www.reddingsbrigaderockanje.nl
en een site, en e-mail adressen eraan gekoppeld. Voor minder dan €100 per jaar. Werkt fantastisch
Behalve dat als je het over een professionele en uniforme uitstraling dit er misschien niet helemaal in past....
Niet lullig bedoeld voor wie het heeft gemaakt, maar het is geen top-design en die header-foto van een vent in een konijnenpak... tsja..
Aan de inhoud te zien is deze site vooral bedoeld voor eigen leden, dan is dat natuurlijk prima
Waar het RN om is te doen en waar ik volledig achter sta, is dat je na een gezamenlijk logo, een huisstijl met duidelijke kleuren en allemaal dezelfde kleding nu ook de stap wil zetten naar een uniforme 'online presence'. Heel simpel gezegd: als ik als buitenstaander, geinteresseerde, pers, politicus of brandweercommandant naar de site ga van mijn lokale brigade, wil ik duidelijk zien dat het om een Reddingsbrigade gaat. Inhoudelijk mag je zelf je ding doen, maar het moet uitstralen dat je bij dezelfde landelijke club hoort. Een mooi voorbeeld zijn de regionale brandweersites: de inhoud is steeds anders, maar de uitstraling is hetzelfde, dus weet je dat je op een site van de Brandweer zit.
In mijn ogen wordt nu alleen de verkeerde aanpak gekozen: veel brigades hebben lokaal gesponsorde sites, of eigen bouwsels, soms mooi, soms minder mooi, maar wel bijna altijd tegen geen of lage kosten. Wil je snel naar 1 uitstraling dan moet je dat faciliteren binnen deze bestaande kaders. Dus niet: oh, u betaalt nu 100 euro, maar voor 1400 euro krijgt u de landelijke uitstraling. Nee: zorg voor sjablonen, templates, standaard logo's, knopjes en kleurstijlsheets en stel die gratis ter beschikking. Zodat iedere brigade zelf aan de slag kan, binnen het eigen budget.
En lever dan ook meteen standaard headers en achtergronden voor Facebook, Twitter en Instagram. Ik maak die nu zelf, maar als RN ze levert met mooie foto's, dan neem ik ze waarschijnlijk zo over. Scheelt mij werk ;-). Dat is de enige manier waarop je snel naar 1 uitstraling gaat: goedkoop en gemakkelijk. Stel de tools ter beschikking, maar laat de brigades zelf kiezen of ze voor 1400 euro het helemaal uit handen geven of dat ze het voor 100 euro zelf doen. Want ook voor die 1400 euro zullen brigades kiezen, maar niet genoeg voor 1 landelijke uitstraling. Nu wordt het een soort select clubje, dat is wat je net niet wil.
Zoals ik al zei, bij Scouting hebben ze de keus uit meerdere gratis Joomla-templates. Met uitleg erbij hoe je aan een Joomla-site komt. Werkt prima: veel groepen die aan een nieuwe site toe zijn, kiezen voor het gemak van een bestaand ontwerp.
Maar Robert van Boven leest volgens mij mee, dus misschien dat hij er nog iets mee kan ;-)