Hier in de VRBZO waren afgelopen jaren "met stille trom"al een viertal hv s afgevoerd en niet meer vervangen.Betreffende gemeentes worden bestreken door de HVs met beroepsbezetting uit Eindhoven en Helmond en dat werkt prima.
Vroeger had bijna elke serieuze gemeente een HV nodig. Een standaard TS had toen namelijk nog amper tot geen redgereedschap en was puur bedoeld voor brandbestrijding. Door de jaren heen werden spullen beter en kleiner en werden de auto's beter bepakt. Ineens paste daar ook HV gereedschap in. De HV's werden minder nodig maar stonden nog altijd op de kazernes. Wanneer deze voertuigen op leeftijd waren werden ze vaak gewoon vervangen. Er was immers al een HV, dus de discussie over noodzaak voerde de meeste gemeentes niet. Het voertuig was 15 jaar terug immers nodig geschat, dus zal nu nog steeds wel nodig zijn.
Tegenwoordig is de HV bijna nooit meer nodig. Bijna alle ongevallen kunnen door een TS behandeld worden. Nu de regionalisering rond is en men opnieuw is gaan kijken naar nut en noodzaak van alle voertuigen. Daaruit bleek dat de HV in steeds beperktere maatregelen nodig was.
En zo verdwijnen de HV's langzaam uit het straatbeeld. Je kunt er vanuit gaan dat over een jaar of 20 HV's bijna alle HV's welke vervangen worden grote HV-1's of HV-2's worden. Bepakt met zwaarder gereedschap welke meer geschikt is voor grote en zware hulpverleningen zoals ongevallen met vrachtwagens, treinen, vliegtuigen en andere bijzondere voertuigen.
In mijn ogen is het verdwijnen van de vele HV's in de landen geen groot probleem. Het zijn mooie handige voertuigen, maar als er dan toch bezuinigd moet worden op voertuigen is de HV een hele goeie optie. Ik zie liever 2 HV's verdwijnen dan 1 Hoogwerker of TS. Uitgezonderd de plekken waar alle kleine HV's reeds uitgefaseerd zijn zoals Zuid-Holland-Zuid. Daar kan dat natuurlijk niet meer en is nog verder bezuinigen en afstoten van HV's niet meer mogelijk.