Toekomst van de SAR helicopters in Nederland

Auteur Topic: Toekomst van de SAR helicopters in Nederland  (gelezen 110845 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #80 Gepost op: 16 januari 2011, 22:45:03
De marine en de luchtmacht oefenen alleen met bepaalde aangewezen partners. Ook toen ik jaren geleden een aantal jaren achtereen sponsor en organisator van een evenement (het slokker Sport en water spektakel) was in Huizen waarbij defentie aan personeelswerving mocht doen en een demonstratie mocht geven, mocht niemand van ons in de buurt van de helicopters komen, laat staan meevliegen. Dit was een verzekeringskwestie. Ook nu is het uitgesloten dat daar een raadslid even mee mag in de heli.

Een verstandige houding blijkt nu.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #81 Gepost op: 17 januari 2011, 11:57:24
Een verstandige houding blijkt nu.

Lijkt me niet meer dan normaal dat 'even' meevliegen niet kan voor jan en alleman. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #82 Gepost op: 17 januari 2011, 22:02:22
Lijkt me niet meer dan normaal dat 'even' meevliegen niet kan voor jan en alleman. ;)



Precies, en dat voornamelijk in verband met het vermijden van claims. Iemand die meevliegt, of onder de heli hangt dient de goedkeurng van de verzekering te hebben.

Deze opmerking plaatste ik bij het zomaar in de boot meenemen van gasten door reddingsbrigades, zonder daarbij te letten op de risico's die je als vereniging loopt. Ik heb me er ook wel eens op betrapt dat wat voor mij een ontspannen tochtje was, voor een ander een uiterste krachtsinspanning vergde. Een agent die een keer met ons meeging, hield maanden last van z'n rug.
Nu mag niet zomaar idereen meer met ons mee, het risico is te groot.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #83 Gepost op: 25 januari 2011, 17:32:47
Maritieme helikopter haalt opvarende van marineschip
25 januari 2011, 16.35 uur
Een Lynx maritieme helikopter van het Maritiem Vliegkamp De Kooy heeft vanmorgen een opvarende met interne bloedingen van de Hr. Ms. Middelburg geëvacueerd.
Het marineschip bevond zich op ongeveer 65 kilometer ten westen van Den Helder toen de oproep om medisch assistentie werd gedaan. Het Kustwachtcentrum Nederland schakelde vervolgens de helikopter van Defensie in die een arts en een heliredder aan boord afzette. Na onderzoek werd de patiënt overgevlogen naar Maritiem Vliegkamp de Kooij, waarna hij per ambulance naar het ziekenhuis in Den Helder is vervoerd.
Search and Rescue
De Defensiehelikopters op Maritiem Vliegkamp De Kooy worden ingezet voor maritieme gevechts- en amfibische taken vanaf marineschepen en voor transporttaken. Daarnaast worden zij, net als de AB-412-reddingshelikopter op Vliegbasis Leeuwarden, ingezet voor Search and Rescue taken en voor patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden. Hiervoor staan zij 7 dagen per week, 24 uur per dag paraat. De helikopters vallen onder het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht.
www.mindef.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #84 Gepost op: 29 januari 2011, 15:57:36
Mooi filmpje over de (NOGEPA/Bristow) Coastguard WB helikopter tijdens een oefening met de highline methode vanaf een zeiljacht:

Heliredding

 O0 O0 O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #85 Gepost op: 30 januari 2011, 15:00:50
ik vind het niet zo geweldig, een beetje alsof het gemaakt is voor domme watersporters. Ik zie de reden voor het uitgesproken mayday niet, noch de noodzaak inzet van de heli komt in de video naar voren.
Is het normaal dat zo'n man met zijn rug naar beneden aan dek gelierd wordt?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #86 Gepost op: 30 januari 2011, 15:49:45
ik vind het niet zo geweldig, een beetje alsof het gemaakt is voor domme watersporters. Ik zie de reden voor het uitgesproken mayday niet, noch de noodzaak inzet van de heli komt in de video naar voren.
Is het normaal dat zo'n man met zijn rug naar beneden aan dek gelierd wordt?

