Plaatsingsbeleid politiemedewerkers Zeeland West-Brabant onverantwoord

Auteur Topic: Plaatsingsbeleid politiemedewerkers Zeeland West-Brabant onverantwoord  (gelezen 9065 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2014, 01:20:59
Citaat van: Tony-cc link=msg=1301052 date=1412896205
Een 'uurtje' reistijd vind ik eerlijk gezegt ook wel meevallen (Afhankelijk van hoe lang je dienst duurt natuurlijk. Bij een 9 of 10 uurs dienst is dat anders dan als je 12,14 of meer uren draait... :-\)

Ik hoor hier in de buurt nog wel eens de verhalen van de korte nachtjes.

De dienst loopt dan bijvoorbeeld van 15:00 tot 23:00. Dezelfde agent komt om 07:00 of 08:00 weer in dienst en moet dan weer tot 15:00. Hij heeft dus 9 uur de tijd om uit te rusten. Wanneer er echter om 22:50 een verkeersongeval binnenkomt moet die agent er nog wel op uit. Tegen de tijd dat men dan terug is op bureau en alle papieren ingevuld zijn is het 01:30 als men geluk heeft.

De betreffende agent heeft dan dus van 01:30 tot 08:00 de tijd om naar huis te gaan en voldoende uit te rusten voor zijn volgende dienst. Voor een agent die in hetzelfde dorp woont als hij of zij werkt is dat al erg kort. Maar als je dan ook nog 200 kilometer moet reizen heb je nog amper tijd over om te slapen. Dat lijkt me voor je volgende dienst en terugreis inderdaad niet bevordelijk. In zekere zin rij je dan terug na 24 uur alleen werken en rijden. Dat moet in een uitzonderingsgeval wel een keertje kunnen, maar dat hoort geen gewoonte te zijn. Zeker niet voor iemand die bij de politie werkt. In dat werk moet je op elkaar kunnen vertrouwen, scherp en alert kunnen zijn. Als dat door vermoeidheid niet lukt..... Tja, dat snapt iedereen hier verder wel.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


KevinK

  • Aspirant hoofdagent Amsterdam 1441
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
  • Assumption is the mother of all fuckups
Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2014, 09:31:03
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1301053 date=1412896859
Ik hoor hier in de buurt nog wel eens de verhalen van de korte nachtjes.

De dienst loopt dan bijvoorbeeld van 15:00 tot 23:00. Dezelfde agent komt om 07:00 of 08:00 weer in dienst en moet dan weer tot 15:00. Hij heeft dus 9 uur de tijd om uit te rusten. Wanneer er echter om 22:50 een verkeersongeval binnenkomt moet die agent er nog wel op uit. Tegen de tijd dat men dan terug is op bureau en alle papieren ingevuld zijn is het 01:30 als men geluk heeft.

De betreffende agent heeft dan dus van 01:30 tot 08:00 de tijd om naar huis te gaan en voldoende uit te rusten voor zijn volgende dienst. Voor een agent die in hetzelfde dorp woont als hij of zij werkt is dat al erg kort. Maar als je dan ook nog 200 kilometer moet reizen heb je nog amper tijd over om te slapen. Dat lijkt me voor je volgende dienst en terugreis inderdaad niet bevordelijk. In zekere zin rij je dan terug na 24 uur alleen werken en rijden. Dat moet in een uitzonderingsgeval wel een keertje kunnen, maar dat hoort geen gewoonte te zijn. Zeker niet voor iemand die bij de politie werkt. In dat werk moet je op elkaar kunnen vertrouwen, scherp en alert kunnen zijn. Als dat door vermoeidheid niet lukt..... Tja, dat snapt iedereen hier verder wel.  :)

Wettelijk gezien is het voorbeeld wat je hierboven genoemd hebt, in strijd met de arbeidstijdenwet. Dus het lijkt mij dat je je indien je in de positie zoals hierboven omschreven, je jezelf hierop kunt beroepen en 8 uur rusttijd kunt nemen. Alsnog niet veel, indien je 200km te reizen hebt, maar alle beetjes helpen op dat moment denk ik  ;)

