patiënt overnemen van EHBO

Auteur Topic: patiënt overnemen van EHBO  (gelezen 16730 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2005, 22:26:59
niet om het een of ander maar ook in geval van een behandeling door alleen ambupersoneel draag ik wel eens over dat ik de rug onvoldoende heb kunnen inspecteren. en dat heeft nog nooit tot problemen geleid.

als ik bij een patient kom waarvoor een indicatie is dat hij geplankt en gespint moet worden en dat is gedaan en hij ligt goed, iets wat ik wel kan constateren en controleren, zou ik hem lekker laten liggen en zo overdragen. geen probleem eigenlijk zou het niet eens een discussie moeten waard zijn.

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #11 Gepost op: 18 juli 2005, 23:04:06
en daar sluit ik mij volledig bij aan.

Citaat
Inderdaan PAUL , ik zou als ambulance bemanning zelf de diagnose willen stellen. Ik moet er tenslotte ook mee op transport. Misschien was er wel meer aan de hand. Deze patiënt had en fractuur " toracaal 12", is er toch redelijk veel geweld om zijn cwk geweest.

Wat wil je nu bereiken, voelen?  99 % van de gevallen is er extern niets voelbaar terwijl de wervels kapot zijn, dus we baseren oonze keuze tot immobiliseren op basis vna de klachten (pijn, radiatie, sensorische en motorisch problemen) en het ongevalsmechanisme.  Iemand die qua ongevals mechanisme voldoet aan een Hoog energetisch ongeval en hij heeft klachten van nek/rug eventueel met tintelingen etc. mag wat mij betreft gefixeerd worden, die ruginspectie zal mij een zorg zijn, of het nou T10 of T12 is of zelfs C2 het maakt me niet uit, ik wil verder schade voorkomen, hoe? door te immobiliseren....hoe eerder hoe beter, uiteraard ben ik ook van mening dat, dat dan wel "professioneel" moet gebeuren hetgeen peter volgens mij ook onderschrijft  ( en natuurlijk is het C2 dan kom ik daar in de breathing wel achter)  Het extra onderzoek aan de wervelkolom biedt geen extra info mijn inziens, de hoogte van de klachten kunnen ook prima vanaf de voorkant worden bepaald en daarnaast veranderd het mijn behandeling niet, so why should I worry.

Het blijft zaak om de fixatie te controleren en meen je na het verhaal aangehoord te hebben en de patient beoordeelt te hebben dat fixatie niet nodig is dan maak je hem toch los en haal je hem van de plank.......
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 18 juli 2005, 23:22:40
Als wij mechanishce immobiliseren, immobiliseren wij de gehele wervelkolom en niet alleen het CWK ?
Maar daar loopt een ander discussie over..

BIG register is alleen van toepassing op voorbehouden handelingen en niet voor het immobiliseren van de wervelkolom.,

Iedereen die het wil, mag ons vaardigheden in deze komen toetsen.. krijgen wij dan ook een certificaatje ???  ;D,,

Als het nodig is stoppen wij een gehele wedstrijd en evenement..  Wij zorgen altijd eerst voor veilige werkplek.. En we zorgen altijd eerst voor de belangen van de patient.. Als iets onze deskunigheid te boven gaat of we twijfelen daaraan.. wachten wij netjes op het ambu-team..
Maar als het binnen onze competenties ligt voeren wij de handelingen correct uit.

En ja wij hebben nagedacht over aansprakelijkheid en we hebben nagedacht over onafhankelijke toetsing.
Maar Wicher, je bent zo sceptisch, kom a.s. donderdag en vrijdag even naar de betreffende motorcross baan, voor een groot internationaal evenement, waar wij het incident management voor onze rekening nemen..
Mag je even in de keuken komen kijken...

Worden deze handelingen door een ter zake deskundige arts (niet zijnde een huisarts etc)  ''gedekt'' d.m.v. van bijvoorbeeld een bekwaamheidsverklaring, zoals  bij de ambulancediensten?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #13 Gepost op: 18 juli 2005, 23:28:46
Waarom heb je een bekwaamheidsverklaring nodig bij een niet voorbehouden handeling?????

Ik hoop alleen dat ze zich bewust zijn van de  verantwoordelijkheid die ze hebben, dus vertrouw je het niet en weet je misschien wat je moet doen, doe dan niets.  Weet je wat er aan de ahnd is en wat je moet doen, doe het dan.

We gaan voor de patiënt, wie het doet maakt n iet uit als het maar goed gebeurt.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

helm

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 19 juli 2005, 08:19:31
Worden deze handelingen door een ter zake deskundige arts (niet zijnde een huisarts etc)  ''gedekt'' d.m.v. van bijvoorbeeld een bekwaamheidsverklaring, zoals  bij de ambulancediensten?
Wettelijk is hier strikt genomen geen noodzaak voor. Maar vanuit "het veld" kan het wel gewenst zijn, of zelf vereist zijn. Ik kan mij voorstellen dat de organisatie van een evenement die niet een ambulancedienst wil inhuren maar een goedkoop alternatief kiest om dergelijke vakbekwaamheidsverklaringen vraagt.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2005, 09:05:19
Ik vind eigenlijk dat er bij zo'n evenement een heli standby moet staan en een MMT de EHBO moet verzorgen.

Henk

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2005, 09:42:10
Henk,

Bedankt voor je zinnige bijdrage in deze discussie. Ben je met het verkeerd been uit bed gestapt of zo....

C.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2005, 09:55:17
Ik vind eigenlijk dat er bij zo'n evenement een heli standby moet staan en een MMT de EHBO moet verzorgen.

Henk

Henk,

voor diverse evenementen in deze regio is dat ook van toepassing. Maar de beschikbare helikopters, trauma team en MICU zijn dan uitsluitend bedoeld voor de berijders van de DTM, Marlboro Masters etc. En wat betreft de race stil liggen, nou vergeet het maar!!!

Het circuit heeft zo zijn eigen reglementen. Als je daar een "patiënt" op komt halen is die eerst uit een auto gerukt door een OCA. Vervolgens naar hun auto gesleept, maar toen bleek dat dat pijnlijk was mocht het busje van het Rode Kruis komen om hem naar de "trauma-kamer" te brengen. Daar is ie onderzocht en op de plank gelegd met kraag etc en een lopende lijn gekregen. En daar kom jij dan aan met je gele 112-busje. Contact tussen de trauma-arts (dermatoloog) en ziekenhuis reeds geweest en hier is uw schriftelijke overdracht.

Maar het kan gelukkig ook anders daar. Als er geen artsen zijn en er zitten mensen van het Rode Kruis, dan wachten zij op het gele busje en verloopt de gehele hulpverlening volgens de normale procedure. En kan ieder naar behoren zijn werk doen.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 19 juli 2005, 11:55:34
Henk,

Bedankt voor je zinnige bijdrage in deze discussie. Ben je met het verkeerd been uit bed gestapt of zo....

C.

Ik wordt idd wat humeurig als gesteld wordt dat de reden van het niet standby houden van een ambu tijdens een motorcross het "op goedkoop willen gaan".

Ik vind een ambu bij een dergelijk evenement  "overdone", zeker als de eerste hulp zo goed geregeld is.
En daarbij, Peter is zeker niet goedkoop! ;D

Henk

helm

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 19 juli 2005, 13:12:11
Ik wordt idd wat humeurig als gesteld wordt dat de reden van het niet standby houden van een ambu tijdens een motorcross het "op goedkoop willen gaan".

Als geld niet de reden is, wat is dan de reden dat men niet voor een ambulancedienst kiest?