Allereerst sterkte voor alle betrokkenen, dit gebeurt nooit expres en iedereen houdt er trauma aan over.
Bots afbreken van een vrachtauto: Ja, maar normaal gesproken niet zoals hier. Als je de beelden goed bekijkt is het chassis van de Volvo ( de trekker voor de TMA ) helemaal krom. Normaal gesproken bij deze ophanging horen de hanglepes ( op de gele plaat voorop de TMA kun je ze zien ) af te breken. In dit geval is de Dinplaat gelijk gelast aan het einde van het chassis en is de enige versteviging die er zat twee plaatjes staal diagonaal op het chassis. Bij mijn voertuig waarvan ik de dinplaat kan verwijderen is een compleet secundair chassis om het originele vastgezet ( bout/moer verbindingen ( +/- 50 8.8 bouten ) want officieel mag je niet lassen aan een chassis )
waardoor het chassis een stuk rigider wordt.
Maar mij rijst meteen de kritische vraag; Hoe, in godsnaam, zie je zo'n pijlwagen over het hoofd! Dan ben je levensgevaarlijk. Zo mis je ook prima een file of wat dan ook.
Ehm, eerste reactie als men je aan rijdt is: "Ik zag je niet" tweede is: "Jij mag ook helemaal niet stil staan op een snelweg" derde is: "Ik ben me helemaal rot geschrokken". Ik heb nog nooit de vraag gehoord: "Is alles goed met u?".
Mijn reactie op vraag 1 is ook standaard: "Bij Pearl hebben ze goede acties".
Is een zo'n wagen niet duidelijk genoeg? Was de wegwerker te dicht bij?
Ja Tma is doorgeduwd tegen aktiewagen en busje.
Ja, hij stond te dichtbij. En naar de hoogste waarschijnlijkheid ( is voor mij ook even speculaas ) niet op de handrem ( ik zie geen bandensporen van de Volvo ). Normaal sta je op minimaal 50-100 m afstand. De plaats van waar het punt van impact is tot het punt van stilstand Volvo is nu nog geen 100 m.
Bewijst ook maar weer eens dat alleen een losse trekker als tma niet voldoet!!
Een losse trekker voldoet prima ( ik spreek uit ervaring met een soort gelijk ongeval in 2003 ), met een bakwagen of kipper ( ook uit ervaring met een aanrijding in 2004 ) had je niet veel meer kunnen redden als dit. Wat ik niet zie is een verzwaring van deze vrachtauto, als deze niet aanwezig was dan heeft deze auto ook niet aan het minimale gewicht van 8500 kg voldaan. Als je maar op de handrem staat en de wielen afdraait en de 50-100 m voor heilig houdt dan red je al heel veel, ik zeg bewust niet alles maar wel veel.