het ongeluk volop mee aan alle onderzoeken die lopen en nog opgestart moeten worden. Voor het juridische en strafrechtelijke aspect is het Openbaar Ministerie in Almelo aanspreekpunt. Met de Onderzoeksraad voor Veiligheid zal morgen overleg plaatsvinden over het mogelijk onderzoek. Om ook de rol van de gemeente helder te krijgen staat onafhankelijkheid van onderzoeken en transparantie centraal. Hoewel wij begrijpen dat iedereen zo snel mogelijk duidelijkheid wil hebben over de toedracht van het ongeluk is het belangrijk ons op de beschikbare feiten te baseren.

bron: www.haaksbergen.nl/28550/Update-ongeluk
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet




Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Soms zijn er niet al te veel dure onderzoeken nodig, gewoon gezond verstand. :|


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,369
Zijn de 5 slachtoffers die kritiek waren inmiddels stabiel?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Gerritsen wist niet van monstertruck

Burgemeester Hans Gerritsen van Haaksbergen wist niet dat een monstertruck in zijn dorp gisteren een show zou geven. Hij wist wel dat er een stuntteam zou komen. Dat zei hij vandaag in het NOS Radio 1 Journaal.

"Ik was ervan op de hoogte dat een stuntteam werk zou gaan uitvoeren in ons dorp. Die vergunning is verleend. Ik wist niet dat er een monstertruck bij was", aldus Gerritsen.

Naar de vergunning loopt nu een onafhankelijk onderzoek, omdat deze vergunning "vragen oproept", zegt de burgemeester. "Wij zijn verantwoordelijk voor de vergunningverlening. Omdat wij als gemeente een rol in het verhaal hebben, willen we graag helderheid over hoe dit is gegaan."

Ook de rest van het dorp wil weten hoe dit heeft kunnen gebeuren, zegt de burgemeester. "Maar eerst gaat de aandacht uit naar de slachtoffers en de nabestaanden. Het hele dorp is in shock. Iedereen is aangeslagen. Ook het gemeentebestuur. Het is heel emotioneel en aangrijpend om bij de mensen langs te gaan. Ze vragen bijvoorbeeld hoe ze de uitvaart moeten regelen."

http://nos.nl/artikel/704169-gerritsen-wist-niet-van-monstertruck.html


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Een burgemeester die weet wat er speelt in zijn gemeente, maar niet heus.

Kijken we even mee op deze pagina?

http://www.vvvhaaksbergen.nl/agenda-item/24607/najaarskermis/

En wat staat daar onder het kopje: AutoMotorSportief ?

(citaat)
Show & demonstraties; barkruk op V8 motor, quad en een toilethuisje met een straalmotor en als klap op de vuurpijl een 1.500 pk monstertruck.
(einde citaat)

En door...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: bart007 link=msg=1299010 date=1411939153
De verleende vergunning:
http://www.haaksbergen.nl/Docs/Overig/Vergunning%2024092014.pdf


Is er naast deze brief inzake de verleende vergunning mogelijk ook een brief waarin de vergunning door de organisatie wordt aangevraagd en waarin duidelijk staat vermeld wat er allemaal aan activiteiten op het programma staat inclusief o.a. de demonstratie met die monstertruck


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Goed, tijd voor mijn verhaal. Ik kijk hoe ver ik kom. Ik ben in ieder geval ongedeerd.

Afgelopen week hoorde ik dat er een monstertruck zou komen bij AutoMotorSportief in Haaksbergen. Al een aantal jaren zijn er spectaculaire einddemonstraties bij het terugkerende evenement. Vorig jaar een stuntman die met zijn auto naar beneden viel, het jaar daarvoor een straaljagermotor. Altijd op de parkeerplaats van de Jumbo. Normaal gesproken sta ik er als jeugdbrandweerlid, maar dit is inmiddels gestopt en er waren verder ook geen brandweerdemo's. Het is ongeveer half vier als ik aankom in het centrum en ik me meld bij de organisatie met de vraag of ik binnen de hekken mag fotograferen. Uiteindelijk ben ik de enigste die dit doet. "Een hekje houdt zo'n monstertruck toch niet tegen..." dacht ik nog.

Ik zoek voor een geschikt plaatsje. Ik heb nog op de plaats waar de auto het publiek in boorde gestaan... uiteindelijk ben ik toch maar recht ervoor gaan zitten, helemaal rechts aan de kant van de Spoorstraat. Schroef mijn teleobjectief erop, stel camera in op een sluitertijd van 1/1000 zodat ik haarscherpe platen zou krijgen. Het ging allemaal zo snel. Ik had verwacht dat de truck eerst heel wat rondjes ging maken, maar nee, hij maakte één rondje en maakte zich daarna gereed om over de auto's heen te springen/walsen (?).

