Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 110847 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #20 Gepost op: 9 februari 2010, 18:31:31
Wel een mooie kist.

Zeker, nu nog in Kustwachtkleuren ^-^ :)

De aangesloten bedrijven bij NOGEPA moeten hun eigen "BHV" organiseren en financieren, en een aantal zaken worden uitgevoerd door NOGEPA.   De red capaciteit van de Marine, KNRM waren onvoldoende om een adequate nood evacuatie te doen.. Dus NOGEPA financieert geheel de Extra SAR capaciteit..  De Kustwacht is gevraagd om de coordinatie daarvan te blijven doen..  daar is een overeenkomst toegesloten..
(...)
Echter er zijn geluiden dat NOGEPA toch ook zijn eigen "BHV" voorzieningen moet blijven organiseren. En dat ook de wens van Shell en ander NOGEPA leden zal zijn..

Dank voor de opgezochte info.

Wanneer NOGEPA wettelijk verplicht is om zelf in 'BHV capaciteit' te voldoen (om het maar even in makkelijke termen te houden), kunnen zij dit in principe ook inhuren bij de kustwacht. Mits de Kustwacht die dienstverlening ook voor derden tegen een X bedrag gaat aanbieden. Via een vergelijkbare constructie zou de luchtmacht ook de SAR tbv vliegoefeningen volledig kunnen 'inkopen' bij de KuWa. En eenzelfde principe is ook denkbaar voor het patiëntentransport vanaf de Wadden.
(da's het fijne aan internet, je kunt het zo gek bedenken als je zelf wilt 8))

Maar dan moet er dus wel een geldstroompje van NOGEPA naar de KuWa gaan.
Vandaar ook mijn vraag hoe de financiering nu in elkaar steekt.

De eerste was een  Super Puma Mk2 helicopter, Daarna werdt het een Eurocopter AS 332L2 (De neergestorte G-JSAR), en nu dus een Sikorsky SEAKING S61N

Volgens mij is het als volgt, maar als ik het mis heb, hoor ik het graag:
eerste toestel wat door NOGEPA/Bristow werd gebruikt was de G-JSAR (Eurocopter AS-332L2 Super Puma Mk2), zwarte heli met gele strepen.
die is gecrasht en is daarna tijdelijk vervangen door een kist van de firma Norsk LN-OLC (Aerospatiale AS-332L Super Puma).
die is vervolgens vervangen door de G-BDOC (Sikorsky S-61N MkII) en nu is er ook een tweede toestel, de G-BIMU. Of laatstgenoemde voor hetzelfde takenpakket inzetbaar is als de BDOC is mij niet bekend.

Volgens de informatie van de fabrikant is de hoist/winch capaciteit meegeleverd..

Volgens informatie eerder in dit topic niet... ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #21 Gepost op: 9 februari 2010, 19:31:58
Hier de gecrashste zwart gele versie die aanspoelde op Texel:

http://video.google.com/videoplay?docid=6994844593796341302#

inderdaad dezelfde als die van in het filmpje van het kapseizen van de Anna Margaretha!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 9 februari 2010, 23:30:30
Dank voor de opgezochte info.

Wanneer NOGEPA wettelijk verplicht is om zelf in 'BHV capaciteit' te voldoen (om het maar even in makkelijke termen te houden), kunnen zij dit in principe ook inhuren bij de kustwacht. Mits de Kustwacht die dienstverlening ook voor derden tegen een X bedrag gaat aanbieden. Via een vergelijkbare constructie zou de luchtmacht ook de SAR tbv vliegoefeningen volledig kunnen 'inkopen' bij de KuWa. En eenzelfde principe is ook denkbaar voor het patiëntentransport vanaf de Wadden.
(da's het fijne aan internet, je kunt het zo gek bedenken als je zelf wilt 8))

Maar dan moet er dus wel een geldstroompje van NOGEPA naar de KuWa gaan.
Vandaar ook mijn vraag hoe de financiering nu in elkaar steekt.

Nu is het zo dat er een geldstroom van NOGEPA naar BRISTOW gaat, en dat door de heli beschikbaar te stellen ook voor andere SAR ter beschikking te stellen, er geen geldstroom naar de KUWA gaat.. Maar dat dat min of meer met gesloten beurs gaat..

De KUWA heeft zelf geen materiaal en "huurt" dat bij andere partijen als de KNRM, Defensie, en andere partijen..  Ik denk dat ook met de invoering van 2 NH90 zowel NOGEPA, als de Staattoezicht op de Mijnen, dan nog de red capaciteit te weinig zullen vinden.

