Slachtoffer registratie

Auteur Topic: Slachtoffer registratie  (gelezen 11087 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

sanagistry

• EHBO-er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Er valt veel te winnen met wat geduld
Gepost op: 26 oktober 2014, 19:20:50
Ik zag dat er op het forum als eens een discussie is geweest over slachtoffer registratie. Deze gaf niet echt een antwoord op mijn vraag. Deze is: wanneer je als vereniging een EHBO slachtoffer registratie bij gaat houden, waar moet deze dan aan voldoen in het kader van de privacy wetgeving? Zijn er bepaalde voorschriften waar zo’n registratiesysteem aan dient te voldoen?

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2014, 19:55:42
Als vereniging mag je mijn inziens wel de aantallen bijhouden en de soort verwondingen maar nooit de gegevens van het slachtoffer. Deze informatie kan ook interessant zijn voor de Ghor.

Ook kun je aan de organisatie van het evenement het deelnememersnummer geven van degene die uitgevallen.

Al het andere is verboden.
Zie voor meer informatie: http://www.cbpweb.nl/pages/ind_melden.aspx
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

sanagistry

• EHBO-er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Er valt veel te winnen met wat geduld
Reactie #2 Gepost op: 6 november 2014, 22:21:15
Als vereniging hoef je dit niet an te melden. Wel is de wet hierop van toepassing. Dit betekent dat de slachtoffers die je hebt geregistreerd in ieder geval hiervan op de hoogte dienen te worden gebracht en ook het doel ervan behoren te weten. Verder mag je alles met de gegevens doen zolang er geen concrete traceerbare mensen worden benoemd. Dit is simpel gezegd. Het is in ieder geval de moeite om de wet erop na te lezen. Voor statistisch gebruik is er geen bezwaar en geen meldingsplicht.

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 6 november 2014, 23:22:21
Citaat
Plichten organisaties voor gebruik persoonsgegevens
Als organisaties persoonsgegevens willen verwerken, moeten zij aan een aantal eisen van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) voldoen.

De organisatie:

mag persoonsgegevens alleen verzamelen en verwerken als daar een goede reden voor is. Of als de betrokken burger toestemming heeft gegeven voor het gebruik van de gegevens;

mag niet meer gegevens verwerken dan strikt nodig is voor het uiteindelijke doel;

mag de gegevens niet gebruiken voor andere doelen dan waarvoor ze zijn verzameld;

moet de betrokken burger laten weten wat de organisatie met de gegevens gaat doen;

mag de gegevens niet langer bewaren dan nodig is;

moet passende technische en organisatorische maatregelen treffen om de gegevens te beschermen;

Bron:http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgegevens/bescherming-persoonsgegevens

Kun jij voor een EHBO-vereniging op bovenstaande vragen antwoord geven en/of op welke wijze zij dit denken te kunnen realiseren?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 7 november 2014, 00:14:52
Verder mag je alles met de gegevens doen zolang er geen concrete traceerbare mensen worden benoemd. Dit is simpel gezegd.

Het probleem is vaak dat men dit zo simpel opvat, terwijl het niet zo simpel is.

Je mag gegevens bijhouden zolang deze niet als persoonsgegevens op te vatten zijn. Gegevens worden persoonsgegevens als deze redelijkerwijs te herleiden zijn tot natuurlijke personen. Daarbij moet je niet alleen kijken of de verwerker dit kan maar ook anderen.

Voorbeeld: bijhouden van het soort aandoeningen die door een EHBO post bij een hardloop evenement worden behandeld. Zolang dit puur aantallen zijn is het geen probleem. ( 4 maal verzwikte enkel, etc)

Ander voorbeeld: zelfde gegevens, echter nu voeg je startnummers toe aan de aandoening. Dan worden het persoonsgegevens, omdat via de deelnemerslijst te achterhalen is wie deze personen zijn. Dan gelden dus de regels die ken62 hierboven citeert

Bovendien kom je dan al snel op het gebied van medische gegevens. Dat zijn bijzondere persoonsgegevens, welke in principe niet verwerkt mogen worden zonder wettelijke grondslag.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

remung

• Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 7 november 2014, 23:36:23
Bij de rode kruis afdeling waar ik werkzaam ben hebben wij twee soorten registratie systemen. De eerste zijn de kleine incidenten (pleistertje, schrammetje, pcm etc.) deze worden alleen maar geturfd zonder verdere gegevens. Daarnaast hebben we voor alle grotere incidenten slachtoffer registratieformulieren, Op deze formulieren vullen wij wel de complete personalia, eventueel medisch verleden, medicatie gebruik, allergieën, huidige symptomen en de eventueel verrichte behandeling in. Deze registratie formulieren worden bij een eventuele overdracht aan huisarts/ambulance meegegeven ter info. Zijn er na de inzet nog formulieren in ons bezit worden deze vernietigd, alleen het medische deel word in de administratie gezet, dus zonder personalia of enige herleidbare hint naar het slachtoffer.
Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue

zwelgje

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 8 november 2014, 00:48:41
Wat zijn "grote incidenten" ? Gaat het dan om inzetten onder de GHOR, of ook andere inzetten?

remung

• Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 8 november 2014, 01:34:11
Citaat van: zwelgje link=msg=1307116 date=1415404121
Wat zijn "grote incidenten" ? Gaat het dan om inzetten onder de GHOR, of ook andere inzetten?

Sorry mijn fout, ik heb een verkeerde woordkeuze gebruikt. Bij alle inzetten onder de rk vlag: kleine letsels een turflijst, grotere letsels (alles meer als een pleister e.d. wat eventueel professionele zorg nodig heeft) een registratie formulier zoals een paar posts terug beschreven.
Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue

zwelgje

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 11 november 2014, 14:23:41
Heeft jullie afdeling, of het Rode Kruis in het algemeen, dan toestemming om zulke gegevens te verwerken?

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 11 november 2014, 15:02:08
Als de registratieformulieren papieren formulieren zijn en deze niet op gestructureerde wijze worden bewaard, dan is de Wet bescherming persoonsgegevens niet van toepassing en hoeft er dus geen toestemming te zijn voor de verwerking van de gegevens.