AIS in 2015 verplicht

Auteur Topic: AIS in 2015 verplicht  (gelezen 6487 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 17 oktober 2014, 10:19:38
AIS in 2015 verplicht

De verplichting om een Automatic Identification System of AIS aan boord te hebben wordt steeds een stapje verder uitgebreid. Als eerste was de zeevarende beroepsvaart aan de beurt, daarna de binnenvaart in de grote zeehavens, per 1 december 2014 op de gehele Rijn. En naar het zich nu laat aanzien wordt AIS in 2015 verplicht op alle Nederlandse binnenwateren.


Deze verplichting zal dan gelden voor alle schepen die voorzien moeten zijn van een Certificaat van Onderzoek of CvO. Dat betekent dat alle beroepsvaart, maar ook pleziervaartuigen langer dan 20 meter AIS aan boord moeten hebben. Op de Rijn komt daar nog een verplichting bij, namelijk dat de AIS informatie ook op een eenvoudige digitale kaart getoond moet worden.

Op dit moment wordt nog gesproken over de details van de regels. Bijvoorbeeld wat er moet gebeuren als de AIS aan boord stuk is. Mag u dan niet verder varen of mag u bijvoorbeeld verder varen mits er een goed gekeurde radar aan boord is.
Bron Vaarwijzer




ijsselmeervisser

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2014, 09:56:41
Dat betekend dus volgens mij ook dat alle kleine rubberboten van de bergers ook ais moeten gaan voeren.
Dit zijn ook beroepsvaartuigen,
Ik weet niet of deze mensen hier wel zo blij mee zijn , nu gebeurt het nog regelmatig dat ze wel uitvaren op een alarmering van de knrm/reddingbrigade zonder zich te melden.
Dit is met ais niet meer mogelijk.
Zelf denk ik wel een goede zaak, ik denk dat als ieder jacht ook ais heeft de schepen die in paniek zijn en niet weten waar ze zitten sneller gevonden kunnen worden door de kustwacht/reddingsboten.
Ook zal de valse meldingen sneller kunnen worden bedient, je kan de schepen beter vinden


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2014, 10:50:49
Het is een goede aanvulling op radar, prima idee wat de verkeersveiligheid ten goede komt.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2014, 12:09:49
De schermen gaan wel steeds voller raken. Bij drukke knooppunten etc. zal het bereik op zo minimaal mogelijk moeten worden ingesteld om de verschillende schepen te kunnen blijven onderscheiden.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2014, 19:12:13
Is dat zo met mijn telefoon er een app op staan en kan alles op zo'n klein scherm goed volgen ook op de drukkere gedeelten een goed overzicht. Gewoon een kwestie van zoomen. Of is zo'n app heel erg anders dan op een schip


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2014, 20:27:15
Citaat van: jelte link=msg=1302761 date=1413652333
Is dat zo met mijn telefoon er een app op staan en kan alles op zo'n klein scherm goed volgen ook op de drukkere gedeelten een goed overzicht. Gewoon een kwestie van zoomen. Of is zo'n app heel erg anders dan op een schip

Zoomen en het bereik verminderen levert het zelfde resultaat vwb het plaatje op je scherm.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2014, 10:01:51
Citaat van: Thor link=msg=1302656 date=1413626989
De schermen gaan wel steeds voller raken. Bij drukke knooppunten etc. zal het bereik op zo minimaal mogelijk moeten worden ingesteld om de verschillende schepen te kunnen blijven onderscheiden.

Dat valt wel mee hoor, op recente systemen zijn AIS en radarcontacten samengevoegd in een. Bij selecteren van het contact zijn dan de details zichtbaar, de naam staat wel zichtbaar naast het "blipje". Als er geen radar maar wel AIS, of andersom, is (denk aan pleziervaartuigen) dan wordt gewoon alleen het beschikbare weergegeven.
Bijdragen op persoonlijke titel.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2014, 12:05:55
Citaat van: jelte link=msg=1302761 date=1413652333
Is dat zo met mijn telefoon er een app op staan en kan alles op zo'n klein scherm goed volgen ook op de drukkere gedeelten een goed overzicht. Gewoon een kwestie van zoomen. Of is zo'n app heel erg anders dan op een schip

Welke app is dat


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2014, 13:34:28
Marine traffic


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #9 Gepost op: 10 november 2014, 12:39:24
Praktische folder Rijkswaterstaat over verplichtstelling AIS
06-11-2014

De meeste schepen die op de Rijn varen moeten per 1 december 2014 een Inland AIS-apparaat aan boord hebben en gebruiken. Ook moeten deze schepen een Inland ECDIS of vergelijkbaar elektronisch visualiseringssysteem aan het AIS-apparaat koppelen.


De verplichting geldt voor iedereen - beroeps- en recreatievaart – die op de Rijn vaart met een schip van 20 meter of langer en ook voor kleinere beroepsmatig opererende vaartuigen met eigen aandrijving. Het besluit tot verplichtstelling is genomen door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) en betekent een wijziging van het Rijnvaartpolitiereglement (RPR) artikel 4.07.

Overigens is AIS binnenkort ook verplicht op de andere binnenwateren in Nederland. Een aanpassing van het Binnenvaartpolitiereglement is in voorbereiding.

Elektronisch visualiseringssysteem
Naast een AIS-apparaat is op de Rijn, Waal, Nederrijn en Lek ook een Inland ECDIS of vergelijkbaar elektronisch visualiseringssysteem verplicht. Hiermee zijn schepen met AIS over een afstand van minimaal 5 km zichtbaar, zodat tijdig geanticipeerd kan worden op de ontmoeting met andere schepen (en deze veilig gepasseerd kunnen worden). Dit is vooral belangrijk voor bochtige riviertrajecten en kruisingen van vaarwegen waar het vaak lastig is andere schepen op tijd te zien.
Gecertificeerd Inland AIS apparaat verplicht
Voor AIS-plichtige schepen zijn alleen gecertificeerde Inland AIS-apparaten toegestaan. AIS transponders klasse A/B die in de zeevaart worden gebruikt, zijn dus niet toegestaan. Inbouw mag uitsluitend plaatsvinden door een erkende installateur.
Praktische folder
Over het wat, waarom en de consequenties van de verplichtstelling heeft Rijkswaterstaat een praktische folder gemaakt. Daarin staat alles wat een binnenvaartschipper moet weten over de verplichting van Inland AIS op de Rijn per 1 december 2014. De folder is te vinden op de pagina Verkeersinformatie: AIS.
http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Folder%20AIS%20verplicht%20op%20de%20Rijn_tcm174-368595.pdf