Wederom moet ik constateren dat men weer gebruik gaat maken van sociale media.
Bij een echte ramp zullen vrijwel alle openbare mobiele telefonie en datanetwerken in en om de ramplocatie overbelast raken, zeer moeilijk bereikbaar zijn, onbereikbaar raken en/of uitvallen voor korte of langere tijd, of is de kans daarop zeer groot.
Jammer, de keuze voor sociale media als oproepbasis is helaas niet de meest betrouwbare.
Hoe denkt het rode kruis plotselinge massale hulptoezeggingen van hulp door burgers te verwerken?
Waar moet men zich melden bij uitval van mobiele telefonie?
Is het rode kruis wel toegerust om een plotselinge stroom van groot aantal aanmeldingen van vrijwilligers te verwerken en te coordineren?
Zijn haar vrijwilligers al opgeleid om deze stroom te kunnen verwerken?
Is er een samenwerkingsverband geregeld met alle veiligheidsregios waarin burgers worden betrokken onder auspicien van het rode kruis.
Leuk initiatief voor inzet van vrijwilligers bij grootse verkeersinfarcten en andere kleinschalige incidenten, voor echte rampen niet of nauwelijks geschikt.
Eigenlijk is dit een krachtig signaal dat het rode kruis niet meer af kan met haar huidige aantal vrijwilligers.