Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 110841 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #70 Gepost op: 25 november 2010, 22:21:49
Minister informeert parlement over helikopterproject
24 november 2010, 15.30 uur

Minister Hans Hillen heeft vandaag de tiende jaarrapportage van het helikopterpoject NH-90 naar de Tweede Kamer gestuurd. Hij draagt daarin onder meer een oplossing aan voor problemen met puntbelasting van het vloeroppervlak. Nederland heeft 20 toestellen besteld.

De bewindman informeert het parlement verder over abseil-mogelijkheden vanuit de NH-90 en de extra kosten die met het project zijn gemoeid door gewijzigde Europese btw-regelgeving.

Tijdelijk
In de rapportageperiode, die loopt van 1 juli 2009 tot 1 juli 2010, werden de eerste toestellen in een tijdelijke configuratie geleverd. Deze zogenoemde NATO Frigate Helicopter MOC, kan worden gebruikt voor initiële opleidingen en training, wat de gevolgen van eerdere vertragingen beperkt.

Taken
Na levering van de definitief gecertificeerde helikopters, vanaf begin 2012, neemt de NH-90 successievelijk het werk van de Lynx-helikopter over. Eerst zijn dat search and rescue-, kustwacht- en militaire bijstandtaken. Later volgt ook het werk aan boord van schepen.

Variant
Het project NH-90 is een Europees samenwerkingsverband voor de ontwikkeling en productie van een middelzware helikopter in een variant voor maritieme operaties en een variant voor transporttaken. Nederland neemt sinds 1991 met Duitsland, Frankrijk, Italië, Portugal en vanaf 2007 ook met België deel in het eerste type toestel.

bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2010/11/24/46175755/Minister_informeert_parlement_over_helikopterproject
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #71 Gepost op: 28 november 2010, 14:09:51
Ik zag een documentaire over de grensbewaking bij Griekenland door Eurolanden geleverde apparatuur en grenswachten. Er stond een auto met een camera, die kilometers in de rondte keek en een zwartwit beeld gaf van de omgeving in een warmtebeeld. Dwars door bomen heen zag je zwarte stipjes, dat waren zijn collega's.De operator: "deze 12 kilometer daar komt niemand meer ongezien door heen..."
Is deze apparatuur vergelijkbaar met wat in deze heli's zit?

Ik heb die documantaire niet gezien maar volgens mij komt dat overeen met de FLIR camera's in de nieuwe helikopters en die ook in de Bristow kist zit.
En dan krijg je zoiets:

Day 4: Coast Guard Interdicts Two Drug Boats - 2009 Video of the Year Nominee

 O0


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #72 Gepost op: 8 december 2010, 00:16:17
200ste Reddingsvlucht met AB-412 helikopter
7 december 2010, 11.26 uur

De 3 AB-412 reddingshelikopters van de Koninklijke Luchtmacht hebben dit jaar bij elkaar al 200 reddingsvluchten uitgevoerd. De 200ste vlucht vond zaterdagnacht plaats. Een zwangere vrouw moest met spoed van Ameland naar Medisch Centrum Leeuwarden. De vrouw beviel daar van een gezonde dochter. Ook de moeder maakt het goed.

Dit jaar is er vaker een beroep gedaan op reddingshelikopters van Defensie dan vorig jaar. De AB-412’s hebben overigens in geen van de voorgaande jaren zoveel reddingsvluchten gehaald.



Reddingsacties
Tijdens een reddingsvlucht begin dit jaar werden 2 personen van een brandende vissersboot gehaald. In april bracht een AB-412 na een auto-ongeluk op Terschelling 2 jonge kinderen naar Universitair Medisch Centrum Groningen. In mei hees de helikopterbemanning een 62-jarige vrouw van een zeiljacht en vervoerde haar naar het vasteland. Op 9 augustus redden zij een man van een zinkende boot en de dag daarop haalden ze een afgedreven parachutist uit het water.

