Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 111516 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Martijn de jong

  • Senior Helicopter hoist operator-SAR Instuctor NHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #160 Gepost op: 28 juni 2011, 07:17:08
Ik begrijp je vraag niet, hoe bedoel je precies?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #161 Gepost op: 29 juni 2011, 16:41:35
Overigens is er wel eens een periode geweest dat de Cougar waarnam voor de AB-412, omdat bij deze kisten een defect was ontdekt. Maar dan heb ik het wel over een aantal jaar geleden.

Recent is weer een Cougar ingezet in plaats van de AB-412

Reddingshelikopters 6 maal ingezet
23 juni 2011, 17.07 uur


Reddingshelikopters van het Defensie Helikopter Commando zijn de afgelopen 24 uur 6 keer ingezet voor patiëntenvluchten. Een speciaal uitgeruste Cougar-transporthelikopter nam een van de vluchten voor zijn rekening.

De Cougar van 300 Squadron op Vliegbasis Gilze-Rijen vervoerde een patiënt van Terschelling naar Medisch Centrum Leeuwarden (MCL). Sinds 9 mei staat het grootste gedeelte van deze toestellen aan de grond als gevolg van de bezuinigingen. 3 van deze middelgrote transporthelikopters bleven operationeel voor onder meer Search And Rescue-taken en bluswerkzaamheden. De betreffende Cougar was op afroep beschikbaar op Vliegbasis Leeuwarden.

Andere helikoptertypen
Een AB-412-reddingshelikopter van 303 Squadron op Vliegbasis Leeuwarden voerde 3 vluchten uit en bracht ook patiënten van Terschelling naar MCL en het ziekenhuis in Sneek. Een helikopter van het type Lynx van Maritiem Vliegkamp De Kooy haalde een persoon met een gebroken pols van een boorplatform. Met een andere vlucht bracht het een bejaarde vrouw van het cruiseschip Princess Seaways, 100 km ten westen van Den Helder, naar het vasteland.

bron: www.defensie.nl
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #162 Gepost op: 29 juni 2011, 22:31:33
Ik begrijp je vraag niet, hoe bedoel je precies?

Wie is de opdrachtgever, is er een contract tussen NHV en de nederlandse kustwacht of met andere partijen, waar de jullie SAR taak ondervalt ?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #163 Gepost op: 30 juni 2011, 18:35:09
Lynx stopt met Search and Rescue-taken
30 juni 2011, 16.47 uur


Na ruim 30 jaar komt deze week een einde aan de Search and Rescue (SAR)-taken voor de Lynx-helikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC). Vanaf 1 juli neemt 303 SAR-squadron op Vliegbasis Leeuwarden ook deze verantwoordelijkheid op zich.

De SAR-inzet die gisteren plaatsvond, was waarschijnlijk de laatste met een Lynx van 860 Squadron. De maritieme helikopter van Vliegkamp De Kooij bracht daarbij een patiënt vanaf zee naar het vasteland.

Levensredders
Al decennia is de Marine Luchtvaart Dienst verantwoordelijk voor het uitvoeren van SAR-operaties op het Nederlandse deel van de Noordzee en de binnenlandse wateren. Sinds 1962 deed zij 1332 reddingen op zee, vaak onder bijzondere omstandigheden.

Op 21 december 2003 redde het Lynx-squadron het leven van 2 zwaargewonde personen op een op drift geraakt containerschip. De bemanning kreeg hiervoor in 2008 van toenmalig minister van Defensie Eimert van Middelkoop, de Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon. In 2006 maakt een civiele SAR-helikopter een noodlanding op de Noordzee. 2 Lynxen boden samen met schepen van de KNRM en de kustwacht hulp. Uiteindelijk zijn alle 17 inzittenden gered.

Het werkgebied van de reddingshelikopters was meestal de Noordzee, toch zijn er uitzonderingen. Zo waren er in januari 1996 3 Lynx-helikopters gestationeerd in Limburg om te ondersteunen tijdens de watersnood. Daarnaast vervoerde dit type Defensiehelikopter in de Nieuwjaarsnacht van 2001 onder meer slachtoffers van de horecabrand in Volendam naar een traumacentrum.

Het squadron
Vanuit het Verenigd Koninkrijk en Oost-Indië leverde 860 Squadron vanaf 1943 helikoptercapaciteit voor de schepen van de Koninklijke Marine. Later opereerde het squadron vanaf het vliegdekschip Hr. Ms. Karel Doorman. In de jaren ’60 werd de eenheid met Wasp-helikopters gestationeerd in Den Helder. De Wasps en Augusta Bells waren de eerste maritieme helikopters die officieel werden ingezet voor SAR-taken. Vanaf eind jaren ’70 namen de Lynx-toestellen deze taak op zich.

