dus door welke bedrijf worden nu de sar taken verstrekt? NOGEPA huurt de bedrijven in. Ik hoor jullie vertellen dat het een extreme vorm van bhv is, dus betekend dit dat de mannen en vrouwen van de sar helikopters normaliter gewoon op de boorplatformen werkzaam zijn?
Zijn er buiten defensie, nog particuliere search and rescue helikopters inzetbaar? (welk bedrijf en voor waar?)
groeten
Je moet het zo zien: de BHV in een regulier bedrijf functioneert gewoon op basis van hiervoor opgeleide werknemers die dit inderdaad naast hun reguliere werk doen. In geval van calamiteiten treed er een scenario in werking, de BHV reageert hierop en schakelt zo nodig externe hulp (Brandweer, Ambulance) in. Die is vervolgens binnen afzienbare tijd aanwezig en zal de hulpverlening overnemen.
In de offshore/maritieme sector is dit niet anders, ware het niet dat de hele interne organisatie veel uitgebreider is opgeleid, getraind en uitgerust. De reden hiervoor is eenvoudig: wie ga je bellen en hoe gaat die instantie je bereiken als er iets mis gaat? Met name de petrochemische industrie is een risicosector: er wordt met zwaar materieel gewerkt en zijn gevaarlijke stoffen in het spel in een omgeving die niet te vergelijken is met een industrieterrein: de (weers)omstandigheden op zee zorgen voor een niet te negeren toegevoegd risico. De voorgaande risico's zijn bedrijfsrisico's waar de overheid van zegt: geachte bedrijven, prima dat jullie deze activiteiten willen ontplooien, maar jullie zijn zelf ook (deels) verantwoordelijk voor een goed crisisbeheersingsplan met dito middelen. Op het gebied van brandbestrijding is in ieder geval iedere officier opgeleid tot advanced firefighter (
http://www.hzsafety.nl/DRTC/index.php/scheepvaart/advanced-firefighting) en enkele platformen hebben een ziekenboeg met verpleegkundige. Hoe deze zijn uitgerust/georganiseerd durf ik niet te zeggen.
De Bristow SARheli is een equivalent van deze gedachte van gedeelde verantwoordelijkheid: ook het evacueren van gewonde werknemers naar het vaste land, het redden van te water geraakte werknemers en het reageren op overige incidenten horen bij de verantwoordelijkheden van een bedrijf wat er voor kiest om op de Noordzee te opereren. Het is inefficiënt om dit allemaal afzonderlijk te organiseren, vandaar dat zij samen een helikopter betalen via NOGEPA.
De overheid (lees: defensie en kustwacht) heeft middelen ter beschikking om hulpverlening te kunnen uitvoeren op zee. Dit is Nederland als kuststaat ook verplicht. Deze hulp zal ook zeker uitrukken in geval van calamiteiten die de pet van de (uitgebreide) organisatie van de bedrijven zelf te boven gaan.
Er zijn verder geen particuliere bedrijven die planmatig een heli beschikbaar hebben voor SAR taken. Zie voor meer informatie het eerder gelinkte IBP Noordzee.