De truck draait naar links. Mijn camera ligt inmiddels al op mijn schoot, met mijn teleobjectief kon ik niet zo dichtbij fotograferen. Anders had ik het ongeluk ook op de foto gehad. Wat er dan gebeurd, gebeurd in milliseconden. De truck nadert het hek. Ik denk: "hij zal wel vlak voor het hek stoppen." Dan zie ik het hek meebewegen. Naar achteren vallen. Volgende moment gegil. Iemand die de lucht in geslingerd wordt. Chaos. Mensen draaien hun hoofd weg, doen hun ogen dicht. Gaan ervandoor. Ik ga binnenkort mijn EHBO pas halen dus ik heb afstand gehouden: het laatste wat daar nodig was waren mensen die denken dat ze wel wat kunnen en vervolgens geen EHBO hebben. Werd ook nadrukkelijk geroepen: 'iedereen die geen EHBO heeft moet naar achteren.'

De 20 seconden daarna heb ik keihard geroepen "Iedereen achteruit. NU." Mensen keken me aan, wie ik wel niet was om dat te beslissen. Maar het hielp gelukkig wel. Daarna probeer ik 112 te bellen. Was eerst geen doorkomen aan, iedereen probeert natuurlijk te bellen. Op het moment dat ik er uiteindelijk doorkwam, reageerde ik op de bekende vraag: "alles." De brandweer hoorde me een paar seconden aan en zeiden toen dat het al bekend was. Ik kijk op mijn pieper en zie de eerste melding voorbij komen: "aanrijding letsel Stationsstraat."

p2kflex
16:01:45 28-09-14GROUP-1PRIO 1 Aanrijding Letsel : STATIONSSTRAAT 40 7481JA : HAAKSBERGEN 4541 4571 4091 4431
0605941BRW Twente (Boekelo) (Besturing Kazerne)
0604271BRW Twente (Boekelo) (Blusploeg)
0605268BRW Twente (Boekelo) (TS 4431)
0604709BRW Twente (Haaksbergen) (HV Ploeg)
0605295BRW Twente (Haaksbergen) (HV-2 4571)
0604740BRW Twente (Haaksbergen) (Korpsalarm)
0604741BRW Twente (Haaksbergen) (Piketploeg)
0605293BRW Twente (Haaksbergen) (TS 4541)
0605141BRW Veiligheidsregio Twente (OvD Oost Alarmcode)
0605252BRW Veiligheidsregio Twente (OvD Oost) (DA-OD 4091)


Dan zijn we pas enkele minuten na het ongeluk verder. Vervolgens gaat het allemaal nog sneller. Hekken worden aan de kant gesmeten, binnen no time staan er 30 sterke mannen die met hun blote handen de autowrakken aan de kant duwen. 'Er moet ruimte gemaakt worden zodat er eventueel een traumahelikopter kan landden' aldus de presentator, niet wetende dat het een half uur later op de parkeerplaats krioelt van de ambulances. De eerste is er binnen een minuut. Brandweer komt aan, vele politieauto's. Het is tegen vijf voor half vijf als er vier ME busjes uit Enschede aankomen. Stokken worden getrokken, heel snel is de omgeving afgesloten. Ik geef als getuige mijn gegevens af bij een peletonsleider (??). Mijn collega's heb ik inmiddels al ingelicht, een aantal tweets verzonden. Landelijke omroepen aan de lijn. Adrenaline giert nog steeds door mijn lijf.

Ik wordt opgevangen door mijn broer, later door vrienden, familie, kennissen en collega's. Dingen die ik gezien en gehoord heb zijn geen pretje. Maar ik ben ongedeerd. Was de truck rechtdoor geschoten, was ik er geweest. Dan zat er niet eens een hekje tussen. Dat besef ik me heel goed. Het is nu praten, praten en nog meer praten. Zo veel lieve en steunende reacties. Dank daarvoor. Het geeft voldoening om hier mijn verhaal te typen. Hoop dat ik binnenkort nog meer dingen kan vertellen. Als daar tenminste ruimte voor is hier op het forum.

's Avonds laat komt pas echt de klap als ik hoor dat iemand die dicht bij ons gezin staat overleden is door de aanrijding...  :'( Het voelt onwerkelijk. Een slechte film. Nachtmerrie of iets dergelijks. Het had zoveel anders kunnen zijn. En dan denk je leuk een monstertruck te gaan fotograferen.  :-\


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535