303 Squadron
De Tweeties, zoals de gele reddingshelikopters ook wel worden genoemd, zijn gestationeerd op Vliegbasis Leeuwarden bij 303 Squadron. Die eenheid heeft als hoofdtaak om te water geraakte vliegers op te pikken. Het patiëntenvervoer van de Waddeneilanden naar het vasteland is een andere belangrijke taak. Het 303 Squadron vierde vorig jaar zijn 50-jarig bestaan.

Andere Reddingshelikopters
Op Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder staan ook reddingshelikopters van Defensie klaar. Deze maritieme Lynx-helikopters worden voor dezelfde reddingstaken ingezet als de AB-412’s.

Reddingshelikopters van Defensie staan 7 dagen per week, 24 uur per dag klaar. De helikopters maken deel uit van het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht.

bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2010/12/07/46176198/200ste_Reddingsvlucht_met_AB_412_helikopter

Ik zeg schrappen die gasten. Ze hebben 'maar' gemiddeld twee keer in de drie dagen een reddingsvlucht ::) juhf bkll :P
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #73 Gepost op: 17 december 2010, 16:34:03
In het maandblad Zeilen staat deze maand een mooi artikel over heli reddingen en op hun wesite een geinig filmpje:

http://www.zeilen.nl/

 3hj 3hj


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #74 Gepost op: 28 december 2010, 17:07:41
In het kader van bezigheidstherapie ben ik even aan het tekenen geweest. Al is het denk ik niet waarschijnlijk dat de kisten daadwerkelijk in kustwachtkleuren uitgevoerd gaan worden

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #75 Gepost op: 5 januari 2011, 12:53:24
Drukke feestdagen voor reddingshelikopters Defensie
31 december 2010, 13.11 uur
Voor de Lynx en AB-412-reddingshelikopters van Defensie is de periode van kerst tot oud en nieuw niet ongemerkt voorbij gevlogen. De helikopters werden de afgelopen dagen 5 keer ingezet voor patiëntenvervoer.
Op eerste kerstdag vervoerde een AB-412 van Vliegbasis Leeuwarden een patiënt met hartproblemen van Terschelling naar Medisch Centrum Leeuwarden.  Afgelopen maandag werden zowel de Lynx-reddingshelikopter van Maritiem Vliegkamp de Kooij als de AB-412 van Leeuwarden ingezet. De Lynx voor een medische evacuatie vanaf een boorplatform op ruim 60 kilometer voor de kust bij Den Helder. Een patiënt met een epileptische aanval werd door de AB-412 bracht van Terschelling naar het MCL.
Op 28 en 29 december hebben de reddingshelikopters van het Defensie Helikopter Commando vluchten uitgevoerd voor 2 patiënten; een met een longontsteking en de ander met hartklachten.
Reddingshelikopters Defensie
De AB-412’s op Vliegbasis Leeuwarden en de Lynx-reddingshelikopters op Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder staan dag en nacht paraat voor zogenoemde search and rescue taken. De toestellen maken deel uit van het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht.
 O0


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #76 Gepost op: 9 januari 2011, 21:35:37
Defensie houdt (sinds dit jaar?) een mooie tijdbalk bij met alle SAR inzetten :)

Zie: http://www.defensie.nl/nationale_taken/reddingshelikopters


In een artikel over invoering van de NH-90 heb ik één en ander gevonden over hoe de nieuwe organisatie eruit komt te zien. Hieronder volgt een aantal zaken die voor de SAR-heli's relevant zijn. Wellicht bij sommigen al bekend.

Het 7 squadron, die voorheen ook de SAR operaties uitvoerde, wordt/is het maritiem opleidings- en expertisesquadron van het DHC.

Het 860 squadron zal alle NH-90 NFH (Nato Frigate Helicopter) operaties uitvoeren.
- Binnen vlucht 1 het operationele deel van alle boordvluchteenheden (aan boord van fregatten etc.)
- Binnen vlucht 2 wordt een vijftal SAR crews ondergebracht

Het 300 squadron op Gilze-Rijen zal de TNFH operaties uitvoeren.

