Plaatsingsbeleid politiemedewerkers Zeeland West-Brabant onverantwoord

Auteur Topic: Plaatsingsbeleid politiemedewerkers Zeeland West-Brabant onverantwoord  (gelezen 9066 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #20 Gepost op: 10 oktober 2014, 13:42:26
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1301108 date=1412941015
Wat ik echter wel schadelijk vind is als er van dienstwegen besloten word om mensen te plaatsen op een plek waarvan men er uit kan gaan dat dit onevenredige reiskilometers oplevert.
En dan kost het ook nog eens een hoop geld aan reiskostenvergoedingen in een tijd dat ook de politie flink moet snijden in de budgetten.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #21 Gepost op: 10 oktober 2014, 14:32:49
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1301108 date=1412941015
Wat ik echter wel schadelijk vind is als er van dienstwegen besloten word om mensen te plaatsen op een plek waarvan men er uit kan gaan dat dit onevenredige reiskilometers oplevert.

Dat is op zich natuurlijk een goede insteek. Maar wat is dan de oplossing? In dit geval zijn er dus (nieuwe) agenten beschikbaar in Noord Brabant, en zijn er agenten nodig in Zeeland. Dan kan je die (nieuwe) agenten dus wel dicht(er) bij hun eigen woonplaats in Noord Brabant laten werken. maar daarmee wordt het tekort aan agenten in Zeeland niet opgelost, en creëer je "overschot" in een andere regio. Om dat op te lossen zouden andere (oudere) collega's, die wellicht al jarenlang dicht bij huis in Brabant wonen en werken, maar dichterbij Zeeland wonen als de nieuwe collega's, een andere werkplek (in Zeeland) moeten krijgen, waardoor hun reistijd dus ook (veel) meer wordt. Dan krijg je bij elke in of uitstroom van personeel een stoelendans. En dan zijn er waarschijnlijk weer andere agenten die het onrecht wordt aangedaan omdat zij meer reiskilometers/tijd moeten maken.

Citaat van: Red link=msg=1301109 date=1412941346
En dan kost het ook nog eens een hoop geld aan reiskostenvergoedingen

Dat is wel een erg simpele redenering. Als er niet genoeg agenten zijn in een bepaalde regio, in dit geval Zeeland, dan zullen er dus meer reiskilometers, en daarmee gepaard gaande vergoedingen, gemaakt moeten worden. Of dat nu is door een kleine groep werknemers veel kilometers, of een (veel) grotere groep minder kilometers maar meer dan men gewend was, te laten maken, het worden er meer. Het zou best ook nog wel eens zo kunnen zijn dat de door mij genoemde optie juist nog meer kilometers in totaal oplevert als de huidige situatie, ze worden dan alleen beter verdeeld over meer agenten.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #22 Gepost op: 10 oktober 2014, 14:46:54
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1301108 date=1412941015
En nog even wat betreft de werktijden. Ja dat is allemaal leuk en aardig, maar de politie is al eerder beboet door de arbeidsinspectie omdat men zich hier niet aan houd. En zo zijn er diverse andere diensten waarbij men iets soepeler omgaat.

Volgens mij spreek jij jezelf hier tegen. Men is beboet, omdat de arbeidsinspectie er dus ook bij de politie (of andere diensten) NIET soepeler mee omgaat. Het probleem is dat de politie al vele jaren beterschap beloofd, maar daar in de praktijk dus niets van terecht komt, en de arbeidsinspectie jaar in jaar uit constateert dat er vele overtredingen gemaakt worden, in 2012 volgens de Telegraaf 350.000 keer

http://www.nu.nl/economie/2746019/politie-overtrad-arbeidstijdenwet-350-duizend-keer.html

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1301108 date=1412941015
En daarbij zullen de mensen vaak geen nee zeggen omdat ze het werk graag doen.

Tja, maar als je daarna nog naar huis moet en een ongeluk krijgt!!! Wellicht zouden agenten het net zo "krankzinnig" moeten vinden als de voorzitter van de ACP? Maar goed, dan krijg ik waarschijnlijk weer van alles naar mijn hoofd geslingerd dat ik niet weet hoe het in de praktijk werkt.....


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #23 Gepost op: 10 oktober 2014, 14:58:20
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1301108 date=1412941015
En zeker bij een dienst als politie zal het eerder regel dan uitzondering zijn dat er overgewerkt moet worden. En dan kan het soms nog wel eens krap worden qua rusttijden.

