Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 110838 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #320 Gepost op: 8 juni 2014, 11:58:06
Even een paar cijfers om de omvang van de defensie bezuinigingen duidelijk te maken:

                                                    1990.              2014
Personeel                                  260.000.               41.000
Tanks                                              900.               0
Gevechtsvliegtuigen                         270.               ??
Fregatten.                                        14.                6
Mijnenjagers                                     22.                6
Maritieme Patrouille vliegtuigen          15.                0
Boord helikopter.                               22.                ??

Geen compleet overzicht maar het geeft een aardig idee over de schaal van de afgelopen 30(!) bezuinigingen op defensie.
Tja dan zullen ze zich echt alleen tot de kerntaken kunnen richten.
(En een mijnenjager of patrouilleboot kunnen een Russische Carrier Battle group op de Noordzee niet eens bijhouden en patrouille vliegtuigen (Orion) heeft defensie niet meer dus wordt er maar een Kustwacht vliegtuigje ingezet ...)

Over bezuinigingen defensie heeft overigens al een linkje gelopen:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=51328.200


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #321 Gepost op: 8 juni 2014, 12:12:47
Citaat van: Doruz link=msg=1274276 date=1402221486
Even een paar cijfers om de omvang van de defensie bezuinigingen duidelijk te maken:

                                                    1990.              2014
Personeel                                  260.000.               41.000
Tanks                                              900.               0
Gevechtsvliegtuigen                         270.               ??
Fregatten.                                        14.                6
Mijnenjagers                                     22.                6
Maritieme Patrouille vliegtuigen          15.                0
Boord helikopter.                               22.                ??

Geen compleet overzicht maar het geeft een aardig idee over de schaal van de afgelopen 30(!) bezuinigingen op defensie.
Tja dan zullen ze zich echt alleen tot de kerntaken kunnen richten.
(En een mijnenjager of patrouilleboot kunnen een Russische Carrier Battle group op de Noordzee niet eens bijhouden en patrouille vliegtuigen (Orion) heeft defensie niet meer dus wordt er maar een Kustwacht vliegtuigje ingezet ...)

Over bezuinigingen defensie heeft overigens al een linkje gelopen:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=51328.200

Kortom defensie heeft momenteel met o.a. al die buitenlandse inzetten een veel te grote broek aan.
Een te grote broek zakt af. Dat loopt dus minder makkelijk en levert ook een vreemd schouwspel/indruk.
En om al die sterren en strepen een plaatsje te geven moesten de mouwen worden verlengd, ja met te lange mouwen heb je de handen niet meer vrij.

Maar de JSF (voor vele miljarden en wat daar in de loop der jaren nog bij gaat komen) is in aantocht om precisie bombardementen uit te voeren op groepjes terroristen.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #322 Gepost op: 8 juni 2014, 12:35:27
Citaat van: Thor link=msg=1274279 date=1402222367
Kortom defensie heeft momenteel met o.a. al die buitenlandse inzetten een veel te grote broek aan.
Een te grote broek zakt af. Dat loopt dus minder makkelijk en levert ook een vreemd schouwspel/indruk.
En om al die sterren en strepen een plaatsje te geven moesten de mouwen worden verlengd, ja met te lange mouwen heb je de handen niet meer vrij.

Maar de JSF (voor vele miljarden en wat daar in de loop der jaren nog bij gaat komen) is in aantocht om precisie bombardementen uit te voeren op groepjes terroristen.

Thor, het is politiek Den Haag dat beslist over de inzet/taakstelling van Defensie. De krijgsmacht (in de vorm van de CDS) geeft adviezen, maar als het besluit valt voert men uit. Die taakstelling is niet wezenlijk veranderd in de afgelopen jaren, maar er is wel een behoorlijke klap geld en daarmee middelen af gegaan. Het is dus niet de krijgsmacht die een te ruime broek aan heeft maar met een veel te krappe broek dezelfde taken moet doen. En toch moeten die taken uitgevoerd worden, het primaat ligt bij de politiek. Dat gaat nu, eindelijk, leiden tot het afstoten van taken die niet essentieel door Defensie uitgevoerd moeten worden. Nogmaals: het is een misvatting dat de krijgsmacht beslist aan welke operaties het wel of niet deelneemt. Dat doet de regering. Daar moet dus ook de oplossing gezocht worden, want doelmatiger werken gaat niet zoveel opleveren dat het de pijn wegneemt.

Over die sterren: het aantal hogere officieren is rigoreus teruggebracht in de afgelopen jaren. Compleet non-argument.

