Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 110711 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #200 Gepost op: 22 januari 2012, 12:30:55
Reünie als afscheid van de Lynx
Den Helder – De Lynx was vele jaren een trouwe bondgenoot van de marine, maar daar komt later dit jaar definitief een einde aan. Om gezamenlijk stil te staan bij dit moment, wordt in september een reünie gehouden op De Kooy.
In 1977 kwam de eerste Westland Lynx in dienst bij de Koninklijke Marine. Eén jaar later ging de eerste Lynx helikopter aan boord van de “Kortenaer- klasse” fregatten voor het uitvoeren van de klasse beproevingen. In de loop der tijd evolueerde de helikopter, de operaties en zijn bemanning.
Tot op heden vervuld de Lynx nog steeds zijn taken aan boord van Hare Majesteits schepen. Het takenpakket is in de loop der jaren sterk uitgebreid. Buiten de onderzeebootbestrijding (ASW), oppervlakte oorlogvoering (ASuW), opsporing en redding Dienst (OSRD, tegenwoordig SAR) en transportvluchten, is de Lynx in te zetten voor het vervoeren van externe lasten, Special Ops, kustwacht taken in Nederland en de Nederlandse Antillen, afgeven van schoten voor de boeg, afgeven van een gericht schot op een motor van een Go-fast en amfibische taken aan boord van de Hr. Ms. Rotterdam en Hr. Ms. Johan de Witt.
Reünie
Op 6 september 2012 komt aan dit alles na circa 35 jaar echter een einde, maar dat moment wil niet iedereen zomaar voorbij laten gaan. Op 6 september 2012 wordt daarom een grote reünie gehouden op Maritiem Vliegkamp de Kooy. Deze reünie is voor al het personeel, actief of niet actief dienende, dat daadwerkelijk op, aan of met de Lynx heeft gewerkt of personeel dat op dit moment werkzaam is op Maritiem Vliegkamp de Kooy.
De bedoeling is ook een blijvende herinnering te maken, maar daarvoor heeft de organisatie nog wel wat steun nodig. “Wij zoeken hiervoor beeldmateriaal van de Nederlandse Lynx van de afgelopen 35 jaar met daarbij een verhaal. Er zal zich nog veel materiaal bevinden bij het voormalige en het huidige personeel dat we niet verloren willen laten gaan”, zo laat Fred Vermeer namens de organisatie weten.
Aanmelden
“Om alles inzichtelijk te krijgen voor de organisatie van deze reünie, willen wij iedereen vragen zich aan te melden via het e-mailadres: eindelynx@hotmail.nl of eindelynx@hotmail.com. Bij deze aanmelding dienen de navolgende gegevens vermeld te worden: Naam, adres, postcode, plaats, eigen e-mailadres, telefoonnummer (optioneel) en “Wat is (was) uw functie in relatie tot de Lynx?”. Aanmeldingen kunnen ook worden gestuurd aan: LTZ2OC F. Vermeer,MVK de Kooy, 860 squadron, Rijksweg 20, 1786 PT, Den Helder.

De plannen voor de reünie zijn ook te volgen via twitter: @reunieeindelynx.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #201 Gepost op: 2 februari 2012, 12:18:04
Unieke sleepoefening sleper-helikopter-KNRM reddingboot
Den Helder, 30-31 januari 2012

Maandag en dinsdag zijn er, voor Nederland, unieke sleepoefeningen gehouden op het Marsdiep tussen de Kustwacht sleper Ievoli Black, de KNRM reddingboot Joke Dijkstra en de NOGEPA offshore helikopter van Bristow. (Passing a tow by helicopter)
Bijzonder was dat de helikopter de sleeptros van de sleper naar de Joke Dijkstra bracht die als 'slachtoffer' fungeerde.
Als een schip wegens motorstoring op het strand verdaagt is het, wegens de ondieptes, voor een sleper bijzonder lastig om dicht genoeg bij te kunnen komen om een sleepverbinding te maken. (Zoals bijvoorbeeld bij de Wijk aan Zee gestrande Aztec Maiden ).
Deze sleepoefening was georganiseerd om een sleepverbinding via de helikopter tot stand te brengen.
In Groot Brittannië wordt deze procedure vaker uitgevoerd maar voor Nederland was dit een nooit eerder geprobeerde procedure.
Voor de veiligheid moest dit eerst beoefend worden, voordat deze procedure eventueel 'echt' gebruikt kan worden.