Er had inderdaad wat meer uitleg in gegeven kunnen worden voor instructie doeleinden.
Toch heeft het voor de zeilers wel degelijk zijn meerwaarde want vergeet niet dat de gemiddelde zeezeiler nog nooit een medevac met een helikopter heeft mee gemaakt cq gezien dus dan geeft dit filmpje toch al een aardige indruk wat te verwachten.

De heliredder komt niet standaard achteruit met zijn rug eerst aan boord maar aangezien deze aan een vrij draaiende 'wartel ' hangt gebeurd dit regelmatig. Vrij hangend kun je zelfs in een soort 'spin'  terecht komen wat je kunt voorkomen door bijv. een hand/arm iets uit te steken.
In een sling heb je hier minder last van.

Er is een prachtige nederlandse (Marine& KNRM) film instructie film over de Highline methode maar helaas heb ik die nog niet op het net kunnen vinden.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #87 Gepost op: 31 januari 2011, 17:57:07
Er had inderdaad wat meer uitleg in gegeven kunnen worden voor instructie doeleinden.
Toch heeft het voor de zeilers wel degelijk zijn meerwaarde want vergeet niet dat de gemiddelde zeezeiler nog nooit een medevac met een helikopter heeft mee gemaakt cq gezien dus dan geeft dit filmpje toch al een aardige indruk wat te verwachten.

De heliredder komt niet standaard achteruit met zijn rug eerst aan boord maar aangezien deze aan een vrij draaiende 'wartel ' hangt gebeurd dit regelmatig. Vrij hangend kun je zelfs in een soort 'spin'  terecht komen wat je kunt voorkomen door bijv. een hand/arm iets uit te steken.
In een sling heb je hier minder last van.

Er is een prachtige nederlandse (Marine& KNRM) film instructie film over de Highline methode maar helaas heb ik die nog niet op het net kunnen vinden.

Meer uitleg waarom in dit geval -nota bene onder auspiciën van de KNRM!- voor iemand die kennelijk niet lekker is geworden een May Day wordt uitgezonden, met daarin alleen de naam van het schip en de positie.
Ook wordt niet verteld waarom alleen op het fok gezeild wordt, (al is het maar even met een onderschrift) een gemiste kans. De reddingsboot vaart daar omdat dit bij bij een dergelijke oefening verlangd wordt, met het toch zo in beeld brengen van de reddingsboot krijgt deze een hoog voor spek en bonen gehalte. In mijn ogen had hier meer uitgehaald kunnen worden met wat uitvoeriger en juistere informatie, een KNRM en blad zeilen waardig...

Laat dan alleen zien hoe je een heliredder aan boord zet en er weer van af haalt, zonder die poespas.


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #88 Gepost op: 12 februari 2011, 16:03:17
Ik volg momenteel de opleiding tot verpleegkundige niv. 4. Lijkt me ontzettend mooi werk om als vpk op de sar te gaan werken(In de toekomst worden alle winchmannen/vrouwen vpk gekwalificeerd heb ik vernomen).

groet
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #89 Gepost op: 12 februari 2011, 18:13:22
(In de toekomst worden alle winchmannen/vrouwen vpk gekwalificeerd heb ik vernomen).

Dan ben ik heel benieuwd waar je dat vandaan hebt :) In een artikel over de nieuwe heli's staat namelijk het volgende:

Bemanning:
  - Gezagvoerder
  - Vlieger of tactical coördinator (tacco)
  - Cabin operator
afhankelijk van de missie aangevuld met:
  - Helikopterredder
  - Arts of verpleegkundige

Het één hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten, het kan best zijn dat die helikopterredders ook opgeleid moeten zijn tot verpleegkundige. Ik had er nog niet van gehoord in ieder geval.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s