SAR operaties met de NH-90 worden vanaf De Kooy binnen de gehele Nederlandse Search & Rescue Responsibility Region uitgevoerd. De heli moet maximaal 90 minuten na alarmering ter plaatse zijn en ten minste 16 personen aan boord kunnen nemen. Dit moet dag en nacht kunnen worden uitgevoerd, tot en met windkracht 10 en/of seastae 6. Het operationele bereik moet groot genoeg zijn om zonder bij te tanken in één keer het gehele Continentale Plat af te dekken (tot 176 NM). De heli moet daarbij in staat zijn om 90 minuten on station te blijven.

Het patiëntenvervoer vanaf de Wadden zal 24/7 vanaf De Kooy uitgevoerd worden. De alert-tijden voor de bemanning zijn overdag maximaal 20 minuten en 's nachts maximaal 60 minuten. De vliegtijd naar de eilanden komt daar dus nog bij.

Bemanning:
  - Gezagvoerder
  - Vlieger of tactical coördinator (tacco)
  - Cabin operator
afhankelijk van de missie aangevuld met:
  - Helikopterredder
  - Arts of verpleegkundige

Het volledige artikel is hier te lezen: http://www.nederlandseofficierenvereniging.nl/Carre/2009/november/Ca200911039.pdf
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #77 Gepost op: 13 januari 2011, 20:47:24
Hoewel de Kooy bij Den Helder een aardig eindje van Zeeland is zal ook daar regelmatig de NH90 te zien zijn bij SAR operaties aangezien ook de Belgen op Kokzijde over gaan op de NH90:

NH Industries NH90
In 2003, begon defensie met een competitie om de oude Seakings en Alouette III helikopters te vervangen. eerst was er sprake van 22 stuks, maar door bezuinigingen en een beperkt budget is dat verminderd naar 18, dan 12 en uiteindelijk 8 stuks. mogelijke deelnemers waren de Eurocopter EC225 Super Puma, CH-47F Chinook, S-70 Blackhaws/seahawk, AW101 Merlin en de NH90. in 2004 raakte het bekend dat er 2 helikopters waren uitverkozen als mogelijke vervangers, de AW101 en de NH90. toen bleek dat in 2005 de AW101 te groot was om aan boord van de pas aangekocht M-fregatten te staan, werd de NH90 verkozen om de Seaking te vervangen, dat nieuws raake bekend in december 2005, maar wegens politieke problemen, was het pas op de Luchtvaarshow van Le Bourget (parijs) in 2007 dat het contract werd getekend voor de bestelling van 8 NH90 met een optie op 2 toestellen, de order bestaat uit 4 NFH (Nato Frigate Helicopter), 4 TTH (Tactical Transport Helicopter) en 2 TTH's in optie.


 O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #78 Gepost op: 15 januari 2011, 13:53:24
Medische evacuatie vanaf cruiseschip, 15 januari 2011

Hedenochtend omstreeks 10.00 uur heeft het onder de vlag van de Bahama’s varende cruiseschip Boudicca via het Kustwachtcentrum te Den Helder contact gezocht met een arts van de Radio Medische Dienst van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij.Aan boord van het cruiseschip bleek een bemanningslid met de Filippijnse nationaliteit onwel geworden. De arts van de Radio Medische Dienst achtte controle in een ziekenhuis noodzakelijk.
Het Kustwachtcentrum is daarop verzocht een medische evacuatie uit te laten voeren. Door het Kustwachtcentrum is de NOGEPA Offshore Search And Rescue helikopter ingezet om de patiënt te evacueren. De patiënt is rond 11.45 uur van boord van het cruiseschip gehaald. Het cruiseschip Boudicca voer op dat moment op de Noordzee, zo’n 25 kilometer noord van Ameland. De SAR helikopter vervoert de patiënt naar het Maritiem Vliegkamp De Kooij nabij Den Helder. Met een ambulance zal de patiënt vervolgens verder worden vervoerd naar het Gemini Ziekenhuis in Den Helder.
www.kustwacht.nl

 O0


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #79 Gepost op: 16 januari 2011, 15:30:39
Ik was altijd zo verbaasd als er weer zo krampachtig werd gedaan door de marine en luchtmacht over het meevliegen in- en hangen onder hun helicopters. Ik begrijp nu alles veel beter.

Vertel eens? ::)