Wat ik zelf merk in het perifere ziekenhuis waar ik werk:
- In de ambulance is er de mogelijkheid om een vooraankondiging MIST te versturen die dan direct in het epd van het ziekenhuis is te lezen. Helaas is de verbinding niet altijd optimaal waardoor als al de moeite wordt genomen om de vooraankondiging te sturen, deze niet wordt gelezen.
- de samenstelling van het dramateam, euhh traumateam varieert nogal. Overdag doet de secretaresse van de SEH dit, 's nachts de triage verpleegkundige. Er is een standaard lijst voor wie er gebeld moet worden maar hier wordt op eigen initiatief van afgeweken. Soms wordt de anesthesist met anesthesiemedewerker meegevraagd, anders alleen de intensivist..
- orthopeden en chirurgen hebben afwisselend de traumadienst.
- FAST-echo zie ik weinig gebeuren. Er is veel focus op de CT-scanner. Een mooi, uitgebreid, maar tijdrovend onderzoek waarvoor je weer wel met je instabiele patient door 't ziekenhuis moet.
- Ik zie regelmatig patienten die geintubeerd en beademd liggen zonder capnografie, DE parameter als het op ventilatie en circulatie aankomt als je het mij vraagt en zo gebeurd toch?
- de infuusverwarmer is echt een ondergeschoven kindje, maar erg belangrijk tegen hypothermie als er volop ijskoude bloedproducten en vulling in de patienten gegoten wordt.
- Tranexaminezuur, calciumgluconaat en DDAVP zijn dingen die ik altijd meeneem naar een trauma zodat het direct in kan lopen. Vrijwel altijd onbekend bij de SEH-vpk, chirurgen en poortarts.
- ratio tussen packed cells-ffp-trombocyten. Alleen packed cells lopen er net zo snel weer uit. Je hebt ook je stollingsfactoren, etc nodig.
- Als je bloed verliest, geef dan bloed terug! En nog beter, hemostase zo snel mogelijk! Het lijkt misschien niet zo belangrijk, een paar handjes die druk houden op een stomp (of een tourniquet, CELOX), maar als de plas bloed steeds groter wordt met iedere PC die je erin gooit doe je iets niet goed ;-) En voor inwendig bloedverlies natuurlijk snel chirurgische of radiologische interventie!
- ten slotte wordt er weinig geoefend tussen de verschillende disciplines. Trauma's komen in principe weinig voor want ze worden standaard naar tilburg gereden/gevlogen tenzij ze te instabiel zijn en de reis niet overleven. PPPPP
Wat vinden jullie van m'n lijstje. Ik hoor het graag als er andere meningen zijn.