Arbeidstijdenwet artikel 5:3 lid 2
 De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder een onafgebroken rusttijd heeft van ten minste 11 uren in elke aaneengesloten periode van 24 uren, welke rusttijd eenmaal in elke aaneengesloten periode van 7 maal 24 uren mag worden ingekort tot ten minste 8 uren, indien de aard van de arbeid of de bedrijfsomstandigheden dit met zich brengen.
Solliciatie Hoofdagent vanuit HTV-P - Amsterdam


Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2014, 10:32:04
Citaat van: Tony-cc link=msg=1301035 date=1412886428
Daarbij, als je 200 km in een uur zou redden zoals je aangeeft dan zou je dus op een compleet lege weg continue 200 km/uur moeten rijden...  98uiye

Waar heb ik dat gezegd? Ik vroeg me af of je in een uur van werk naar huis kon rijden in deze casus. Een gemiddelde van 100 km/u leek mij redelijk.

De ANPV maakt er '200 km van om je werk te komen'. Klinklare onzin! Dat is de afstand heen en terug.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #13 Gepost op: 10 oktober 2014, 10:49:46
Citaat van: KevinK link=msg=1301066 date=1412926263
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1301053 date=1412896859
Ik hoor hier in de buurt nog wel eens de verhalen van de korte nachtjes.

De dienst loopt dan bijvoorbeeld van 15:00 tot 23:00. Dezelfde agent komt om 07:00 of 08:00 weer in dienst en moet dan weer tot 15:00. Hij heeft dus 9 uur de tijd om uit te rusten. Wanneer er echter om 22:50 een verkeersongeval binnenkomt moet die agent er nog wel op uit. Tegen de tijd dat men dan terug is op bureau en alle papieren ingevuld zijn is het 01:30 als men geluk heeft.

De betreffende agent heeft dan dus van 01:30 tot 08:00 de tijd om naar huis te gaan en voldoende uit te rusten voor zijn volgende dienst. Voor een agent die in hetzelfde dorp woont als hij of zij werkt is dat al erg kort. Maar als je dan ook nog 200 kilometer moet reizen heb je nog amper tijd over om te slapen. Dat lijkt me voor je volgende dienst en terugreis inderdaad niet bevordelijk. In zekere zin rij je dan terug na 24 uur alleen werken en rijden. Dat moet in een uitzonderingsgeval wel een keertje kunnen, maar dat hoort geen gewoonte te zijn. Zeker niet voor iemand die bij de politie werkt. In dat werk moet je op elkaar kunnen vertrouwen, scherp en alert kunnen zijn. Als dat door vermoeidheid niet lukt..... Tja, dat snapt iedereen hier verder wel.  :)
Wettelijk gezien is het voorbeeld wat je hierboven genoemd hebt, in strijd met de arbeidstijdenwet. Dus het lijkt mij dat je je indien je in de positie zoals hierboven omschreven, je jezelf hierop kunt beroepen en 8 uur rusttijd kunt nemen. Alsnog niet veel, indien je 200km te reizen hebt, maar alle beetjes helpen op dat moment denk ik  ;)

Arbeidstijdenwet artikel 5:3 lid 2
 De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder een onafgebroken rusttijd heeft van ten minste 11 uren in elke aaneengesloten periode van 24 uren, welke rusttijd eenmaal in elke aaneengesloten periode van 7 maal 24 uren mag worden ingekort tot ten minste 8 uren, indien de aard van de arbeid of de bedrijfsomstandigheden dit met zich brengen.

Er is echter nog iets. Het "korte nachtje", dus 8 uur rust tussen de avond- en de daarop volgende ochtend-dienst, mag niet ingepland worden. De LAR (die in de CAO 2012-2014 nog steeds geldig is), zegt dat er in het rooster 11 uur rust gepland moet worden. In de uitvoering, dus zoals in dit voorbeeld overwerk doordat een dienst uitloopt, mag pas de uiterste norm van 8 uur opgezocht worden.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #14 Gepost op: 10 oktober 2014, 10:57:00
Citaat van: Senior GGP link=msg=1301072 date=1412929924
De ANPV maakt er '200 km van om je werk te komen'. Klinklare onzin! Dat is de afstand heen en terug.

