Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 111831 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #210 Gepost op: 8 augustus 2012, 23:33:47
De maatschappij Bristow vliegt inmiddels niet meer vanaf De Kooij, althans niet op de boorplatformen.
Hoe de Rescue Sea Kings geregeld zijn is mij (nog) onbekend, ik meen dat deze namens de NoGePa zelf ingezet worden maar er is geen Bristow meer op De Kooij.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #211 Gepost op: 9 augustus 2012, 00:58:24
De maatschappij Bristow vliegt inmiddels niet meer vanaf De Kooij, althans niet op de boorplatformen.
Hoe de Rescue Sea Kings geregeld zijn is mij (nog) onbekend, ik meen dat deze namens de NoGePa zelf ingezet worden maar er is geen Bristow meer op De Kooij.

De Rescue Sea King is een verplichting van de overheid. De bedrijven die op de noordzee opereren moeten zelf ook bijdragen aan de veilige werkomgeving van hun werknemers. Hiervoor dient de Sea King. Zie het als een extreme vorm van BHV organisatie ;-)

De bron zal ik morgen even toevoegen aan deze post.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Gast

  • Gast
Reactie #212 Gepost op: 9 augustus 2012, 01:13:45
De bron zal ik morgen even toevoegen aan deze post.

Graag  O0
Ik meen dat het zo zit dat de Nederlandse overheid verplicht is SAR te leveren binnen het Nederlands Continentaal vlak maar door het uitfaseren van de Lynx, de non-inzetbaarheid van de NH90 en de opkomsttijd voor de AB412SP er in overleg met de NoGePa gekozen is voor deze "eigen bedrijfs-SAR"ten behoeve van de platformen in ons economische zone (dus ook het gedelegeerde stuk in Engelse wateren) " met een betere opkomst-tijd, inderdaad een soort van BHV, die daarnaast zelfs voor overige Kustwacht-taken inzetbaar is.
Of de Sea King van Bristow deze taken zal blijven uitvoeren lijkt mij met het verdwijnen van Bristow op De Kooij minder waarschijnlijk, maar dat is speculeren en zal ik één dezer dagen op het werk eens navragen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #213 Gepost op: 9 augustus 2012, 13:07:07
Bij de offshore installaties zijn ook standby rescue schepen verplicht die worden ingezet door de bedrijven. Het lijkt mij dan ook dat een of andere vorm van mogelijke inzet door de lucht ook wel een vereiste zal blijven.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #214 Gepost op: 9 augustus 2012, 17:01:41
Op http://www.savedigiplan.nl/ibp/noordzee/pagina.php staat het incidentsbestrijdingsplan Noordzee. Hierin staan de bijzonderheden over vliegende eenheden in bijlage 5. Hier valt o.a. te lezen dat de Sikorski van bristow als primaire taak heeft medevacs van offshoreplatformen, assistentie bij mob van voorgenoemde en overige calamiteiten in de offshore. Secundair is de algemene reddingstaak via de kustwacht.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #215 Gepost op: 9 augustus 2012, 18:55:25
dus door welke bedrijf worden nu de sar taken verstrekt? NOGEPA huurt de bedrijven in. Ik hoor jullie vertellen dat het een extreme vorm van bhv is, dus betekend dit dat de mannen en vrouwen van de sar helikopters normaliter gewoon op de boorplatformen werkzaam zijn?

Zijn er buiten defensie, nog particuliere search and rescue helikopters inzetbaar? (welk bedrijf en voor waar?)

groeten
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #216 Gepost op: 11 augustus 2012, 19:21:27
dus door welke bedrijf worden nu de sar taken verstrekt? NOGEPA huurt de bedrijven in. Ik hoor jullie vertellen dat het een extreme vorm van bhv is, dus betekend dit dat de mannen en vrouwen van de sar helikopters normaliter gewoon op de boorplatformen werkzaam zijn?

Zijn er buiten defensie, nog particuliere search and rescue helikopters inzetbaar? (welk bedrijf en voor waar?)

groeten

Je moet het zo zien: de BHV in een regulier bedrijf functioneert gewoon op basis van hiervoor opgeleide werknemers die dit inderdaad naast hun reguliere werk doen. In geval van calamiteiten treed er een scenario in werking, de BHV reageert hierop en schakelt zo nodig externe hulp (Brandweer, Ambulance) in. Die is vervolgens binnen afzienbare tijd aanwezig en zal de hulpverlening overnemen.