NOGEPA heeft ook in andere verbanden inmiddels verplichtingen aangegaan voor reddingsdiensten en bijstand bij andere Koepels van Energie en offshore bedrijven..  Daarnaast stuurt NOGEPA aan de overheid een factuur voor het gebruik van platforms, bijtanken van heli op platforms..
Maar de boekhouding  van NOGEPA is niet openbaar dus verdere details zijn niet duidelijk te krijgen..

Ik denk langzamerhand het besef komt dat NOGEPA niet meer afhankelijk van de overheid in deze wil zijn..

Volgens informatie eerder in dit topic niet... ;)

Ik heb de kisten nog niet gezien..  Het is bij dit model ook mogelijk om een binnenboord lier systeem die naar buiten draaid.  Echter te veel bronnen spreken elkaar nog tegen.. dus ik zal het wel een keer met eigen ogen gaan zien..
Even terzijde.. Ik denk dat deze heli niet een SAR taak zal krijgen.. Maar dat deze bredere inzetbaar zal zijn dat is wel duidelijk..
De AW139 is een prima kist.. Ik heb ooit in een amerikaanse uitvoering daarvan gevlogen als passagier en onder aan een Hoist gehangen van zo'n heli.. Ik heb me daar toen prima vermaakt..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #23 Gepost op: 10 februari 2010, 08:27:24
Ik denk langzamerhand het besef komt dat NOGEPA niet meer afhankelijk van de overheid in deze wil zijn..

Laten we het hopen want dan zou Bristow blijven en kunnen we nog veel plezier hebben van de Coastguard MU en WB! O0


Gast

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 10 februari 2010, 14:50:26
Bristow als maatschappij blijft vast wel, het is één van de grootste leveranciers van helicoptervluchten van en naar de boorplatformen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #25 Gepost op: 21 februari 2010, 21:04:01
De Kooy : dertig mensen van Leeuwarden voor SAR-taken
Gepubliceerd op 18 maart 2009, 20:30
den helder -  
Maritiem vliegkamp De Kooy in Den Helder krijgt er de komende jaren dertig mensen bij voor zoek- en reddingsoperaties op zee met helikopters.
Zij worden overgeplaatst vanaf vliegbasis Leeuwarden, waar vandaan dan geen SAR (search and rescue)-vluchten meer worden ondernomen.
De verhuizing kan nog even duren. De dertig moeten eerst worden omgeschoold om in het toekomstige NH 90-toestel te kunnen werken.
De eerste heli van dat type wordt volgens planning in 2011 geleverd, de laatste uit een serie van twintig in 2014. Twaalf NH 90-heli's komen op De Kooy te staan. Een of twee daarvan zijn bedoeld voor SAR-vluchten.
De drie Agusta Bell-toestellen die voor zoek- en reddingsoperaties in Leeuwarden zijn gestationeerd, worden afgestoten.
De Kustwacht doet nu een beroep op Leeuwarden bij vliegtuigcrashes op zee of patiëntenvervoer vanaf de Friese Waddeneilanden. De Kooy wordt ingeseind voor schepen in nood en patiëntenvervoer vanaf Texel. Al die taken gaan straks naar De Kooy.
Omdat de Friese eilanden bang zijn dat de aanvliegtijden vanuit Den Helder langer zijn, is er verzet tegen het uit handen geven van het patiëntenvervoer. Jaarlijks gaat het om zo'n 150 vluchten.
Achter de schermen werken defensie, verkeer en waterstaat, hulpverleningsdiensten, Friesland en Friese gemeenten aan een contract, waarin zij de garantie krijgen dat de reddingsheli vanuit Den Helder er minimaal net zo snel is.

oud artikel uit Noord Hollands Dagblad


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 23 februari 2010, 09:53:13
Voor patientenvervoer kunnen ze toch een contract met de MMT heli's sluiten..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #27 Gepost op: 23 februari 2010, 10:03:12
Voor patientenvervoer kunnen ze toch een contract met de MMT heli's sluiten..

wie zijn ze en wat/wie is MMT? ::)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 23 februari 2010, 10:08:20
Mobiel Medisch Team; in de volksmond de traumaheli.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #29 Gepost op: 23 februari 2010, 10:28:21
Mobiel Medisch Team; in de volksmond de traumaheli.

Aha bedankt :-[
Maar ik denk niet die ingehuurd gaan worden voor regulier patienten vervoer.
Maar wie weet.