Plaats hier foto's van snelle hulpverleningswagens

Auteur Topic: Plaats hier foto's van snelle hulpverleningswagens  (gelezen 4510 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Vatrogasci

• purchaser
  • Forum gebruiker
    • BLOG VATROGASCI
Gepost op: 22 juli 2005, 08:09:22
In België tref je de zgn. snelle hulpwagens dikwijls aan op basis van de bestelwagens vroeger de Amerikaanse Dodge (Rosenbauer Belgium) en Chevrolet (Somati) maar sinds medio jaren '80 is men overgestapt naar de Mercedes 309/310, later de Sprinter 312D of 313CDI en nu de Sprinter 413CDI of 416CDI met verhoogd dak (alle geleverd door Vanassche).

Eén van de weinige terreinwagens die werd gebruikt als snelle hulpwagen in België was de Range Rover van Zandhoven (zie voorbeelden in Duitsland en Luxemburg)
In Luxemburg is men intussen overgeschakeld naar de Volkswagen LT.

In Nederland gebruikt men als HV-3 meestal een jeep van Amerikaanse makelij (o.a. Den Haag, Rotterdam, ...)

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2005, 09:51:17
Nou in Nederland gaan deze HV-III er langzaam allemaal uit en worden vervangen door HV-II. bij de Chevrolets van Rotterdam is dit al gebeurd. alleen de Chevrolets van Den Haag zijn nog in dienst. en de brandweer van Haarlemmermeer is een van de weinige die zelfs nog een nieuwe wagen heeft besteld. ook werd er gebruik gemaakt van de Mercedes-Benz G-serie jeeps. waarvan de drie van de Kop van Noord-Holland ook al zijn vervangen door drie HV-II. de wagens van Ede en Wageningen zijn wel nog in dienst. daarnaast waren er nog enkele andere merken in dienst bij andere korpsen maar de meeste van deze wagens zijn of buiten dienst gesteld of vervangen door iets anders. als voorbeeld te noemen Leeuwarden geen HV-3 meer, Doetinchem is nu Dienstauto, Heerenveen geen HV-3 meer, Ommen is nu Dienstauto en die van Assen niet meer vervangen. zo als je ziet er zijn in Nederland niet veel HV-3 weer. slechts enkele zijn er nog o.a. Tilburg heeft er nog een, dit is ook een Chevrolet pickup chassis.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief

Vatrogasci

• purchaser
  • Forum gebruiker
    • BLOG VATROGASCI
Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2005, 10:53:48
@Louis

Bedankt voor de informatie
Twee recente modellen in Nederland zijn de Mercedes jeeps in Terneuzen en Bors(s)ele voor de Westerscheldetunnel

Albert-Jan

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2005, 18:24:27
Nou in Nederland gaan deze HV-III er langzaam allemaal uit en worden vervangen door HV-II. bij de Chevrolets van Rotterdam is dit al gebeurd. alleen de Chevrolets van Den Haag zijn nog in dienst. en de brandweer van Haarlemmermeer is een van de weinige die zelfs nog een nieuwe wagen heeft besteld. ook werd er gebruik gemaakt van de Mercedes-Benz G-serie jeeps. waarvan de drie van de Kop van Noord-Holland ook al zijn vervangen door drie HV-II. de wagens van Ede en Wageningen zijn wel nog in dienst. daarnaast waren er nog enkele andere merken in dienst bij andere korpsen maar de meeste vn deze wagens zijn of buiten dienst gesteld of vervangen door iets anders. als voorbeeld te noemen Leeuwarden geen HV-3 meer, Doetinchem is nu Dienstauto, Heerenveen geen HV-3 meer, Ommen is nu Dienstauto en die van Assen niet meer vervangen. zo als je ziet er zijn in Nederland niet veel HV-3 weer. slechts enkele zijn er nog o.a. Tilburg heeft er nog een, dit is ook een Chevrolet pickup chassis.

Wat betreft de HV-3 van Ede weet ik ik het volgende:
De mercedes had 2 jaar geleden al uit dienst moeten gaan, dit is uitgesteld. Op dit moment staat de HV-3 op de nominatie om vervangen te worden. Verdere gegevens ontbreken nog. Maar zo'n SIV als in Terneuzen zijn hier wat mij betreft ook welkom.

Groetjes
Albert-Jan

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2005, 13:00:23
De brandweer Veenendaal heeft ook nog echt een HV-III in dienst. (is ook zo'n MB jeep)

Naast dit snelle en wendbare voertuig hebben ze een HVH met speciaal en zwaarder materiaal. Daarnaast zijn de nieuwe TS uiteraard ook uitgerust met standaard HV-pakket.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 23 juli 2005, 13:53:21
De brandweer Veenendaal heeft ook nog echt een HV-III in dienst. (is ook zo'n MB jeep)

Naast dit snelle en wendbare voertuig hebben ze een HVH met speciaal en zwaarder materiaal. Daarnaast zijn de nieuwe TS uiteraard ook uitgerust met standaard HV-pakket.

dit voertuig heeft veel weg van een SIVvoertuig voor de Westerscheldetunnel

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2005, 13:58:05
dit voertuig heeft veel weg van een SIVvoertuig voor de Westerscheldetunnel

Voertuig is toch inmiddels alweer een tijdje in dienst. Vanaf 1996. (bron www.brandbase.org)

Voertuig is toendertijd volgens mij puur gekocht vanwege zijn wendbaarheid op de vaak drukke rondweg en het drukke centrum van Veenendaal.

Albert-Jan

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2005, 19:56:36
Wat betreft de HV-3 van Ede weet ik ik het volgende:
De mercedes had 2 jaar geleden al uit dienst moeten gaan, dit is uitgesteld. Op dit moment staat de HV-3 op de nominatie om vervangen te worden. Verdere gegevens ontbreken nog. Maar zo'n SIV als in Terneuzen zijn hier wat mij betreft ook welkom.

Groetjes
Albert-Jan

Mijzelf nog even aanvullen. Ede beschikt over een HV-1 de 41070 en een HV-3 de 41270. De 41270 moet vervangen worden. De TAS-en die in de gemeente Ede gestationeerd zijn hebben allemaal een klein HV-pakket. Hiermee is bij wijs van spreken niet eens een blikje cola te openen. Bij een ongeval beknelling zijn de korpsen van de gemeente Ede altijd aangewezen op de 2 HV's van Ede.

Groetjes
Albert-Jan

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #8 Gepost op: 8 augustus 2005, 00:26:12
Is dit snel genoeg? De snelle auto"s van de medische dienst op het circuit Assen. Eigenlijk voor de dokter, maar soms ook voor........
Deze auto is uitgerust met ALS koffers, verbandmateriaal, spalkmateriaal, etc.

VSAZ ambulancezorg

Securifire

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2005, 11:40:12
Brandweer Haarlemmermeer

Brandweer Den Haag

Brussel International Airport