Lokale website reddingsbrigades

Auteur Topic: Lokale website reddingsbrigades  (gelezen 9191 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny V

• Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
Gepost op: 15 oktober 2014, 20:02:54
Hoi allemaal, ik vroeg mij of of er hier mensen op het forum zitten die de nieuwe lokale websites van de reddingsbrigade hebben gezien. Ik ben erg benieuwd naar de eerste ervaringen.

bAdemArk

• Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2014, 20:16:41
Voor dik €1400 excl. hostingkosten bouwen we zelf wel wat!

Groeten,
Mark

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2014, 00:05:41
Citaat van: bAdemArk link=msg=1302195 date=1413397001
Voor dik €1400 excl. hostingkosten bouwen we zelf wel wat!

Groeten,
Mark

ja, ik vind dat ook erg jammer

Heb zelf ooit RN voorgesteld om hetzelfde te doen als bij Scouting Nederland: die hebben door een professioneel bedrijf een template (sjabloon) laten bouwen voor Joomla! De landelijke organisatie heeft dit betaald en de sjablonen zijn gratis te downloaden en mogen ook aangepast worden door de lokale clubs.

Joomla is een (gratis) open source systeem om websites mee te maken. Je hebt daarbij de keus om bij een bedrijf Joomla kant-en-klaar af te nemen incl. onderhoud en beheer. Je stuurt ze die template en klaar is je site. Of je hebt inderdaad de mogelijkheid om zelf een webhost te zoeken, joomla te installeren en zelf de template erop te zetten en te onderhouden. Het verschil in kosten is ongeveer wat bAdemArk noemt.

Het leuke daarvan vind ik dat je als club zelf kunt kiezen of je het zelf doet of uitbesteed, maar toch allemaal over dezelfde website kunnen beschikken. In ieder geval qua 'look and feel'.

Dit sluit weer aan in de rest van het rijtje aan 'services' die ze aanbieden. Het idee is goed, maar de uitvoering is vaak minder. Heel veel diensten waar lokale brigades om vragen, worden heel actief opgepakt door RN, maar pakken vervolgens zo duur uit dat niemand het afneemt. En dan je afvragen waarom brigades er eerst om vroegen en nu niet meer willen.

Terwijl het vaak veel goedkoper en simpeler kan, maar daarvoor denken ze te veel als een bedrijf en te weinig als een vereniging. Er wordt al jaren geroepen om een soort 'intranet' voor alle commissies, werkgroepen, rvr's etc. Waarop ze bestanden kunnen delen, agenda kunnen maken etc. En steeds gaat het niet door omdat het budget ontbreekt. Ik heb al meerdere gratis alternatieven laten zien, maar blijkbaar geloven ze op het landelijke bureau alleen dat iets goed is als er een dikke offerte onder ligt.

Sorry, wederom stukje frustratie. Vooral omdat het geen onwil is van de medewerkers, ze bedoelen het goed, en denken ook dat iedereen hiervoor staat te juichen. Terwijl 95% van de lokale sites nu zelfbouw zijn en de rest is gesponsord.

Heb er al over zitten denken om het ontwerp gewoon na te bouwen in Joomla en gratis te delen, zou er copyright op zitten?

En waar ik me het meest aan irriteer: als je zo'n site afneemt voor 1400 euro, dan krijg je een link als: denbosch.reddingsbrigade.nl, maar die kan ik niet gewoon zo krijgen en laten doorverwijzen naar onze eigen site. Terwijl www.reddingsbrigade.nl van ons allemaal is... Tijd voor wat vraagjes op de ALV ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Danny V

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2014, 14:11:36
Ik vond het inderdaad al een aparte constructie. Ik kan me er iets bij voorstellen dat als het systeem echt compleet is en aansluit bij zaken als sportlink dat je er dan ook wel wat voor betaald. Echter snap ik dan niet dat het per brigade op een gigantische prijs van 1400 euro uitkomt. De meeste brigades hebben nu ook al een eigen site, waarom niet gewoon een simpel huisstijldocument waaraan de brigades zich t.z.t. aan kunnen aanpassen. Ik hoor graag als iemand een preview van de site heeft.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2014, 16:49:33
Citaat van: joostvankempen link=msg=1302250 date=1413410741
Heb er al over zitten denken om het ontwerp gewoon na te bouwen in Joomla en gratis te delen, zou er copyright op zitten?

Om je een idee te geven:http://blog.iusmentis.com/2011/08/08/het-auteursrechtelijk-beschermde-website-ontwerp/. ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2014, 22:01:15
Citaat van: zwelgje link=msg=1302343 date=1413470973
Om je een idee te geven:http://blog.iusmentis.com/2011/08/08/het-auteursrechtelijk-beschermde-website-ontwerp/. ;)

Ja, daar ben ik bekend mee, maar in dit geval heeft Reddingsbrigade Nederland een bedrijf opdracht gegeven om een site te ontwerpen en te bouwen. Dat is ook gebeurd en er is voor betaald. De lokale Reddingsbrigades vormen gezamenlijk Reddingsbrigade Nederland en daarmee hebben wij meebetaald aan dit ontwerp en deze site. Mag ik het ontwerp nu hergebruiken voor mijn lokale site, dat is de vraag?

@Danny V een preview is niet nodig, het is gewoon de layout van de nieuwe bondssite. Er is al 1 brigade live mee: http://castricum.reddingsbrigade.nl/
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Danny V

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2014, 22:42:23
Ik ben in ieder geval blij dat ze die achtergrond afbeelding nou fixed hebben gemaakt. Ik stoor me al tijden aan het feit dat de achtergrond op de bondssite niet netjes door loopt. Ik ben ook vooral benieuwd naar het beheer systeem wat erachter zit en wat je er als lid allemaal mee zou kunnen. Denk niet dat de brigades waar ik lid van ben er uberhaupt over denken om over te stappen op dit nieuwe systeem. Is voor alle 3 denk ik een veel te duur grapje.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2014, 01:29:48
Citaat van: joostvankempen link=msg=1302422 date=1413489675
Mag ik het ontwerp nu hergebruiken voor mijn lokale site, dat is de vraag?

Ah, duidelijk. :)
Dat zal dan waarschijnlijk afhangen van de overeenkomst die is afgesloten met de maker van de site....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Lifesaver1990

• Senior Lifeguard / Schipper NRV
  • Junior gebruiker
  • **
  • So others may live
Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2014, 12:30:56
Onze website + RVR-website zijn prima en kosten jaarlijks véél minder.

www.vandixhoornbrigade.nl
www.zeeuwsereddingsbrigades.nl

1300001-MR

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2014, 18:55:09
Ik vind het een absurd hoog bedrag. Dat geld kan wel beter worden besteed. Voor 75  euro heb je hosting en domeinnaam, moet je net nog iemand kennen met een beetje kennis van joomla of wordpress zodat men zelf wat vergelijkbaars kan bouwen. Deze prijs draagt niet bij aan eenwording, als dat de bedoeling zou zijn.