Stichting MedicalRescue.NL, levert diensten, en je hoeft ze niet af te nemen..
Dat is wel heel kort kort de bocht.
Ik volg deze discussies nou al een tijdje. Beide "partijen" hebben een punt.
Hoe kan ik als klant (even hypothetisch) beoordelen of een stichting goed werk levert? Nou heeft Peter prima referenties... maar geldt dat voor alle stichtingen en bedrijven die dit werk doen?
Ontstaat er niet een wildgroei. Niet alleen aan dienstverleners maar ook aan protocollen, voertuigen, flisers en zwaailampen, gemodificeerde SOL's, afkortingen, certificaten, kleding, technieken, etc. etc..
Dat stuit op een hoop onbegrip. In alle lagen van de hulpverlening.
Van een ambu-team weet ik dat in ieder geval zeker want die kunnen bogen op ervaring en een goede opleiding. Er is een onafhankelijke toetsing en de wet BIG biedt de patiënt een zekere bescherming.
Dus de plegen zien de bovengenoemde stichtingen als beunhazerij.
Aan de andere kant is het natuurlijk mogelijk om een ander leerpad te volgen als HBO-V en SEH/IC. Kijk maar eens buiten onze landsgrenzen (EMT, Rettungs-sani, fistresponder) . In Nederland wordt daar (op basis van onbegrip) nogal spastisch over gedaan.
Maarrrr... deze mensen volgen dan wel een "erkende" opleiding (en geaccepteerd door de hele hv-keten) en werken binnen strak omschreven protocollen. Een goede samenwerking dus... Waarbij -jawel- de patiënt centraal staat (en niet de vraag wat wel en niet mag).
Zo lang er geen landelijke regeling is (acceptatie, overleg of in wel gat je het ook wilt gieten) zal deze discussie op basis van onbegrip verzanden in een hoop gekat.
Een ding weet ik wel zeker. De markt ontwikkelt zich toch wel de richting dat particuliere bedrijven (ipv overheid/semi overheid) gevraagd zullen gaan worden om evenementen te bewaken... Dat geldt voor politie (denk aan voetbalwegstrijden), maar ook voor sport-evenementen.