Niet stilzitten
Het wegvallen van de SAR-taken voor het Noord-Hollandse squadron betekent niet dat de Lynxen stil komen te staan. Ze zijn nog steeds actief vanaf marineschepen bij onder meer antipiraterij-missies en drugsbestrijdingsoperaties. De maritieme NH90-helikopters nemen de komende jaren die taken geleidelijk over.

bron: www.defensie.nl
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Martijn de jong

  • Senior Helicopter hoist operator-SAR Instuctor NHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #164 Gepost op: 2 juli 2011, 14:06:45
NHV heeft een contract met het ministerie van defensie voor 9 maanden met een uitloop tot 1,5 jaar. NHV zal dit doen met een AS365 N3 in SAR configuratie en alleen in de nachtelijke uren, dus 2 uur voor sunset tot 1 uur voor sunrise. De SA365 N3 staat op 1 uur notice op de maasvlakte. Er is een backup heli beschikbaar op de maasvlakte of in Oostende. Crew bestaat uit uit 2 piloten, 1 hoistoperator en 1 rescuediver. Er zal in bijna alle gevallen een dokter opgehaald worden in Den Helder. Geruchten gaan door de wandelgangen dat de kist op Den Helder komt te staan, maar dat blijven voorlopig nog geruchten.


Gast

  • Gast
Reactie #165 Gepost op: 2 juli 2011, 18:46:40
Als jullie naar de Maas RV of IJmuiden RV of IJmuiden Uiterton eruit gaan is dat neem ik aan zonder rescuediver, dus tijdens een beloodsing kunnen jullie niet doorstomen naar een evt. SAR?
Vanuit Oostende duurt het dan evengoed nog eventjes voordat er een 2e heli richting de Pistoolhaven kan of als SAR ingezet kan worden me dunkt?

Super trouwens dat jullie elke keer netjes het FIC bellen als jullie geland zijn, in vroegere tijden was dat wel eens anders  O0  O0


Martijn de jong

  • Senior Helicopter hoist operator-SAR Instuctor NHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #166 Gepost op: 2 juli 2011, 18:57:23
Nee klopt. Vanuit een beloodsing kunnen we niet doorstromen naar een SAR melding. Daarom zitten er standaard 2 crews op de maasvlakte en staan er 2 kisten. Eén voor het loodswezen en 1 voor SAR. Momenteel staat er even 1 omdat de andere in onderhoud staat in Oostende, maar er zullen er spoedig 2 staan van de 14 Dauphins die NHV nu heeft. En tnx voor het melden...is idd wel eens anders geweest...


night dipper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #167 Gepost op: 2 juli 2011, 23:37:45
Beste Martijn,

Alleerst gefeliciteerd met het binnenhalen van het nacht SAR contract.

Kun je vertellen wat de spec's zijn van de N3 in SAR configuratie?
Een SAR helikopter vereist een specialistische uitrusting. Zit dit standaard op jullie N3's aangezien ze primair voor beloodsing worden gebruikt.

ND


Martijn de jong

  • Senior Helicopter hoist operator-SAR Instuctor NHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #168 Gepost op: 3 juli 2011, 06:46:03
Hey ND,

Tnx! De N3's worden primair niet gebruikt voor beloodsingen. Ze zijn uitermate geschikt voor offshore werkzaamheden vanwege hun single engine preformence.
Maar voor het loodswezen staan er 2 kisten stby met 3 double seat's ( 1 foreward facing, next to the liferaft, and 2 backward facing ). Uiteraard met hoist. De SAR kist heeft daarintegen een searchlight, 2 roof dinghies ( om ruimte te besparen), een wetfloor en de foreward facing seat is weg om de strecher kwijt te kunnen die over dwars de cabin in word geschoven. Het blijft natuurlijk behelpen qua ruimte, want de N3 is net zo groot als de lynx wat ik me kan herinneren uit mijn marine tijd. De dokter heeft 4 koffers mee die achter de strecher kwijt kunnen. Tja, het is geen S61 of 225 die alle ruimte heeft, het blijft behelpen. Helaas ook geen Flir of bubble window maar daar vroegen ze ook niet om. Het blijft heel basic.

Hopelijk word het SAR in de toekomst geprivatiseerd en kunnen we wat professioneler te werk gaan met bv de eurocopter 175 waar NHV er 4 van besteld heeft. Dual hoist, bubble window, wet floor, flir, all weather radar, ect.....

Grtz,

Martijn


night dipper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #169 Gepost op: 3 juli 2011, 11:45:01
Hey Martijn,

Duidelijk verhaal. Hebben jullie wel zaken als een Homer/NVG/GPS gestuurde zoekpatronen/autotransitie en autohover, etc?

Groet,
ND