Er wordt gezegd dat het "soms meer dan 200 km per dienstreis bedraagt". Als ik kijk naar de uiterste grenzen van de regio, dan is het zeer wel mogelijk dat het dus (soms) wel degelijk gaat om een enkele reisafstand van 200 km, dus 200 km heen en 200 km terug.


Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Reactie #15 Gepost op: 10 oktober 2014, 11:03:43
Citaat van: scorpio link=msg=1301080 date=1412931420
Er wordt gezegd dat het "soms meer dan 200 km per dienstreis bedraagt". Als ik kijk naar de uiterste grenzen van de regio, dan is het zeer wel mogelijk dat het dus (soms) wel degelijk gaat om een enkele reisafstand van 200 km, dus 200 km heen en 200 km terug.

Echter worden er (gelukkig!) geen plaatsingen gedaan van de ene hoek van de eenheid naar de andere!


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #16 Gepost op: 10 oktober 2014, 12:03:08
Citaat van: Senior GGP link=msg=1301083 date=1412931823
Echter worden er (gelukkig!) geen plaatsingen gedaan van de ene hoek van de eenheid naar de andere!

In het interview bij Omroep Zeeland heeft Geert Priem het over "na de nachtdienst 150 km in de auto"

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2014-10-09/750027/lange-reistijden-politie-leiden-tot-ongelukken#.VDet_E1O7IV


Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Reactie #17 Gepost op: 10 oktober 2014, 12:11:29
Vlissingen - Tilburg is ongeveer 129 kilometer...

Ik heb nog van niemand gehoord dat ze vanuit Tilburg in Zeeland zijn geplaatst...


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #19 Gepost op: 10 oktober 2014, 13:36:55
Dit is een probleem voor heel nederland en niet alleen voor de politie, en zeker niet alleen voor de regio ZWB. Ik heb ook collega's gekend die tussen de anderhalf en 2 uur aan enkele reis woon-werk hadden (dus meer als 3 uur reistijd op 1 dienstdag). Dit was omdat zij op dat moment geen aanstelling konden krijgen in de buurt van hun woonplaats, daarom geplaatst werden op een locatie met de garantie dat zij binnen korte tijd op de eigenlijke plaats terecht konden. Dit heeft meer als 5 jaar geduurd nadat ze er zelf achteraan moesten.

Daarnaast is het ook een beetje het kip en het ei verhaal. In sommige gevallen solliciteren mensen op een functie of een plek die kwa werk heel leuk is, maar er voor zorgt dat ze veel reistijd hebben. Dit is in mijn ogen dan eigen verantwoordelijkheid, want je kan er voor kiezen om op een andere locatie/regio te gaan werken of naar een andere woonplaats te gaan kijken. Wat ik echter wel schadelijk vind is als er van dienstwegen besloten word om mensen te plaatsen op een plek waarvan men er uit kan gaan dat dit onevenredige reiskilometers oplevert.

Uiteraard zal men kijken waar de mensen het meest nodig zijn, maar om mensen zomaar veel kilometers te laten maken is onverantwoord. Zeker als men als overheid uitstraalt dat ze fitte en gezonde mensen in dienst willen hebben die in een split-second beslissingen kunnen maken.

En nog even wat betreft de werktijden. Ja dat is allemaal leuk en aardig, maar de politie is al eerder beboet door de arbeidsinspectie omdat men zich hier niet aan houd. En zo zijn er diverse andere diensten waarbij men iets soepeler omgaat. En daarbij zullen de mensen vaak geen nee zeggen omdat ze het werk graag doen. En zeker bij een dienst als politie zal het eerder regel dan uitzondering zijn dat er overgewerkt moet worden. En dan kan het soms nog wel eens krap worden qua rusttijden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v