http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/den-helder/nieuws/?contentID=69A8B3AF


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #202 Gepost op: 2 februari 2012, 14:26:34
Nou dat zou ik niet willen zeggen, in 1964 is deze methode al gebruikt door Wijsmuller bij de gestrande coaster Teunika.... Eerste keer mischien in modernere tijd maar zeker niet de eerste keer ooit.

http://www.zijpermuseum.nl/cgi-bin/ns_cal.pl?id=59073&rubr=Verkeer en Vervoer|Water&iout=1
NoordBorgh go's North again in 2009


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #203 Gepost op: 3 februari 2012, 13:54:32
Rescue Boy heb je hier meer info over? Ik zie een schip en een strand maar ik zie/lees nergens iets over een verbinding maken door de heli ::)
(waarmee ik niet beweer dat het niet gebeurd is ;))


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #204 Gepost op: 9 februari 2012, 16:42:41
Eerste oefenvlucht met NH90-simulator

9 februari 2012, 12.25 uur

Vliegers van het Defensie Helikopter Commando hebben deze week in Italië de eerste oefenvlucht met de door Nederland aangeschafte NH90-simulator gemaakt.
Vliegen in de simulator, die in de buurt van Milaan staat, is zo realistisch dat de uren die er in worden gemaakt als echte vlieguren tellen. Daarmee kan het systeem naar verwachting in de toekomst een flink deel van de reguliere trainingsvluchten vervangen. De simulator bestaat uit een exact nagebouwde cockpit en een controlekamer van waaruit instructeurs de verrichtingen van de cursisten op de voet volgen.
De instructeurs van 7 Squadron, het opleidingssquadron van het Defensie Helikopter Commando, beginnen per direct met het opleiden de NH90-gebruikers, zoals vliegers, sensoroperators en loadmasters.
De NH90 vervangt op termijn de Lynx maritieme helikopter en de AB-412-reddingshelikopter. In totaal krijgt Defensie 20 helikopters van dit type. 12 hiervan krijgen Maritiem Vliegkamp De kooy als thuisbasis en worden ingezet voor maritiem taken, zoals het opereren vanaf schepen en search and rescue taken. De andere 8 NH90’s worden op Vliegbasis Gilze-Rijen gestationeerd voor transporttaken.

www.mindef.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #205 Gepost op: 23 februari 2012, 22:13:38
Laatste Lynx Vliegveiligheidsdrill 13-02-2012

Sinds 2004 verzorgt DHTC de vliegveiligheidsdrills (HUET training) ten behoeve van de bemanningen van de Westland Lynx helikopters van de Koninklijke Marine en vanaf 2008 van het Defensie Helikopter Commando. Om deze HUET trainingen zo realistisch mogelijk te maken werd voorafgaand aan iedere sessie de DHTC helikoptersimulator omgebouwd naar de Lynx configuratie.
Op maandag 13 februari 2012 werd de laatste vliegveiligheidsdrill gehouden en werd de DHTC helikoptersimulator voor de laatste maal omgebouwd in de Lynx configuratie. Mede door deze laatste drill is de inzet van de Lynx helikopter, tot de uitdienststelling in de loop van dit jaar, gewaarborgd.
Deze middag werd afgesloten met een informele borrel voor de cursisten, begeleiders en DHTC instructeurs op het DHTC Pooldeck aan de Paleiskade 70.
Tussen 2004 en 2012 zijn ruim 1600 cursisten getraind om te kunnen ontsnappen in geval van een ditch met de helikopter op het water. Hierbij ging het om vaste bemanning van zowel 7 squadron als het 860 squadron, maar ook personeel geplaats aan boord van marineschepen, artsen en heliredders. Ter gelegenheid van deze laatste training kreeg DHTC directeur Manuela van Luijk uit handen van de Commandant 7 Squadron Erik Albers een schilderij aangeboden, als dank voor de professionele samenwerking. Manuela van Luijk bood namens DHTC een fotocollage aan van bijna 8 jaar training in beeld.
DHTC, The trainer in safety

