Ik heb links en rechts het e.e.a. gelezen, maar zat eigenlijk met een vraag.
De mensen van Bristow vullen de reddingsdiensten van defensie cq. kustwacht aan indien het noodzakelijk is om grootschalige evacuaties uit te voeren op de verschillende booreilanden.
De reden dat een particulier bedrijf defensie cq. kustwacht ondersteund is een onvoldoende capaciteit van de reddingsdiensten van de overheid.
Maar wat ik dan niet volledig begrijp is dat er bij de Klu een flink aantal Cougar's in gebruik zijn, deze helikopters zijn multifunctioneel inzetbaar. Er zijn piloten die al maritiem vliegen (er zijn trials waarbij er gevlogen wordt van en naar verschillende marine schepen, zij het op amfibische basis), de capaciteit bedraagt 20 personen, een vliegbereik van 800km, zonder brandstofreserve en de helikopters worden ook gebruikt voor medevac's. Dit maakt, in mijn ogen, de Cougar ook een prima kandidaat voor het uitvoeren van SAR van dien aard (evacuaties). Aangezien er een deel vervangen gaat worden voor de nieuwe NH90, lijkt mij dat deze helikopters toch bruikbaar kunnen zijn voor SAR doeleinden??
Persoonlijk vind ik het een beetje knullig dat de overheid niet in staat is een evacuatie van dien aard uit te kunnen voeren zonder hulp van particulieren.
Wat ik altijd namelijk begrepen heb is dat defensie (kustwacht) de burgers beschermd tegen ieder soort geweld, maar bovenal ze helpt en kan helpen in ieder soort situatie. In mijn ogen schieten ze hier dan eigenlijk tekort...