In de offshore/maritieme sector is dit niet anders, ware het niet dat de hele interne organisatie veel uitgebreider is opgeleid, getraind en uitgerust. De reden hiervoor is eenvoudig: wie ga je bellen en hoe gaat die instantie je bereiken als er iets mis gaat? Met name de petrochemische industrie is een risicosector: er wordt met zwaar materieel gewerkt en zijn gevaarlijke stoffen in het spel in een omgeving die niet te vergelijken is met een industrieterrein: de (weers)omstandigheden op zee zorgen voor een niet te negeren toegevoegd risico. De voorgaande risico's zijn bedrijfsrisico's waar de overheid van zegt: geachte bedrijven, prima dat jullie deze activiteiten willen ontplooien, maar jullie zijn zelf ook (deels) verantwoordelijk voor een goed crisisbeheersingsplan met dito middelen. Op het gebied van brandbestrijding is in ieder geval iedere officier opgeleid tot advanced firefighter (http://www.hzsafety.nl/DRTC/index.php/scheepvaart/advanced-firefighting) en enkele platformen hebben een ziekenboeg met verpleegkundige. Hoe deze zijn uitgerust/georganiseerd durf ik niet te zeggen.
De Bristow SARheli is een equivalent van deze gedachte van gedeelde verantwoordelijkheid: ook het evacueren van gewonde werknemers naar het vaste land, het redden van te water geraakte werknemers en het reageren op overige incidenten horen bij de verantwoordelijkheden van een bedrijf wat er voor kiest om op de Noordzee te opereren. Het is inefficiënt om dit allemaal afzonderlijk te organiseren, vandaar dat zij samen een helikopter betalen via NOGEPA.

De overheid (lees: defensie en kustwacht) heeft middelen ter beschikking om hulpverlening te kunnen uitvoeren op zee. Dit is Nederland als kuststaat ook verplicht. Deze hulp zal ook zeker uitrukken in geval van calamiteiten die de pet van de (uitgebreide) organisatie van de bedrijven zelf te boven gaan.

Er zijn verder geen particuliere bedrijven die planmatig een heli beschikbaar hebben voor SAR taken. Zie voor meer informatie het eerder gelinkte IBP Noordzee.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #217 Gepost op: 17 augustus 2012, 17:35:59
Laatste operationele Lynx terug op De Kooy

Den Helder – De laatste operationele Lynx helikopter is vrijdag teruggekeerd op vliegkamp De Kooy. De heli kwam aan het begin van de middag aanvliegen met een speciale sticker op de kist: “That’s all folks!”.
De Lynx (283) was gestationeerd aan boord van het marinefregat de Hr. Ms. Evertsen, die zaterdag terugkeert in de haven van Den Helder. Omdat het haar laatste officiële vlucht was, toch een bijzonder moment, werd rond 13.00 uur een ‘flyby’ uitgevoerd. Daarbij werd de heli vergezeld door twee Harvards.

Op De Kooy werd vrijdag toch even stilgestaan bij de aankomst van deze helikopter, omdat het de laatste keer was dat een boordhelikopter vanaf een marineschip terugkeerde op het vliegkamp. . De laatste aankomst werd bijgewoond door heel wat medewerkers van De Kooy, in totaal een stuk of zestig. Voor sommige was het toch wel een emotioneel moment en hier en daar werd een traantje weggepinkt.
Echt officieel wordt op De Kooy pas op 11 september afscheid genomen van de Lynx helikopters, die inmiddels zijn opgevolgd door de NH90.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #218 Gepost op: 28 augustus 2012, 12:40:35
DEN HELDER - Door de samenwerking tussen Den Helder Airport en maritiem vliegkamp De Kooy zijn 5500 banen veiliggesteld en kan er weer tien jaar gevlogen worden van en naar Den Helder.
Dat was de boodschap van alle politieke bestuurders maandagmiddag bij de ondertekening van het contract tussen Den Helder Airport en het Rijks vastgoedbedrijf. De overeenkomst die vorig jaar bereikt werd na lang onderhandelen, is nu bekrachtigd door de handtekening van staatssecretaris Frans Weekers van financiën en directeur Conny van den Hoff van de luchthaven.
De ondertekening werd gade geslagen door minister Hans Hillen van defensie die net als de nieuwe commandant van het Defensie Helikopter Commando Jan Willem Westerbeek naar Den Helder was gekomen. Hillen waarschuwde in zijn speech dat de samenwerking niet vrijblijvend is: ,,We zijn aan elkaar gebonden en moeten afspraken nakomen. In deze verkiezingstijd wil ik er voor waarschuwen dat Defensie geen supermarkt is waar partijen ongestraft zaken uit kunnen plukken. De grens van wat we nodig hebben om Nederland te beschermen is bereikt.''

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/article17537133.ece/Den-Helder-Airport-kan-weer-tien-jaar-verder?lref=sp1


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #219 Gepost op: 29 augustus 2012, 19:39:53
Zijn er buiten defensie, nog particuliere search and rescue helikopters inzetbaar? (welk bedrijf en voor waar?)
groeten
De KNRM in onder meer Zeeland (en Stellendam en Ouddorp) oefent wel eens met de firma Noordzee helikopters Vlaanderen, welke onder meer een vestiging heeft op de Maasvlakte. Of zij ook door de Kustwacht ingezet kunnen worden voor SAR taken weet ik niet zeker, maar dat lijkt mij niet onwaarschijnlijk. Overigens wordt er in de Zeeuwse wateren bij een verzoek om SAR luchtsteun veelal een beroep gedaan op Koksijde Rescue met de bekende Seakings, al loopt dat ook op zijn eind, want die worden ook vervangen door de NH-90.

http://www.nhv.be/company.aspx