http://www.dhtc.nl/index.php?product_id=7&nieuws_id=119


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #206 Gepost op: 1 juli 2012, 17:18:35
Defensiehelikopters doorlopen Flag Officer Sea Training29 juni 2012, 14.45 uur
2 NH90-transporthelikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC) hebben de afgelopen 2 weken voor het eerst deelgenomen aan de Flag Officer Sea Training (FOST) in zuid-west Engeland. Tijdens deze oefening is onder meer de beveiligde Link-11 verbinding succesvol getest en hebben vliegers, tactical coördinators en sensor operators hun kennis en kunde verder verdiept.
De NH90's vlogen tijdens de oefening van Naval Air Station Culdrose. Het personeel van het DHC-onderdeel komt al decennia lang 2 maal per jaar op de grootste helikopterbasis van Europa. Culdrose ligt vlakbij de oefengebieden van de FOST, waar maritieme eenheden - ook Nederlandse - worden opgewerkt voor uitzendingen. De capaciteiten van de nieuwe NH90 helikopters konden daar goed worden getest, omdat er veel andere maritieme eenheden oefenden.
De FOST is tevens gebruikt om ervaring op te doen met de logistieke lijn vanaf een ander vliegveld. Dat is belangrijk, omdat in januari 2013 de eerste NH90 vanaf de schepen van de marine gaan opereren.

www.mindef.nl

Langzaam maar zeker komt er schot in de overgang van de Lynx naar de NH-90  O0


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #207 Gepost op: 7 augustus 2012, 09:23:57
Opvallend bericht dat veelvuldig in de media terecht is gekomen. Waarom opvallend? Omdat hier de AB-412 erg positief wordt neergezet terwijl die een paar jaar geleden tbv de standaardisatie nog bijna het veld moest ruimen ten gunste van de Lynx-en of zelfs stationering van een Cougar op Leeuwarden...

Veel vraag naar reddingshelikopters Defensie

31 juli 2012, 23.00 uur

De reddingshelikopters van Defensie zijn deze maand 30 keer ingezet, een recordaantal in anderhalf jaar. De toestellen vervoerden patiënten vanaf de Waddeneilanden of van schepen naar ziekenhuizen op het vasteland. Ook zocht een AB-412-helikopter naar een vermist zeiljacht.

Een belangrijke taak van de reddingstoestellen zijn medische evacuaties vanaf Wadden- of booreilanden naar ziekenhuizen aan wal. Het aantal mensen dat medische hulp van Defensie nodig heeft neemt in de zomer altijd toe.

Moeilijkheden
Ook het redden van drenkelingen of het oppikken van bemanningen van schepen die in moeilijkheden verkeren kan behoren tot de opdracht. De hoofdtaak van de reddingshelikopters is echter het opsporen en redden van jachtvliegers, die hun toestel boven zee moesten verlaten.

De AB-412 helikopters zijn ondergebracht bij het Defensie Helikopter Commando. De toestellen zijn gestationeerd op Vliegbasis Leeuwarden.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2012/07/31/46197836/Veel_vraag_naar_reddingshelikopters_Defensie

Persoonlijke noot: ik blijf "Tweety" een mooi toestel vinden  8)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #208 Gepost op: 7 augustus 2012, 11:20:23
Tweety doet goed werk maar dat werk kan net zo goed door Lynx, NH90 of inderdaad, in het geval van louter patiëntentransport, door de Cougar gedaan kan worden. Als middel is het echter duur om dit extra type in de lucht te houden.

Je moet berichten over het verrichte werk en de geschiktheid van een heli niet verwarren met het bedrijfsmatige kostenargument om meerdere types op de lijn houden.

Edit: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/08/25/cougar-traint-voor-search-and-rescue.html

De Cougar kan ook hoisten, en is zelfs officieel backup voor de Tweeties totdat de NH90 volledig operationeel is.

Komend najaar zal de eerste NH90 aan boord van een van Hr.Ms. schepen meegaan voor een operationele taak. De laatste operationele missie van de Lynx is op zijn laatste loodjes. Deze is aan boord van Hr.Ms. Evertsen onderweg terug naar Nederland na een missie bij Somalië. Geniet dus nog maar even van de huidige uiensnijders, lang zal het niet meer duren!
Bijdragen op persoonlijke titel.


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #209 Gepost op: 8 augustus 2012, 21:35:07
Defensie maakt dus goed gebruik van tweety en de NH-90 helikopters, maar hoe gaat het nu eigenlijk verder met de particulieren bedrijven in nederland ( NHV, Bristow group, CHC, etc)?
Hoe ziet hun toekomst er uit? Ik neem aan dat ze weinig tot geen werk hebben op het gebied van sar taken in nederland.
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [