Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 110777 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #140 Gepost op: 2 juni 2011, 07:12:29
Ik vind het een bijzonder artikel waarin appels met peren vergeleken worden. De NH-90 wordt met de Cougar vergeleken als het om de SAR-taak gaat, maar sinds wanneer is er sprake dat de Cougar deze ook kan uitvoeren? En sinds wanneer moet de NH-90 de Cougar vervangen?

Even de taken op een rijtje:

Lynx
- onderzeebootbestrijding
- bevoorrading/personenvervoer over zee (bijv tussen bevoorradingsschip en fregat)
- SAR
- vervoer speciale eenheden (mariniers/UIM)

Capaciteit: 10 personen (excl. bemanning)

NH-90
Idem, capaciteit: 20 personen (excl. bemanning)

Cougar
- bevoorrading/personenvervoer over land
- vervoer speciale eenheden (commando's/DSI)
- natuurbrandbestrijding

Capaciteit: 16-20 personen


night dipper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #141 Gepost op: 2 juni 2011, 11:15:37
SimonSt,

Ik ben nieuw op dit forum, maar lees met enige verbazing jouw laatste reactie. Welke Wikipedia heb jij gebruikt  ;D

Nu heb ik een beetje ervaring op de Lynx, maar het is mij nog nooit gelukt om 10 personen in de cabin te proppen. Tenzij het pigmeen zijn en je gebruikt een schoenlepel.... ;)

Met SAR equipment in de cabine passen er maximaal 6 (en dat is inclusief mec, kikker en dokter).

En dan 20 man in een NH-90?? Staat mooi in de folder, maar in SAR configuratie past er misschien qua omvang ongeveer 15 man. Alleen waar het artikel naar verwijst is dat de NH-90 een stuk zwaarder is. Om binnen het MTOW te blijven is men waarschijnlijk gelimiteerd tot een stuk minder dan 15 personen  :-\

ND


night dipper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #142 Gepost op: 2 juni 2011, 11:19:15
En wat betreft SAR met de Cougar... Zo gaat dat in politiek Den Haag. Wat men bedoelt is het patienten vervoer naar de Waddeneilanden. Daar houden ze speciaal een aantal Cougars voor achter totdat de NH-90 ready is.

Het patienten vervoer is blijkbaar politiek gezien extreem belangrijk, hoe de 'echte' SAR taak wordt gedekt lijkt wel bijzaak  :o

ND


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #143 Gepost op: 2 juni 2011, 11:44:32
Het patienten vervoer is blijkbaar politiek gezien extreem belangrijk, hoe de 'echte' SAR taak wordt gedekt lijkt wel bijzaak  :o

He Night dipper,
hier sla je de spyker precies op de kop: de KLU heeft inderdaad een andere definitie van een SAR taak dan de Marine had en de Kustwacht heeft.
Sinds de KLU formeel over de Lynx gaat is er nog nooit zo vaak geen defensie SAR heli beschikbaar geweest.(en valt Bristow in)
Ja maar, zegt Gilze dan, we hebben de AB 412 nog voor de Wadden.
Maar dat is voor de Kustwacht formeel weer geen SAR kist wegens o.a. de beperkingen van deze kist.
Daarom ben ik ook nog steeds benieuwd,zie de vorige topics over dit onderwerp, of er straks als de NH90 volledig operationeel is er nu 1 kist komt die zowel SAR als Wadden transport gaat doen of dat er 2 kisten 24/7 staan waarvan de 1 SAR en de ander voor Wadden transport vliegt. ::)
(En of dit vanaf de Kooy gaat gebeuren)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #144 Gepost op: 2 juni 2011, 15:47:56
SimonSt,

Ik ben nieuw op dit forum, maar lees met enige verbazing jouw laatste reactie. Welke Wikipedia heb jij gebruikt  ;D

Ik heb inderdaad wat Wikipedia-sites gebruikt (zie onder), omdat de site van defensie geen specs geeft over aantal passagiers.
Maar ik heb er niet aan gedacht dat een lierinstallatie ook nog ruimte kost in een cabine.