De vraag is of het wel zo "normaal" is dat er veel overtredingen bij de politie gemaakt moeten worden. De arbeidsinspectie schrijft in een rapport uit 2010 namelijk het volgende:

"Het feit dat vijf politiekorpsen - de Arbeidsinspectie trof bij deze korpsen niet of nauwelijks overtredingen aan - erin slagen om vanuit een vergelijkbare situatie wél verbeteringen te realiseren doet vermoeden dat de aansturing van de andere politiekorpsen mogelijk een knelpunt is."

https://www.inspectieszw.nl/Images/Arbeidstijdenwet-bij-de-politiekorpsen_tcm335-312302.pdf


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #24 Gepost op: 10 oktober 2014, 16:13:00
Citaat van: scorpio link=msg=1301123 date=1412944369
In dit geval zijn er dus (nieuwe) agenten beschikbaar in Noord Brabant, en zijn er agenten nodig in Zeeland. Dan kan je die (nieuwe) agenten dus wel dicht(er) bij hun eigen woonplaats in Noord Brabant laten werken. maar daarmee wordt het tekort aan agenten in Zeeland niet opgelost, en creëer je "overschot" in een andere regio. Om dat op te lossen zouden andere (oudere) collega's, die wellicht al jarenlang dicht bij huis in Brabant wonen en werken, maar dichterbij Zeeland wonen als de nieuwe collega's, een andere werkplek (in Zeeland) moeten krijgen, waardoor hun reistijd dus ook (veel) meer wordt. Dan krijg je bij elke in of uitstroom van personeel een stoelendans. En dan zijn er waarschijnlijk weer andere agenten die het onrecht wordt aangedaan omdat zij meer reiskilometers/tijd moeten maken.

Dat is een stuk planmatig werken. De agenten zijn aangenomen voor NO Brabant dus mogen ook verwachten dat ze in NO Brabant te werk gesteld worden en niet in Zeeland. Dat is enkel fair. Nieuwe instroom weet dat ze solliciteren in een groter district en dus ook ongunstiger geplaatst kunnen worden.

Oude agenten overhevelen werkt ook niet. Behalve dat die daar vaak geen zin in hebben moet je ook waken voor de verdeling van ervaring en jonge collega's. In vergelijking met Flevoland zie je bijvoorbeeld dat veel studenten geplaatst worden in een plaats waar al veel jonge collega's zitten. Daardoor bevorder je de ervaring en positie van dje collega's niet. Sterker nog, er is geeneens capaciteit om ze in te werken samen met een ervaren collega.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #25 Gepost op: 10 oktober 2014, 16:37:44
Citaat van: Senior GGP link=msg=1301072 date=1412929924
Waar heb ik dat gezegd? Ik vroeg me af of je in een uur van werk naar huis kon rijden in deze casus. Een gemiddelde van 100 km/u leek mij redelijk.

De ANPV maakt er '200 km van om je werk te komen'. Klinklare onzin! Dat is de afstand heen en terug.
Nogmaals:
Citaat van: Tony-cc link=msg=1301052 date=1412896205
Was wat voorbarig omdat in openingstopic wordt aangehaald: "soms meer dan 200 km per dienstreis bedraagt." Bij 'jullie' wordt met dienstreis echter de totale tijd/km per dienst bedoeld heb ik begrepen..!?)
98uiye
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #26 Gepost op: 11 oktober 2014, 00:38:47
Citaat van: DiNozzo link=msg=1301139 date=1412950380
Dat is een stuk planmatig werken.

Het lijkt mij eerder een kwestie van (een gebrek aan) flexibiliteit.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1301139 date=1412950380
De agenten zijn aangenomen voor NO Brabant dus mogen ook verwachten dat ze in NO Brabant te werk gesteld worden en niet in Zeeland. Dat is enkel fair. Nieuwe instroom weet dat ze solliciteren in een groter district en dus ook ongunstiger geplaatst kunnen worden.

Op zich lijkt mij dat inderdaad ook redelijk. De vraag is of het juridisch ook zo zwart-wit ligt?

Citaat van: DiNozzo link=msg=1301139 date=1412950380
Oude agenten overhevelen werkt ook niet. Behalve dat die daar vaak geen zin in hebben moet je ook waken voor de verdeling van ervaring en jonge collega's.

Dat snap ik allemaal best. Allemaal ben ik, en met mij waarschijnlijk ook de korpsleiding, dan erg benieuwd wat volgens de vakbonden en werkvloer dan wel een goede oplossing is om het kennelijk personeelstekort in Zeeland (of elke willekeurige andere regio) op te lossen als er in die regio onvoldoende agenten wonen, en daarbij ook een goede verdeling tussen jong/oud, meer/minder ervaring in alle regio's te houden?

Citaat van: DiNozzo link=msg=1301139 date=1412950380
In vergelijking met Flevoland zie je bijvoorbeeld dat veel studenten geplaatst worden in een plaats waar al veel jonge collega's zitten. Daardoor bevorder je de ervaring en positie van dje collega's niet. Sterker nog, er is geeneens capaciteit om ze in te werken samen met een ervaren collega.