Over de JSF: 4 miljard, uitgesmeerd over 20 jaar en afkomstig uit een potje geld dat al jarenlang gereserveerd is voor de vervanging van de F-16, is niet veel geld. De overschrijdingen in zorgkosten, uitkeringsfraudes en infrastructuurprojecten die meermaals over de kop gaan zijn allen op jaarbasis al een veelvoud van dat totale bedrag. Nogmaals, het geld is gereserveerd voor de opvolger van de F-16 en dus niet beschikbaar voor andere doeleinden. De JSF is gewoon het beste toestel momenteel, en daarom kiest men daarvoor.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #323 Gepost op: 8 juni 2014, 12:37:38
En om maar even terug te komen op de Waddeneilanden. De eilanders zullen inventief genoeg zijn als de nood aan de man komt. Dan neem je toch vanaf iets drijvends contact op met de kustwacht. De kustwacht stuurt dan toch direct een of meerdere reddingsboten en een SAR helikopter.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #324 Gepost op: 8 juni 2014, 14:38:50
Citaat van: Thor link=msg=1274288 date=1402223858
En om maar even terug te komen op de Waddeneilanden. De eilanders zullen inventief genoeg zijn als de nood aan de man komt. Dan neem je toch vanaf iets drijvends contact op met de kustwacht. De kustwacht stuurt dan toch direct een of meerdere reddingsboten en een SAR helikopter.

Defensie stopt pas als er een alternatief is, dus het zal allemaal wel loslopen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Madmedic

  • AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
    • Wunsch-Ambulance e.V.
Reactie #325 Gepost op: 8 juni 2014, 23:04:36
Er vanuitgaand dat de Vluchten van de AB 412 die voor "Burgers" gevlogen worden ook gewoon door de ziektekostenverzekering betaald word... gebeurt hier in Duitsland ook... daar komt bijvoorbeeld op het eiland Juist én de Chr 26 én de LL4 én de duitse BW-Seaking (SAR)... en voor het niet urgente "krankentransport" de Heli van de NHC-Helicopter ...en alle vluchten worden gewoon betaald door de "krankenkasse"
ook staan al deze Helis 24/7 paraat...
 
Dus vanwege het "lieve geld" hoefen ze waarscheinlijk niet te stoppen...

Ik denk gewoon das Defensie zich op één typ Heli wil bepreken.., dat dat helaas de NH90 is geworden... tja

Gr.
Marinus


nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #326 Gepost op: 14 juni 2014, 18:33:29
Citaat van: Madmedic link=msg=1274480 date=1402261476
Er vanuitgaand dat de Vluchten van de AB 412 die voor "Burgers" gevlogen worden ook gewoon door de ziektekostenverzekering betaald word... gebeurt hier in Duitsland ook... daar komt bijvoorbeeld op het eiland Juist én de Chr 26 én de LL4 én de duitse BW-Seaking (SAR)... en voor het niet urgente "krankentransport" de Heli van de NHC-Helicopter ...en alle vluchten worden gewoon betaald door de "krankenkasse"
ook staan al deze Helis 24/7 paraat...
 
Dus vanwege het "lieve geld" hoefen ze waarscheinlijk niet te stoppen...

Ik denk gewoon das Defensie zich op één typ Heli wil bepreken.., dat dat helaas de NH90 is geworden... tja

Gr.
Marinus

Geld is zeker wel een reden. Er word elk jaar steeds meer bezuinigt op defensie maar de operationele vraag voor wat betreft helikopters word elk jaar groter. Je zal dan dus keuzen moeten maken.
De NH90 is een prima helikopter voor deze taak en het probleem is ook niet dat het niet kan. Het is simpel weg een te dure heli voor deze taak.


Gast

  • Gast
Reactie #327 Gepost op: 27 juni 2014, 16:18:38
http://www.powned.tv/nieuws/politiek/2014/06/defensie_hoeft_helis_niet_meer.html

Citaat

Vanwege grote problemen met de militaire helikopter NH90 heeft het ministerie van Defensie vrijdag besloten de laatste zeven exemplaren voorlopig niet meer af te nemen.

De toestellen kampen met corrosie en slijtage. Bij de NH90 zijn circa 100 tekortkomingen vastgesteld.

Minister Jeanine Hennis-Plasschaert wil eerst duidelijkheid van de fabrikant NHIndustries over de oplossingen en wie opdraait voor de kosten. Pas daarna mogen de nieuwe toestellen komen, schrijft ze aan de Tweede Kamer.

Daarover moet in het najaar meer duidelijkheid zijn. Defensie heeft in totaal 20 NH90's besteld. Hoeveel de extra kosten bedragen, kan het ministerie nog niet zeggen. (ANP)

Het lijkt de Fyra wel.


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #328 Gepost op: 27 juni 2014, 16:24:30
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1280420 date=1403878718
Het lijkt de Fyra wel.

Volgens mij staat dat ding her en der al bekent als "de vliegende Fyra"  ;D


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #329 Gepost op: 27 juni 2014, 21:08:28
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1280420 date=1403878718
http://www.powned.tv/nieuws/politiek/2014/06/defensie_hoeft_helis_niet_meer.html

Het lijkt de Fyra wel.

Het lijkt er in ieder geval sterk op dat dezelfde fouten door de afnemers zijn gemaakt.
-Uitvoerige tests en proeven doen maar kennelijk de fouten niet constateren en als ze wel werden geconstateerd door de vliegeniers en technici werd hierop door de kopers geen of onvoldoende actie op ondernomen.
-Het apparaat overnemen terwijl er 100 gebreken aan zitten.

Je neemt toch pas iets over als alles in orde is gemaakt en niet eerder.