http://en.wikipedia.org/wiki/Westland_Lynx
http://nl.wikipedia.org/wiki/NH-90 (zie nu dat ik idd de specs van de TTH-versie hier heb vermeld, sorry)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_Cougar


night dipper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #145 Gepost op: 2 juni 2011, 17:59:32
Simon St

Dat is het nadeel van Wikipedia. Het is niet altijd correct of gebaseerd op fabrieks informatie en dat laatste zal altijd 'gekleurde' informatie zijn. Ze willen hun produkt toch verkopen.
Maar je hoeft je niet te verontschuldigen. Als buitenstaander krijg je bijna nooit het werkelijke verhaal te horen, zeker niet igv Defensie....

Doruz,

Zoals ik het begrijp moeten er 2 NH90 in SAR configuratie komen met 1 bemanning op 20 minuten 24/7. Deze bemanning staat paraat voor alle SAR (patienten vervoer, Vliehors range en Nationale SAR).

Best druk in je eentje.....
Als ze op een klus gaan wordt geprobeerd een 2e bemanning op 60 minuten stdby te zetten.

En wat als de SAR NH90 stuk gaat? Dan moeten ze het waarschijnlijk doen met een sonar configuratie. Daar gaan maximaal 8 drenkelingen in  :o

ND


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #146 Gepost op: 2 juni 2011, 18:07:22
Overigens is er wel eens een periode geweest dat de Cougar waarnam voor de AB-412, omdat bij deze kisten een defect was ontdekt. Maar dan heb ik het wel over een aantal jaar geleden.

Ik blijf de keuze om de Cougar af te storen wel bijzonder vinden. Er is de afgelopen jaren juist geďvesteerd in dit middel en dat wordt nu in één keer weggegooid. De website van defensie stond vol met berichten over opleidingen, zoals het HWIC programma, landen op schepen en oefeningen met diverse eenheden. Volgens mij kun je zo'n all-round kist juist goed gebruiken en evt. nog het takenpakket uitbreiden (zoals SAR en patiëntentransport).

Ik zou de EH-101 (Merlin) wel een mooi alternatief vinden :) Nét iets groter en volgens mij ook meer capaciteit. Daarnaast is het een beproefd model, zodat je niet met al die problemen zit die nu bij de NH-90 optreden.

Onderstaande kisten zijn van de Deense luchtmacht, welke de kisten voor SAR- en transporttaken gebruiken.


En de Canadese kustwacht gebruikt ze ook.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #147 Gepost op: 2 juni 2011, 20:13:30
Ik zou de EH-101 (Merlin) wel een mooi alternatief vinden :) Nét iets groter en volgens mij ook meer capaciteit. Daarnaast is het een beproefd model, zodat je niet met al die problemen zit die nu bij de NH-90 optreden.

Tja maar dat is allemaal een gepasseerd station; het zal de NH90 worden.
En op de achtergrond speelt natuurlijk de JSF, qua budget, een heeele grote rol... :-\


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #148 Gepost op: 2 juni 2011, 21:57:19
Toch is voorstel om cougars en NH90  in te ruilen tegen een Eurocopter AS-725, nog niet zo erg slecht...

Minder scholing voor piloten en onderhoudspersoneel, voor meer taken inzetbaar,  ook SAR configuraties..  Heeft vergelijkbare prestaties als de NH90..  als ik internet mag geloven...  Het is al een compleet uitontwikkeld product...  Als je wilt bezuinigen en toch breed inzetbare heli's wil en goedkoper uit wil zijn.. is de AS-725 geen echt slechte keuze...


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #149 Gepost op: 3 juni 2011, 06:39:10
Toch is voorstel om cougars en NH90  in te ruilen tegen een Eurocopter AS-725, nog niet zo erg slecht...

Het zal wel weer een prestige-strijd worden; hebben we niet al teveel geďnvesteerd in de gezamenlijke ontwikkeling? Zijn Nederlandse bedrijven als Stork in Papendrecht geen beloftes gedaan om onderdelen te produceren?
Allemaal politieke beweegredenen waar geen pragmaticus (als wij hulpverleners over het algemeen zijn) tegenop kan...