Een goede verdeling van jong/oud, meer/minder ervaring, ga je natuurlijk niet bereiken door alleen te kijken naar de nieuwe instroom. Dit lijkt mij dus een logisch neveneffect wanneer iedereen zich maar blijft vastklampen aan eerder verworven rechten (als die er al zouden zijn). Het is namelijk makkelijk om alle problemen te benoemen, maar met een oplossing komen, dat is veel lastiger. Want dat betekend dus dat de organisatie flexibeler moet worden, en dat is nu juist wat werknemers in het algemeen (niet alleen bij de politie) vaak niet willen.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #27 Gepost op: 11 oktober 2014, 04:57:56
Citaat van: scorpio link=msg=1301240 date=1412980727
Het lijkt mij eerder een kwestie van (een gebrek aan) flexibiliteit.
Ik denk dat juist de mensen die in de onregelmatige dienst werken heel flexibel zijn. En dan heb ik het niet alleen over de heren en dames in het blauw/groen/rood of wit maar iedereen die in de onregelmatige dienst werkt. Als er net voor het einde van de dienst wat gebeurt zal niemand zeggen dat die ik niet want mijn tijd zit er op. Nee er word dan gewoon door gegaan ook al is het dan buiten de uren. En ook qua diensten overpakken doet men vaak niet moeilijk. Dus een gebrek aan flexibileit kan men hier niet verweten worden.

Citaat van: scorpio link=msg=1301240 date=1412980727
Een goede verdeling van jong/oud, meer/minder ervaring, ga je natuurlijk niet bereiken door alleen te kijken naar de nieuwe instroom. Dit lijkt mij dus een logisch neveneffect wanneer iedereen zich maar blijft vastklampen aan eerder verworven rechten (als die er al zouden zijn). Het is namelijk makkelijk om alle problemen te benoemen, maar met een oplossing komen, dat is veel lastiger. Want dat betekend dus dat de organisatie flexibeler moet worden, en dat is nu juist wat werknemers in het algemeen (niet alleen bij de politie) vaak niet willen.
Het probleem is 2 ledig. Enerzijds het wervings probleem wat ik al eerder aangaf. Iedereen wil graag werk doen wat hij/zij leuk vind, en dat is voor iedereen weer anders. Daarom soliciteert aspirant ook op een functie in een grote stad als hij/zij graag van "actie houd" of juist meer voor het platteland omdat daar nu weer juist het gevoel ligt. Dat is een probleem wat je aan de voorkant moet oppakken door bijv dan minder vacatures open te zetten voor een stad als deze al vol zit etc. Nu weet ik dan men in het buitenland tijdens de opleiding (of in de sollicitatie) kan kiezen voor een bureau (of een top 3) waar hij/zij graag zou willen werken. Hier kan de leiding dan kijken of er op deze bureau's plek is, misschien dat dit in nederland ook ingevoerd kan worden als dat al niet zo is.

Maar naast de initiele werving heb je natuurlijk ook de achterkant van het verhaal. Als goede leiding weet je waar er plekken open komen of waar de krapte dreigt. Dit zou je dan weer door interne vacatures kunnen opvulllen om dan de ervaring aan te vullen. Eventueel met een verhuisvergoeding.

Weet trouwens niet of er bij de politie ook een verplichting is om binnen een bepaalde tijd op locatie te kunnen zijn. Toen ik bij mijn baas soliciteerde was er een harde eis dat ik binnen 1 uur reisafstand woonde en indien dat niet het geval was ik dan verplicht was om binnen een bepaalde periode te verhuizen. Als dit al bij de solicitatie duidelijk is zal er ook veel minder gemord worden dan wanneer dit soort gesprekken tijdens of na de solicitatie/opleiding zal plaats vinden
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #28 Gepost op: 11 oktober 2014, 11:00:40
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1301246 date=1412996276

Weet trouwens niet of er bij de politie ook een verplichting is om binnen een bepaalde tijd op locatie te kunnen zijn. Toen ik bij mijn baas soliciteerde was er een harde eis dat ik binnen 1 uur reisafstand woonde en indien dat niet het geval was ik dan verplicht was om binnen een bepaalde periode te verhuizen. Als dit al bij de solicitatie duidelijk is zal er ook veel minder gemord worden dan wanneer dit soort gesprekken tijdens of na de solicitatie/opleiding zal plaats vinden

En dan nog maar niet te denken aan uitzonderlijke weersomstandigheden en situaties waardoor je, o.a. door de grote afstand niet of niet tijdig op het werk kunt komen en de af te lossen ploegen de volgende wacht/dienst of wachten gewoon moeten blijven doorstaan.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #29 Gepost op: 11 oktober 2014, 13:31:01
En ik maar klagen dat ik te dichtbij het werk woon (1.4km). Maar wat ik hier lees is dan weer het andere uiterste.